Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:26

23
خرداد
آداب غذا خوردن در طب‌سنتی (3)

آداب غذا خوردن در طب‌سنتی (3)

در شرایط سلامتی و عدم بیماری و در شرایط سلامت معده، معمولا انسان به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی میل دارد و از آنها لذت می‌‌برد كه برایش مفید هستند.

 

در حالت اخیر اشكال ایجاد شده این است كه هضم غذای اول (سبك‌تر) شروع می‌شود ولی هضم غذاهای بعدی كه وارد معده شده‌اند، هنوز آغاز نشده و این امر باعث مختل شدن هضم در شخص می‌شود.

مكان غذا خوردن

در كل باید مكانی را برای غذا خوردن انتخاب كرد كه از نظرات مختلف اعتدال داشته باشد،‌ مثلا از نظر دما، خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد، بوی نامطبوع از آنجا استشمام نشود و از نظر نور و سایر شرایط در حالت اعتدال باشد تا انسان بتواند با تمركز و آرامش غذا بخورد و هیچ عاملی او را اذیت نكند.

باید جایی را در محل كار یا خانه برای غذاخوردن اختصاص داد كه کمی رو به خنك باشد و خیلی گرم نباشد، زیرا بدن در گرما مجبور است برای دفع حرارت زائد، سیستم تعریقی را به كار ببندد. به این ترتیب گردش‌خون به سمت پوست می‌آید و در نتیجه خون كمتری به گوارش می‌رسد كه هضم مختل می‌شود.

بنابراین تمام این توصیه‌ها در جهت داشتن هضم خوب است و این در واقع همان «خوب غذا خوردن» است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین گفته شده غذا در رختخواب میل نگردد، زیرا هم باعث به هم خوردن خواب و هم باعث اختلال در هضم می‌شود. یا مثلا اگر انسان در مكان‌های سرد و اقلیم‌های سردسیری زندگی می‌كند، باید در محلی غذا بخورد كه قدری گرم باشد تا حالت اعتدال فراهم شود.

در مناطق گرمسیری هم باید در جاهای خنك غذا خورد (به علت اعتدال) حتی از نظر فصول هم در گرمای تابستان باید در سایه و جاهای خنك و در فصل‌های سرد باید در جاهای نسبتا گرم غذا خورد.

لذت بردن از غذا یا میل به غذا و عادات غذا

باید سعی كرد از غذاهایی كه به آنها میل داریم یا از آنها لذت می‌بریم، استفاده كنیم، اما این امر یك قاعده حتمی،‌ قطعی و همیشگی نیست، به عبارت دیگر به این معنا نیست كه الزاما خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی كه به آنها میل داریم و یا از آنها لذت می‌بریم، برای ما مفید هستند.

در شرایط سلامتی و عدم بیماری و در شرایط سلامت معده، معمولا انسان به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی میل دارد و از آنها لذت می‌‌برد كه برایش مفید هستند و به همین دلیل به آنها عادت كرده است. برای مثال افراد سالم كه مزاج گرم و تر دارند، به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های گرم و تر (مانند شیرینی‌ها، برنج، نان، گوشت، مواد غذایی چرب و شربت‌ها) علاقه دارند كه مصرف این مواد در حد معتدل برای این افراد مفید است و باید بخورند تا در همان وضع مزاجی باقی بمانند.

مسلما اگر این افراد در مصرف این مواد زیاده‌روی كنند، بیمار می‌شوند، بنابراین این اشخاص به موادی كه بیشتر میل دارند و بیشتر می‌خورند عادت می‌كنند. به همین دلیل برخی از افراد بیشتر به شیرینی‌جات عادت دارند و بیشتر از این مواد می‌خورند یا نان‌ها و یا گوشت‌ها،‌ برخی انسان ها نیز  به آش و سوپ و خورش‌ها و یا به ترشی‌جات بیشتر علاقه و عادت دارند.

پس تاكید می‌شود اول عادت بسیار  مهم است و دوم میل و لذت از غذا نیز اهمیت دارد، به شرطی كه شخص سالم باشد، چون میل و لذت كاذب هم وجود دارد. مثلاً معده شخصی سرد و رطوبتی شده و ترش و نفخ می‌كند و اتفاقاً علاقه او به آب و ترشی هم بیشتر شده باید جلوی این میل و علاقه را بگیرد و نباید زیاد آب بنوشد یا مواد ترش بخورد (چون وضع معده را بدتر می کنند) تا آن حالت برطرف شود كه این علاقه كاذب است.

میل به غذا در شرایط سلامتی بیانگر آن است كه بدن شخص با آن غذا سازگارتر است و آن غذا را بهتر می‌تواند هضم كند و این را رازی هم بیان نموده ‌است. به عبارت دیگر، انسان به غذاهایی میل پیدا می‌كند كه هم  شكل‌تر، هم مزاج تر، متناسب‌تر و مشابه‌تر به بدن آن شخص هستند و در آن بدن، هضم بهتری بر رویشان صورت می‌گیرد.

بدن هر شخص به بعضی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در طی دوران عمر خو می‌گیرد و با آنها خوب است. اینكه گفته می‌شود موافق مزاج غذا بخورید، یعنی آن غذا با بدن وفق داشته باشد. مثلا برنج به بعضی از اشخاص خیلی می‌سازد و از آن انرژی كافی می‌گیرند و سلامت‌شان هم حفظ می‌شود.

مصرف برنج در این افراد اشكالی ندارد و خوب است، در بعضی از افراد، با نان یا گوشت مرغ یا ماهی، گوشت‌های قرمز یا... این اتفاق می‌افتد. خود افراد بعد از مدتی با مقداری دقت، كنجكاوی و تجربه متوجه می‌شوند كه چه موادی برایشان مناسب است و اصطلاحاً به بدنشان می‌سازد (وفق دارد) و چه مواردی برایشان بد است و وقتی آنها را می‌خوردند یا می‌آشامند بلافاصله یا بعد از چند ساعت دچار مشكلات گوارشی و... می‌شوند، بنابراین به صورت خودكار معمولا به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی كه برایشان مفید است عادت می‌كنند.

نكته دیگر اینكه عادت را نباید یك دفعه كنار گذاشت. یعنی طبیب حاذق هیچ‌وقت این كار را نمی‌كند كه خوردنی یا نوشیدنی كه فرد به آن عادت دارد را به یكباره از او بگیرد، چون بدن دچار آسیب می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مواد غذایی، هضم غذا، مکان غذا خوردن، بوی نامطبوع غذا، لذت خوردن غذا، میل به غذا، گردش خون تعداد بازديد: 843 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز