بازار خودروهای بیابانی لوکس در سالهای اخیر بسیار شلوغ شده است و هر خودروسازی سعی دارد که خودروی خود را از دیگران به گونهاي متمایز کند. آئودی Q7 مدل 2013 نیز به واسطه پویایی سواری، طراحی داخلی ظریف، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و سیستم چهار چرخ محرک در کلیه وضعیتهاي آبوهوایی بسیار مورد توجه قرار گرفته و متمایز شده است. مانند نسل قبل خود، این نسل از آئودی Q7 نیز با سه قوای محرکه عرضه ميشود، از جمله یک موتور دیزلی قدرتمند و اقتصادی که مجهز به توربو شارژر است. البته این نسل از این موتور بهبود یافته و توان آن از 225 اسب بخار به 240 اسب بخار افزایش یافته است. همچنین نسل جدید از Q7 مجهز به ویژگی به نام کانکت است. این سیستم شامل نقشههاي گوگل و جستجوی محلی، نشانگر به روز وضعیت آب و هوا، قیمت بنزین و قابلیت اتصال WiFi به موبایل است.
البته علیرغم تعدادی از ویژگیهاي جدید که این نسل از Q7 دارد، برخی از خصوصیات آن چندان قابل توجه نیست. مهمتر از همه ابعاد بزرگ و وزن زیاد کل خودرو است که با فضای بزرگ داخلی متناسب نیست. بعبارت دیگر در حالیکه ردیف سوم صندلیها بسیار خوب است اما این ردیف از صندلیها در این مدل بسیار کوچک و تنها برای قرار گرفتن چند کودک مناسب است. فضای بار نیز آنگونه که از یک خودروی بیابانی انتظار ميرود بزرگ نیست.
قوای محرکه و عملکرد
تیپ پرمیوم و پرمیوم پلاس آئودی Q7 جدید یک موتور بنزینی 3 لیتری شش سیلندر با 280 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. تیپ S این موتور قدرت 333 اسب بخار و گشتاور 440 نیوتن متر دارد. جعبه دنده خودکار هشت سرعته و چهار چرخ محرک نیز بطور استاندار روی این مدل نصب ميشوند. شتاب صفر تا 100 این قوای محرکه 9/6 ثانیه است که مقدار مناسبی در این کلاس است. مصرف سوخت این خودرو در هر دو تیپ موتور بنزینی 16 مایل در گالن در شهر، 22 مایل در گالن در بزرگراه و 18 مایل در گالن بطور ترکیبی است. قوای محرکه دیزلی این مدل نیز از موتور 3 لیتری شش سیلندر که 240 اسب بخار قدرت و گشتاور حدود 500 نیوتن متر تولید میکند، برخوردار است. مصرف سوخت شهری، خارج شهر و ترکیبی این موتور نیز به ترتیب 17، 25 و 20 است.
طراحی
آئودی Q7 مدل 2013، یک خودروی بیابانی هفت نفره لوکس محسوب ميشود. این نسل از Q7 در سه تیپ پرمیوم، پرمیوم پلاس و پرستیژ با تفاوتهاي جزئی که بیشتر بستگی به این دارد که شما موتور دیزلی TDI یا موتور 3 لیتری بنزینی را انتخاب کنید، عرضه ميشود.
تیپ پرمیوم بطور استاندارد چرخهای 18 اینچیی آلیاژی، حسگرهای دنده عقب، باربند روی سقف، درب پنجم برقی، آینههاي مجهز به گرمکن، برف پاک کنهاي خودکار، سیستم کنترل هوای خودکار، صندلیهاي جلو با قابلیت تنظیم در هشت جهت و مجهز به گرمکن، روکشهاي چرمی، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی، صندلیهاي ریلی و تاشو ردیف دوم و آینه دید عقب مجهز به کاهش دهنده نور را داراست. ویژگیهاي الکترونیکی این تیپ شامل اتصال بلوتوث به گوشی، رابط چند رسانهاي آئودی، یک سیستم صوتی مجهز به 11 بلندگو، یک سی دی چنجر روی کنسول میانی و یک ضبط سیدیدار روی داشبورد، رادیو ماهوارهاي و رابط آیپاد ميگردد. نوع دیزلی تیپ پرمیوم چرخهای 19 اینچی و روکشهاي کرومي نیز دارد.
تیپ پرمیوم پلاس علاوه بر موارد فوق مجهز به چراغ جلوهای زنونی، چراغهاي الاي دی فعال در روز، سقف پانورامایی، دوربین دید عقب، حسگرهای جلو برای پارک کردن، آینههاي برقی جانبی و مجهز به کاهش دهنده نور خودکار، قابلیت ضبط فعالیتهاي راننده، سیستم ناوبری اینترنتی و دسترسی به WiFi، سیستم صوتی فراگیر از نوع بوز به همراه رادیو HD نیز ميباشد. سیستم کنترل در آب و هوای گرم نیز دیگر سیستمي است که روی این تیپ قرار دارد و شامل یک سقف شیشهاي کمرنگ، سیستم تنظیم هوا مطابق با چهار منطقه آب و هوایی و آفتاب گیرهای دستی برای درهاي عقب و درب پنجم ميگردد.
تیپ دیزلی پرستیژ مجهز به چرخهای 20 اینچی، استارت بدون کلید، سیستم هشدار برای نقاط کور، فرمان هیدرولیک تلسکوپی، صندلیهاي خنک شونده در جلو و بسته مختص هوای گرم است. نوع بنزینی پرستیژ که موتور 3 لیتری دارد، علاوه بر موارد فوق مجهز به یک سوپرشارژر قویتر، برف پاککنهاي چراغهاي جلو و تزئینات متفاوت در خارج خودرو نیز ميباشد. آپشنهاي تیپ پرستیژ شامل سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر، چرخهای 21 اینچی، کروز کنترل تطبیق پذیر، دوربین برای دید در پیچها، سیستم صوتی فراگیر با 14 بلندگو از نوع بنگ و اولوفسن ميشود. آپشنهایی که برای کلیه تیپهاي این مدل عرضه ميشوند شامل کیسههاي هوا در عقب خودرو، بسته بکسل خودرو، بسته هوای سرد که دارای گرم کنهاي صندلیهاي عقب و گرم کن فرمان است، ميشود.
ایمنی
خصوصیات ایمنی که بطور استاندارد روی این نسل از Q7 نصب ميشوند شامل ترمزهای ضدقفل، سیستم کنترل ثبات و کشش خودرو، کیسههاي هوای جانبی سرنشینان جلو، کیسههاي هوای سقفی و حسگرهای دنده عقب ميشود. دوربین دید عقب نیز بطور استاندارد روی تیپهاي پرمیوم پلاس و پرستیژ نصب ميشوند و سیستم هشدار نقطه کور نیز تنها بطور استاندارد روی تیپ پرستیژ است. کیسههاي هوای جانبی برای ردیف دوم صندلیها نیز بطور آپشن روی کلیه تیپها قابل نصب است.
طراحی داخلی و تجهیزات
ميتوان گفت که تقریبا تما ميآئودیها از مواد نه چندان مرغوب در طراحی داخلی استفاده ميکنند. داشبورد این مدل کاملا ارگونومیک بوده و به ابزارهای کنترلی آن ميتوان به سرعت دسترسی یافت. از حیث راحتی، سرنشینان بالغ روی دو ردیف جلوی خودرو به راحتی جای ميگیرند. اما ردیف سوم تنها برای سرنشینان کودک مناسب است و خودروهای رقیب این مدل فضای بیشتری در این قسمت در نظر ميگیرند. بعلاوه فضای بار آن نیز در رقابت با خودروهای هم کلاس خود کم ميآورد، زیرا که تنها 2.053 متر مکعب حتی با تاشدن صندلیهاي عقب فضا دارد که این فضا با فضای بار یک سدان مانند هوندا CR-V برابر است.
سواری و فرمانپذیری
علیرغم اینکه آئودی Q7 از سیستم چهارچرخ محرک برخوردار است، برای حرکت در جادههاي خاکی چندان مناسب نیست. در عوض Q7 به واسطه چسبندگی عالی به جاده برای خیابانهاي لغزنده داخل شهر و پیچهاي تند آن مناسب است. ابعاد بزرگ و وزن زیاد Q7 کمک فنرهای سیستم تعلیق خود را بسیار به چالش ميکشد. همچنین در فضای تنگ پارکینگها دوربین دید عقب این خودرو بسیار به راننده کمک ميکند. در تیپ پرستیژ که سیستم تعلیق بادی دارد جذابیت این خودرو بیشتر ميشود، زیرا راننده ميتواند بین حالت اسپرتی و لوکس آن انتخاب کند. در مجموع علیرغم چند قوای محرکه ذکر شده، ميتوان بهترین آن را موتور دیزلی توربو دانست که گشتاور فوقالعاده و مصرف سوخت مطلوبی دارد.