Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:01

16
شهریور
خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (1)

خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (1)

بخش اول- اهمیت کسب موفقیت‌های ورزشی، به ویژه در عرصه‌های حرفه‌ای و بین‌المللی، اندیشمندان علوم مختلف پزشکی و غیر پزشکی را بر آن داشته است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای تغذیه

 

 

اهمیت کسب موفقیت‌های ورزشی، به ویژه در عرصه‌های حرفه‌ای و بین‌المللی، اندیشمندان علوم مختلف پزشکی و غیر پزشکی را بر آن داشته است تا با به کارگیری دانش تخصصی خویش و همفکری موثر با اندیشمندان سایر علوم، دستیابی به حداکثر بازده عضلانی و افزایش توان و عملکرد ورزشکار را تسهیل نمایند.

شاید به جرات بتوان تولید نوشیدنی‌های ورزشی را نمادی از این همکاری موثر و بین بخشی دانست. این دسته از فرآورده‌ها با همفکری اندیشمندانی از علوم تغذیه، تربیت بدنی و ورزش، فیزیولوژی و صنایع غذایی، تولید و به بازار مصرف عرضه گردید.

به گونه ای که پس از بررسی‌ها و باید‌ها و نبایدها توسط متخصصان تغذیه، علوم ورزشی و فیزیولوژی، فرمول نهایی جهت تولید در اختیار صنعتگران بخش غذا قرار گرفت.

در نگاهی کوتاه به تاریخچه تولید این فرآورده‌ها مشاهده می‌گردد که در اواسط دهه 1960 میلادی گروهی از نوشیدنی‌ها به بازار مصرف ایالات متحده عرضه شد که برای مصرف قبل، حین و پس از ورزش طراحی شده بودند.

البته هنوز تحقیقات در مورد این ترکیبات ادامه دارد و هنوز فرمول و اجزای ترکیبی ثابتی برای این محصولات قابل تصور نیست و شرکت‌های مختلف آنها را با ترکیبات و اجزای متغیر به بازار مصرف عرضه می‌كنند. البته اغلب این فرآورده‌ها دارای کربوهیدرات به شکل مونو و دی ساکارید و در برخی موارد مالتودکسترین به میزان کمتر از ده درصد می‌باشند (در مقایسه با نوشیدنی‌های گازدار که حدود 13-10 و آب میوه‌ها که حدود 16-11 درصد کربوهیدرات دارند).

علاوه بر کربوهیدرات، دارای برخی الکترولیت‌ها به ویژه سدیم، پتاسیم، کلر و فسفر بوده و در اغلب موارد با طعم  میوه‌ای به بازار مصرف عرضه می‌شوند.

موفقیت تجاری یک محصول بستگی به اثربخشی محصول، طعم آن، فرایندهای تولید، بسته‌بندی مناسب، توزیع و قیمت آن دارد. بر این اساس فرآوری و تولید یک محصول باید به گونه‌ای باشد که:

1) فرمولاسیون آن تامین‌کننده نیازهای تغذیه‌ای فرد بوده و کارایی مورد انتظار را داشته باشد.

2) طعم آن برای ورزشکار مطلوب بوده و موجب مصرف اختیاری فرآورده شود.

3) در برابر نور و حرارت مقاوم باشد.

4) برای ورزشکاری که قصد دارد آن فرآورده را در حین ورزش مصرف كند، بسته‌بندی مناسبی داشته باشد.

نوشیدنی خیار و نعنا

این نوشیدنی‌ حاوی میزان بالایی كلسیم می‌باشد كه این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. میزان بالای آب موجود در خیار هم برای رفع تشنگی پس از فعالیت بدنی بسیار مناسب است.

مواد لازم برای 1 نفر

خیار                        حدود 200 گرم         20 كیلوكالری

ماست كم چرب         250 گرم                 140 كیلوكالری

نعنا                          یك مشت                4 كیلوكالری

نمك (در صورت تمایل) یك چهارم قاشق چایخوری    0 كیلوكالری

روش تهیه

خیار را به صورت طولی به دو قسمت تقسیم كنید و با استفاده از قاشق چایخوری دانه‌ها را خارج نمایید. سپس خیار را خرد كنید و در مخلوط‌كن بریزید. آن‌گاه ماست، نعنا و نمك را بیفزایید و خوب مخلوط كنید تا نوشیدنی یكدستی بدست آید. حالا نوشیدنی را در یك لیوان بریزید، 2 قطعه یخ در آن بیندازید و در صورت تمایل با نعنا مخلوط نمایید. نوشیدنی را فوراً میل كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی ها، کربوهیدرات، پتاسیم، فرمولاسیون، صنایع غذایی، نوشیدنی خیار تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز