Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:57

7
اردیبهشت
اثرات فیزیولوژیک محدودیت کالری

اثرات فیزیولوژیک محدودیت کالری

امید به زندگی در سراسر جهان در حال افزایش است و برای اولین بار در طول تاریخ تعداد افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از تعداد افراد کمتر از ۵ سال است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ یک نفر از هر ۶ نفر ۶۵ ساله و بالاتر باشد.

سپیده حقی‌فر - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : امید به زندگی در سراسر جهان در حال افزایش است و برای اولین بار در طول تاریخ تعداد افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از تعداد افراد کمتر از ۵ سال است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ یک نفر از هر ۶ نفر ۶۵ ساله و بالاتر باشد. پیری همراه با چالش‎های بسیاری از جمله کاهش در سطح سلامت و استقلال افراد همراه با افزایش در بیماری‎های مرتبط با فرایند پیری است و این موضوع منجر به بار مالی و اجتماعی می‌شود. از این رو، راهکارهایی که در حفظ و جلوگیری از افت سطح سلامت و استقلال افراد در پی فرایند پیری کمک‎کننده هستند، اهمیت پیدا کرده‌اند. محدودیت کالری می‎تواند راهکار مناسبی برای افزایش طول عمر کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط با فرایند پیری معرفی شود. محدودیت کالری به صورت کاهش در دریافت انرژی به زیر مقدار معمول مصرفی ضمن حفظ دریافت مواد مغذی ضروری تعریف می‎شود. مطالعات در حیوانات و پستانداران غیر انسان نشان داده است که محدودیت کالری در اوایل بزرگسالی یا میانسالی می‌تواند طول عمر و دوره سلامتی - طول دوره‌ای از زندگی بدون بیماری‎های مزمن - را افزایش دهد. در این مقاله به مهم‎ترین اثرات محدودیت کالری که در مقالات علمی اشاره شده است می‎پردازیم.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه ۷ اسموتی سالم و کم‌کالری

 

 

عملکرد هورمونی

افزایش فعال‎سازی مسیر IGF-1 در تسریع فرآیند پیری مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد محدودیت کالری سطح جریان خون IGF-1 را کاهش می‎دهد. همچنین افزایش معنی داری در سطح IGFBP-1 –پروتئین اتصالی IGF-1- جریان خون مشاهده شده است. با اتصال IGF-1 به IGFBP-1 فعالیت IGF-1 مهار می‎شود و کاهش نسبت IGF-1 به IGFBP-1 نشان‎دهنده کاهش IGF-1 آزاد در جریان خون به دلیل محدودیت کالری است. احتمالاً کاهش انسولین خون در پی محدودیت کالری منجر به افزایش تولید کبدی IGFBP-1 شده است.

هرچند نقش هورمون لپتین در مبحث طول عمر ناشناخته باقی مانده است، پژوهش‎ها نشان دهنده نقش مهم پیام رسانی لپتین - در روده، ماهیچه اسکلتی و مغز – بر فرایند پیری از طریق اثرگذاری بر التهاب و تنظیم گلوکز است. هورمون لپتین از بافت چربی ترشح می‎شود و سطوح آن در جریان خون متناسب با مقدار بافت چربی است و سطوح لپتین خون در پی محدودیت کالری کاهش نشان داده است.

هورمون تری‎یدوتیرونین نیز همانند هورمون لپتین در پی محدودیت کالری کاهش نشان داده است. محور تیروئید در ارتباط با هورمون‎های انسولین، لپتین، گلوکوکورتیکوئیدها و هورمون‎های جنسی است.

افزایش طول عمر در سطوح پایین‎تر هورمون‎های تیروئید به تولید کمتر گونه‎های فعال اکسیژن و سطح پایین‌تر استرس اکسیداتیو نسبت داده شده است.

 

مهم‎ترین اثرات محدودیت کالری

وزن، ترکیب بدنی و چگالی استخوان

کاهش در بافت چربی بزرگ‎ترین بخش تغییرات در ترکیب بدنی را طی دوره محدودیت کالری تشکیل می‌دهد و این کاهش با بهبود سلامت متابولیک در ارتباط است.

از سوی دیگر، محدودیت کالری می‎تواند منجر به کاهش توده استخوانی شود که اثرات منفی بر عملکرد بدنی در پی خواهد داشت. جمع‎بندی یافته‎ها نشان می‎دهد رویکرد‎های مکمل به همراه محدودیت کالری نظیر ورزش‎های مقاومتی، کاهش توده استخوانی را تقلیل می‎دهد.

 بیشتربخوانید:

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، این مطلب را بخوانید!

چند روش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

 

 انرژی مصرفی پایه

انرژی مصرفی بدن در حالت استراحت کامل تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد از انرژی مصرفی روزانه افراد را تشکیل می‌دهد. افزایش انرژی مصرفی پایه به ازای هر واحد از توده بدنی غیر چربی به عنوان عامل خطری برای تسریع فرآیند پیری شناخته می‎شود. بررسی‎ها نشان می‎دهد محدودیت کالری می‎تواند فرایند پیری را از طریق کاهش انرژی مصرفی پایه کند کند.

 

 دمای مرکزی بدن

کاهش در دمای مرکزی بدن در پاسخ به محدودیت کالری، یکی از کلیدی‎ترین موارد مرتبط با محدودیت کالری در فرایند پیری است. مشابه با یافته‎های به دست آمده از پستانداران، در میان افرادی که محدودیت کالری را به طور میانگین برای مدت ۶ سال حفظ نموده‎اند دمای مرکزی بدن نسبت به افراد شاهد مصرف‎کننده رژیم غذایی غربی، کمتر بوده است.

 

 فرایند پیری بیولوژیک

الگو‎های متعددی برای ارزیابی فرایند پیری بیولوژیک - تخریب تدریجی انسجام سیستم‎های بدن در طول زمان- ارائه شده است. بر این اساس، سرعت فرآیند پیری بر حسب سن در همه افراد یکسان است، در حالی که سرعت فرآیند پیری بیولوژیک می‌تواند در نتیجه سبک زندگی افراد کاهش یا افزایش داشته باشد.

شاخص‎های سطح کلسترول، هموگلوبین گلیکوزیله، فشار خون سیستولی، تعداد سلول‎های سفید خون، اسید اوریک و پروتئین واکنشی-C از جمله نشانگرهای زیستی مورد استفاده در این الگوها برای ارزیابی فرایند پیری بیولوژیک بوده‌اند و نتایج مطالعات مشاهده‎ای نیز نشان دهنده ارتباط این شاخص‎ها با مرگ و میر بوده است.

بررسی‎ها نشان می‎دهد اثرات مثبت محدودیت کالری بر شاخص‎های طول عمر وابسته به کاهش وزن نیست و این دیدگاه را که کاهش وزن برای بهره‎مندی از اثرات مثبت محدودیت کالری بر افزایش عمر ضروری است زیر سؤال می‌برد.

 

 التهاب

کاهش التهاب مکانیسم مهمی است که محدودیت کالری از طریق آن اثرات مثبت خود را بر فرایند پیری واسطه‎گری می‎کند. درجات پایین التهاب نیز ارتباط موثری بر تسریع فرایند پیری و بروز بیماری‌های متابولیک مرتبط با سن دارد. مطالعات نشان می‌دهد محدودیت کالری می‎تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد سطوح فاکتورهای پیش‎التهابی جریان خون را کاهش دهد.

بیشتربخوانید:

آب کردن چربی شکم و پهلو با چند راه ساده!

 

 

 

 تحمل گلوکز و حساسیت انسولین

مقاومت انسولینی با کاهش طول عمر و افزایش خطر بیماری‌های متابولیک همراه است. بررسی‎ها نشان دهنده کاهش مقاومت انسولینی و انسولین ناشتا در پی محدودیت کالری هستند.

 

شاخص بیماری‎های قلبی و متابولیک

محدودیت کالری منجر به تغییرات معنادار در پروفایل لیپیدی افراد می‌گردد. پروفایل نامطلوب کلسترول خون به عنوان اصلی‌ترین پیشگویی‎کننده بیماری‎های قلبی - عروقی شناخته می‌شود.

محدودیت کالری با کاهش LDL-C و افزایش HDL-C نقش مثبت خود را در پیشگیری از بیماری‎های قلبی - عروقی ایفا می‎کند. سطوح پایین تری‌گلیسیرید خون نیز مستقل از سطوح کلسترول با کاهش خطر بیماری‎های قلبی - عروقی مرتبط است. کاهش سطح تری‎گلیسیرید تغییر دیگری است که در پی محدودیت کالری در جهت بهبود شرایط قلبی - عروقی مشاهده می‎شود.

فشار خون بالا عامل خطر دیگری در پیشبرد بیماری‎های قلبی - عروقی است. محدودیت کالری منجر به کاهش معنادار فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و در پی آن کاهش معنادار خطر بیماری‎های قلبی - عروقی می‎شود و در یک نتیجه‎گیری کلی محدودیت کالری منجر به بهبود شاخص‎های خطر بیماری‎های قلبی - عروقی می‎شود.

 بیشتر بخوانید:

برچسب ها: کاهش وزن، فشار خون، کالری تعداد بازديد: 263 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز