Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:12

18
آذر
اورولوژی ترمیمی چیست؟

اورولوژی ترمیمی چیست؟

اورولوژی شاخه ای تخصصی از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی می پردازد. متخصصین اورولوژی به تشخیص و درمان بیماری هایی که باعث درگیری

به قلم : دکتر امیر بهنام فر ؛ متخصص جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اورولوژی شاخه ای تخصصی از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی می پردازد. متخصصین اورولوژی به تشخیص و درمان بیماری هایی که باعث درگیری ارگان هایی مانند: کلیه ها، غدد ادرنال، میزنای، پیش آبراه، بیضه ها، اپی دیدیم، وازدفران، غدد سمینال وزیکول، پروستات و آلت تناسلی می شوند؛ می پردازند. ارولوژی خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم می شود. اندواورولوژی ، لاپاراسکوپی ، ارولوژی اطفال، نورواورولوژی و اورولوژی ترمیمی از زیر شاخه های اورولوژی هستند. اورولوژی ترمیمی شاخه ای بسیار تخصصی از اورولوژی مردان است که هدف آن ترمیم ساختار و عملکرد سیستم ادراری و تناسلی با استفاده از روش های پیشرفته جراحی است. جراحی پروستات ، عمل برداشتن رحم و رفع انسداد ها گوشه کوچکی از درمان هایی هستند که با اورولوژی ترمیمی ممکن شده اند.

بیشتربخوانید:

آیا پروستات با دارو درمان میشود؟

 

 

 

 

علائم بیماری های ارولوژی

مشاهده خون در ادرار

ادرار دردناک

درد کلیه

احساس درد یا توده در بیضه

علائم تحریکی ( مانند کاهش ظرفیت مثانه که سبب بی اختیاری در ادرار می شود.)

اختلالات زناشویی

اورولوژی ترمیمی

بیشتربخوانید:

5 علامت هشدار دهنده سرطان مثانه ؛ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

 

 

 

اورولوژی ترمیمی به درمان چه بیماری هایی کمک می کند؟

اورولوژی ترمیمی، بیماری های رایج و نادری را درمان می کند که همه را درگیر می کند. البته برخی از آنها فقط مردان را تحت تاثیر قرار می دهند.

نقایص مادرزادی در سیستم ادراری و تولید مثل مانند: هایپوسپادیازیس

فیستول های مثانه (ارتباط غیرطبیعی مثانه با ارگان های اطراف مانند: واژن و رکتوم)

ناتوانی جنسی آقایان یا اختلال نعوظ

بیماری های عصبی و نورولوژی که دستگاه ادراری و تناسلی را درگیر می کند. مانند: پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس(ام اس)

بیماری پلاک پیرونی، ایجاد اسکار در داخل آلت تناسلی، که باعث ایجاد خمیدگی و مشکلات نعوظ می شود.

صدمه، تروما و آسیب به سیستم تولید مثلی و ادراری

تنگی مجرای ادرار

بی اختیاری ادراری

بیماری های پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات و بدخیمی های پروستات ، التهاب پروستات (پروستاتیت)

درمان برخی از علل ناباروری

وازکتومی

 بیشتربخوانید:

تومور مثانه و راهکارهای تشخیص و درمان

 

 

 

انواع روش های درمان در اورولوژی ترمیمی

اورولوژی بازساختی جراحی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی با ترمیم، تغییر مسیر مجدد، بازسازی نواحی دستگاه ادراری فوقانی و تحتانی و برخی از اندام های تولیدمثل است. بیماران ممکن است به علت آسیب، نواقص مادرزادی، شرایط پزشکی یا عوارض ناشی از جراحی یا سایر روش های درمانی به اورولوژی ترمیمی نیاز داشته باشد.

ارورلوژی به درمان یا ترمیم اندام دستگاه ادراری یا آسیب ساختاری ناشی از ضربه، بیماری، جراحی یا ناهنجاری های مادرزادی می پردازد. وقتی چنین اختلالات ساختاری بر عملکرد تاثیر منفی می گذارد. اورولوژی ترمیمی را درنظر بگیرید. اورولوژی ترمیمی مجاری ادراری، اغلب نیاز به انتقال بافت سالم برای ترمیم ناحیه آسیب دیده دارد.

رویکرد ترمیمی اساسا یک رویکرد جراحی است. این روش مبتنی بر ترمیم ناحیه آسیب دیده و در نتیجه بازگرداندن عملکرد سالم تا حد ممکن است. اورولوژی ترمیمی به مهارت های مختلف جراحی از جمله ارولوژی عمومی، جراحی پلاستیک و جراحی عمومی نیاز دارد.

برخی از انواع روش های درمان اورولوژی ترمیمی در زیر ذکر شده است:

بازسازی مثانه: بیماران مبتلا به سرطان مثانه تهاجمی موضعی، ممکن است نیاز به برداشتن مثانه با جراحی داشته باشند و مثانه جدیدی از بخش هایی از روده ساخته شود.

بازسازی دستگاه تناسلی: ترکیبی از فلپ های عضلانی و گرافت های پوستی در زیر پوست قرار می گیرند تا آناتومی را بازیابی کنند و زخم بافت تناسلی را به حداقل برساند. این می تواند از هرچیزی از کلیتوریدکتومی گرفته تا ترمیم پوست ختنه گاه متغیر باشد.

درمان مثانه نوروژنیک: اندازه مثانه از طریق تقویت مثانه (با استفاده از روده) برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد مثانه ناشی از آسیب های عصبی افزایش می یابد. این کار برای جلوگیری از آسیب های کلیه با افزایش اندازه مثانه و کاهش فشار مثانه انجام می شود.

بازسازی حالب: انسدادهای حالب ناشی از آسیب یا تنگی حالب (تنگی حالب) از طریق روش های باز یا کم تهاجمی ترمیم می شوند و ممکن است مثانه نیز بازسازی شود.

ترمیم انسداد محل اتصال حالب لگنی(UPJ): پیلوپلاستی، یک روش جراحی برای برداشتن بافت اسکار و اتصال مجدد بخش های سالم حالب ممکن است برای رفع انسداد در ناحیه ای که حالب و کلیه به هم می رسند موردنیاز باشد.

بازسازی مجاری ادرار: گرافت پوستی، پیوندهای مخاطی دهان(غشای مخاطی پوشاننده داخل دهان) و فلپ های پوستی و عضلانی برای جایگزینی مجرای ادرار و افزایش قطر استفاده می شود تا تخلیه ادرار به حالت عادی باز می گردد. بافت اسکار ممکن است قبل از این برداشته شود.

برچسب ها: پروستات، وازکتومی، کلیه، بی اختیاری ادرار، مجاری ادرار، ناتوانی جنسی، دکتر امیر بهنام فر تعداد بازديد: 83 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز