Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:01

16
شهریور
خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (2)

خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی (2)

بخش دوم- اهمیت کسب موفقیت‌های ورزشی، به ویژه در عرصه‌های حرفه‌ای و بین‌المللی، اندیشمندان علوم مختلف پزشکی و غیر پزشکی را بر آن داشته است.

 

 نكاتی در مورد این نوشیدنی

این نوشیدنی یك منبع عالی از ویتامین‌های A، C،B1، B2، B12 و اسید فولیك و همچنین مواد معدنی پتاسیم، روی، منیزیم، فسفر و كلسیم است و نوشیدن آن بعد از بیشتر ورزش‌ها مناسب می‌باشد.

ماست یك منبع سرشار از كلسیم می‌باشد كه همچنین دارای نمایه گلایسمیك پایینی است، بنابراین این ماده غذایی برای قبل از ورزش‌های استقامتی و نیز بعد از فعالیت‌های بدنی مناسب است.

نوشیدنی موز و بادام

با تركیب نمودن موز، پودر بادام و شیر سویا، یك نوشیدنی مقوی به دست می‌آید. موز یك منبع معمول برای تأمین كربوهیدرات است كه برای ورزشكاران قدرتی بسیار مناسب می‌باشد، بنابراین این افراد می‌توانند از این نوشیدنی قبل، حین و یا بعد از ورزش استفاده نمایند. بهتر است برای تهیه این نوشیدنی از موز رسیده (با پوست زرد رنگ و لكه‌های سیاه) استفاده شود.

مواد لازم برای 2 نفر

موز رسیده                    2 عدد                190 كیلوكالری

شیرسویا                     450 میلی‌لیتر      250 كیلوكالری

پودر بادام                      40 گرم               240 كیلوكالری

پودر دارچین                  به مقدار كم         5 كیلوكالری

عسل (در صورت تمایل) 1 قاشق سوپخوری 45 كیلوكالری

روش تهیه

موزها را پوست بگیرید و حلقه‌حلقه نمایید و برای حداقل 2 ساعت و یا تمام شب در فریزر بگذارید. سپس موزهای یخ‌زده، شیرسویا، پودر بادام و دارچین را در مخلوط‌كن بریزید و عسل را به آن بیفزایید و خوب مخلوط كنید تا غلیظ شود. حالا نوشیدنی را در لیوان بریزید، چند تكه یخ و بادام پرك‌شده به آن اضافه كنید و فوراً سرو نمایید.

 نكاتی در مورد این نوشیدنی

بادام منبع خوبی از ویتامین E و مواد معدنی از قبیل كلسیم، منیزیم، فسفر و مس می‌باشد. بادام همچنین به افزایش میزان پروتئین نوشیدنی كمك می‌كند. 

 ویژگی‌های نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌های طبیعی برای ورزشكاران از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا با نوشیدن یك لیوان از آن، مایعات، كربوهیدرات مورد نیاز و سایر مواد مغذی مهم تأمین می‌شوند. از سوی دیگر تهیه آنها آسان و سریع است و برعكس غذاهای آسان دسترس دیگر (فست‌فودها)، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و فاقد هرگونه شیرین‌كننده مصنوعی، نگهدارنده و یا مواد شیمیایی دیگر می‌باشند. تمام این موارد باعث تمایل بیشتر ورزشكاران به این‌گونه نوشیدنی‌های طبیعی می‌شود.

این نوشیدنی‌ها می‌توانند برای انرژی‌زایی به بدن ورزشكاران در قبل، حین و بخصوص بعد از ورزش (زمانی كه ورزشكار اشتهایی برای خوردن غذاهای جامد ندارد) به كار بروند.

تأمین مایعات و كربوهیدرات مورد نیاز در ورزشكاران بسیار مهم است. در زمان ورزش، مصرف كربوهیدرات در حجم كم و با فیبر كم‌تر كه به جذب آسان‌تر و سریع‌تر كمك كند، بهتر می‌باشد. مزیت دیگر نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی این است كه ورزشكار با داشتن زمان كم برای خوردن، می‌تواند با نوشیدن سریع این نوشیدنی‌ها مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین نماید.

همچنین از آنجا كه بیشتر ورزشكاران باید سطح چربی بدن خود را در حد مناسبی نگه دارند و دریافت چربی غذایی خود را كنترل كنند، مصرف این نوشیدنی‌ها (كه اغلب كم‌چرب و یا حتی بسیاری از آنها بدون چربی می‌باشند)، مفید است.

نكات كلیدی

 نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی به تأمین مایعات، كربوهیدرات، ویتامین‌ها (خصوصاً ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان C و E) و مواد معدنی كمك می‌كنند.

 برای قبل، حین و بخصوص بعد از ورزش بسیار مناسب می‌باشند.

 چربی و فیبر كمی دارند (فیبر، جذب كربوهیدرات را كم می‌كند).

 خوش‌طعم بوده و به راحتی تهیه می‌شوند.

 سرشار از مواد مغذی هستند و از آنجا كه نیازی به پخت ندارند، مواد مغذی آنها از دست نمی‌رود.

 فاقد نگهدارنده‌ها، شیرین‌كننده‌ها و سایر مواد شیمیایی می‌باشند.

 

 

برای خواندن بخش اول- خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوشیدنی ها، نوشیدنی های انرژی زا، انواع نوشیدنی ها، نوشیدنی موز و بادام، ویژگی‌های نوشیدنی‌های ورزشی، چربی بدن تعداد بازديد: 750 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز