Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:42

22
مرداد
هر آنچه درباره واکسن آلرژی باید بدانید

هر آنچه درباره واکسن آلرژی باید بدانید

آلرژی یکی از بیماری های رایجی است که ممکن است در فصل بهار یا کلیه فصول سال ایجاد شود. این عارضه زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن، یک عامل بیرونی و محیطی را که مضر نیست را به اشتباه خطرناک

به قلم : دکتر شهرام سیدی ؛ متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آلرژی یکی از بیماری های رایجی است که ممکن است در فصل بهار یا کلیه فصول سال ایجاد شود. این عارضه زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن، یک عامل بیرونی و محیطی را که مضر نیست را به اشتباه خطرناک تشخیص داده و جهت مقابله با آن آنتی بادی تولید می کند. امروزه با روش های مختلفی می توان به درمان آلرژی پرداخت. یکی از این روش ها واکسن آلرژی می باشد که در اصل ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی نامیده می شود. طی این درمان، دوزهایی از ماده آلرژی زا تزریق شده یا به صورت خوراکی به بیمار داده می شود و توسط آن به مرور زمان بدن نسبت به ماده آلرژی زا یا آلرژن حساسیت خود را از دست می دهد. در این مقاله قصد داریم درباره واکسن آلرژی اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

آلرژی دارویی چیست؟

 

درباره آلرژی

زمانی که سیستم ایمنی بدن عاملی را به عنوان عاملی خطرناک شناسایی می کند، در بدن برای مقابله با آن عامل خارجی آنتی بادی یا پادتن تولید می شود. در حقیقت، سیستم ایمنی بدن ما ماده آلرژی زا را به عنوان عامل بیماری زا تشخیص داده و علیه آن آنتی بادی تولید می نماید. ماده آلرژی زا می تواند گرد و خاک، قارچ ها،گرده گل و گیاهان، انواع مختلف مواد غذایی، حیوانات خانگی و … باشد. تاکنون هیچ روش درمانی قطعی برای آلرژی شناخته نشده است، اما درمان های مختلفی وجود دارد که برای کنترل و بهبود علائم آلرژی بسیار موثر هستند. راه حل بسیار مناسب برای درمان آلرژی، دوری از در معرض قرار گرفتن مواد آلرژی زا و خودداری از مصرف خوراکی هایی که سبب این مشکل می شود، می باشد. روش های دیگری واکسن آلرژی، مانند قطره چشمی، داروهای خوراکی، اسپری های بینی، کرم های پوستی و … وجود دارد که ما در ادامه می خواهیم واکسن آلرژی را بررسی نماییم.

واکسن آلرژی چیست؟

واکسن آلرژی یا همان ایمونوتراپی آلرژی، یکی از روش های درمانی برخی از بیماری های آلرژیک به خصوص آلرژی های تنفسی مانند آسم یا آلرژی فصلی می باشد و سبب پیشگیری از ابتلا فرد به آلرژی می شود. دوره درمانی این روش طولانی است و در یک دوره زمانی 3 تا 5 ساله جهت جلوگیری با کاهش حملات آلرژیک انجام می شود. واکسن آلرژی، شامل آلرژن هایی می باشد که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن فرد می شود.

بیشتربخوانید:

علائم و دلایل آلرژی به پنی‌سیلین

 

مزایای واکسن آلرژی

واکسن آلرژی در کنترل علائم ناشی از آلرژی های خانگی مانند گرد و غبار یا موی حیوانات خانگی، آلرژی فصلی و نیش حشرات بسیار موثر است.

واکسن الرژی از ایجاد حساسیت های جدید در افرادی که تنها به یک آلرژن حساس می باشند پیشگیری به عمل می آورد.

برای برخی از افراد که به داروهای خوراکی حساس هستند یا بدن شان به خوبی به آن ها پاسخ نمی دهد، واکسن آلرژی گزینه بسیار خوبی می باشد.

اثرات درمان حداقل به مدت 7 الی 10 سال پس از روند اولیه تداوم پیدا می کند.

ممکن است در ابتدا واکس آلرژی گران به نظر برسد، اما در دراز مدت هزینه خرید داروهای خوراکی از واکسن بیشتر خواهد شد.

از پیشرفت بیماری و تبدیل آن به آسم در بیماران رینیت آلرژیک جلوگیری می کند تا مجبور به درمان آسم نشوند .

با واکسن آلرژی طی مدت 3 الی 5 سال درمان قطعی حاصل می شود، اما با دارودرمانی شما مجبور هستید در تمام طول عمر خود آن ها را مصرف نمایید.

علت تزریق واکسن آلرژی

در صورتی که از دارودرمانی برای کنترل علائم آلرژی استفاده کرده باشید یا نتوانید از آلرژن ها دوری کنید، همچنین چنانچه داروهای درمان آلرژی با داروهای مصرفی شما تداخل پیدا کرده است و سبب بروز عوارض جدی شده می توانید از واکسن آلرژی استفاده کنید. برخی از افراد نیز هستند که تمایل ندارند داروهای آلرژی را به مدت طولانی مصرف نمایند. برای این گونه افراد نیز، واکسن آلرژی گزینه مناسبی می باشد.

 بیشتربخوانید:

سیتریزین را چه موقع باید استفاده کنیم؟ + عوارض

 

 

 

آمادگی های لازم برای واکسن آلرژی

برای انجام واکسن درمانی آلرژی، حتما باید تحت نظر بهترین متخصص آلرژی قرار بگیرید. قبل از شروع دوره واکسن آلرژی، باید اقداماتی انجام شود که شامل پوستی یا آزمایش خون برای تشخیص علت و نوع آلرژنی که سبب واکنش های آلرژیک می شود، می باشد. طی این آزمایش، مقدار کمی از آلرژن مشکوک به پوست بیمار خراشیده شده، سپس به مدت 15 دقیقه ناحیه مورد آزمایش تحت بررسی قرار می گیرد. چنانچه در آن ناحیه تورم و قرمزی ایجاد شد، نشان دهنده حساسیت به آن ماده می باشد. چنانچه تصمیم به باردار شدن دارید یا اینکه مبتلا به هر گونه بیماری قلبی و ریوی هستید، حتما پزشک خود را مطلع نمایید.

  

تزریق واکسن آلرژی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا، پزشک سابقه بیمار را مورد بررسی قرار میدهد و او را معاینه می کند. همچنین سابقه آلرژی در بیمار و خانواده او را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.چنانچه داروهای خاصی مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید، با توجه به تداخل دارویی احتمالی حتما پزشک خود را مطلع کنید. همچنین پزشک برای شناسایی عامل ایجاد آلرژی آزمایش های پوستی و خونی را تجویز می نماید. در نهایت واکسن درمانی انجام می شود.

 

مراحل تزریق واکسن آلرژی

تزریق واکسن آلرژی معمولا در بازو انجام می شود و برای اثربخشی کامل، شامل مراحل ذیل می باشد:

مرحله افزایش تدریجی : این مرحله حدود 3 الی 6 ماه طول می کشد و تزریقات بین یک الی سه مرتبه در هفته انجام می شود. طی این مرحله، مقدار آلرژن به تدریج مقادیر افزایش یابنده از آلرژن ها به فرد فرد به شکل زیرجلدی یا زیر زبانی تزریق می شود.

مرحله نگهداری : این مرحله معمولا 3 الی 5 سال با صلاحدید پزشک ادامه پیدا می کند و شامل یک بار تزریق در هر ماه می باشد.

قیمت واکسن آلرژی

هزینه درمان آلرژی با واکسن تقریبا بالا می باشد. توصیه می شود قبل از شروع درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید و برآوردی از کل هزینه ها داشته باشید.

 

عوارض واکسن آلرژی

با اینکه بیشتر بیماران مشکل خاصی در ارتباط با دریافت مواد حساسیت زا طی واکسن درمانی ندارند، اما واکسن آلرژی، به ندرت می تواند سبب بروز واکنش های آنافیلاکسی که شامل کاهش ناگهانی و خطرناک فشار خون و تنگی نفس می باشد، شود. پس از تزریق، افراد باید حدود نیم ساعت در مرکز درمانی بمانند تا خطر شوک آنافیلاکسی برطرف گردد. هنگام شروع فرآیند درمان، ممکن است علائم آلرژی بدتر شود اما به مرور زمان این مشکل رفع خواهد شد. پس از تزریق ممکن است تورم، حساس شدن و قرمزی در محل تزریق ایجاد شود که گذرا است و پس از حدود یک روز برطرف خواهد شد.

کلام آخر

چنانچه روند واکسن آلرژی در بیمار موثر باشد، در سال اول درمان، علائم بیماری کاهش پیدا می کند و با ادامه درمان در سال های بعدی، واکنش های آلرژیک به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در صورتی که واکسن آلرژی موفقیت آمیز باشد، با قطع درمان، عوارض و علائم باز نخواهد گشت.

 

برچسب ها: آلرژی، درمان آلرژی، آلرژی فصلی، آسم، علائم آلرژی، مشکلات تنفسی، سیستم ایمنی بدن، واکسیناسیون، واکسن، دکتر شهرام سیدی، ایمونوتراپی تعداد بازديد: 146 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز