Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 17:12

14
مرداد
سلامت مردم در برزخ چالش های معیشتی (قسمت اول)

سلامت مردم در برزخ چالش های معیشتی (قسمت اول)

مصاحبه اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر کیوان الچیان متخصص بیماری های داخلی وعضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران

گفتگو: رضا حسینمردی

 

تحریریه زندگی آنلاین : فردی که با یک پا درد به سراغ  متخصص ارتوپدی میرود شاید اشتباه بزرگی انجام داده است. شاید در اصل علت این پا درد یک بیماری داخلی شامل بیماری عفونی، بیماری غددی یا بیماری روماتیسمی باشد! وقتی سردرد داریم به سرعت سراغ متخصص مغز و اعصاب میرویم در صورتی که شاید مشکل از فشار خون باشد که باید توسط یک متخصص داخلی و درنهایت نفرولوژیست ویزیت شود.

 اگر بتوانیم عوارض و پیامدهای جانبی یک سکته مغزی یا قلبی را با احیا بموقع و اعزام به بیمارستان در زمان طلایی یعنی کمتر از سه ساعت، کاهش دهیم اقدام بسیار مهمی انجام دادیم. در مورد سکته های مغزی باید زمان طلایی را از دست ندهیم. وقتی میبینیم صورت فرد دچار تغییر حالت شده است، بازوی خود را نتوانست تکان بدهد، صحبت کردن او مختل شده است ...

 

شیوع بسیاری از بیماری های منتقله از روابط جنسی مانند ایدز، زگیل تناسلی، کرونا... نشان دهنده تغییر و تحول در سیستم ایمنی مردم است. برخی بیماری های عفونی که تصور میشد سالها پیش از بین رفته است ولی به دلیل ضعف سیستم ایمنی  مردم بازپدید می شود؛ از جمله آن بیماری آبله است

 در کشوری که صحبت از آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت میکنیم، وارد کردن میلیون ها دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز به چه معناست! چه کسانی پشت این ماجر هستند؟! دنیا به سمت استفاده از نسل های دوم و سوم سوخت نوین پیش میرود یعنی بجای بنزین از سوخت های جدید مثل هیدروژن استفاده می شود. وسیله نقلیه شارژی امروزه کاربردهای گسترده پیدا کرده است. تصمیم گیری با چه ارگانی است

 بیشتربخوانید:

خبر ترسناک درباره وضعیت دارو در سال جدید

اگر  روی پیاده روی خیابان ها با چشمان بسته راه برویم بیشتر از چند قدم نمیتوانیم ادامه بدهیم و به زمین میخوریم!!! متاسفانه معابر برای سالمندان و معلولان آنطور که باید طراحی و ساخته نشده است. در خارج از کشور سالمندی که با  صندلی چرخدار تردد دارد همه معابر را به آسانی عبور میکند و بدون مشکل امور شخصی و اجتماعی خود حتی دستشویی رفتن  را به سادگی انجام میدهد

 در مورد نظام ارجاع حلقه مفقوده اینجاست که کشور باید بتواند در نظام پرداخت خود یک وحدت رویه عادلانه داشته باشد. وقتی پزشک با بیمه درمانی قرارداد داشته باشد خیلی خوب است ولی به شرط اینکه بیمه به موقع به تعهدات مالی خود عمل کند همچنین تعرفه تعیین شده منطقی و به حق باشد، مورد دیگر اینکه شرکت بیمه بتواند پزشکان را صحیح ارزیابی کند

 

دکتر کیوان الچیان متولد مهر ماه 1341 در شهر تهران است. وی در خانواده ای که پدر کارمند و مادر خانه دار بود به همراه  سه برادر و سه خواهر خود رشد و پرورش یافت.

 ایشان در بخشی از خاطرات خود میگوید: علاقه فراوانی از  دوران کودکی و طی سالهای تحصیل به طبابت داشتم. همین علاقه و همراهی با یک دوست بسیار خوب به نام "کامبیز ملک شامران" که بعد ها در جنگ تحمیلی به شهادت رسید آن دوران  را برایم هدفمند ساخت. من و دوستم با هم درس میخواندیم و او همیشه مشوق من بود؛ دوران نوجوانی با هم یک کتابخانه کوچک در محله خودمان درست کردیم و به بچه محل ها کتاب امانت میدادیم؛ روحش شاد، کامبیز ملک شامران مسیر درست را انتخاب کرده بود و در بیست سالگی شهید شد.

 دریافت مدرک دیپلم متوسطه مصادف با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها بود. فرصت را مناسب دیدم تا یک دوره آموزش امدادگری ببینم و مدتی نیز به عنوان بهیار در یک بیمارستان کار کنم. همیشه علاقه مند بودم که در کنار پزشکان، رزیدنتها و دانشجویان پزشکی باشم و ببینم چه میکنند یا از آنان چیزی یاد بگیرم.

 جنگ تحمیلی آغاز شده بود و من به عنوان امدادگر در جبهه حضور یافتم. مدتی بعد که دانشگاه تربیت معلم بازگشایی شد، مدتی طی سالهای59تا61در این دانشگاه تحصیل کردم.

در نهایت فوق دیپلم تربیت معلم گرفتم  و در سال 1361 به عنوان امدادگر و معلم، مجدد در مناطق عملیاتی حضور پیدا کردم. سال 1362 در آزمون وزارت بهداری شرکت کردم و در نهایت دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شدم و پس از سالها تحصیل در سال 1369 فارغ التحصیل شدم؛ در ادامه بطور مستقیم رشته تخصص داخلی را انتخاب کردم و در سال 1372 به عنوان متخصص بیماری های داخلی دانش آموخته شدم. سپس به عنوان پزشک و رییس مرکز آموزشی درمانی امام جعفر صادق شهرستان هشتگرد کرج در این بیمارستان مشغول شدم و عصرها درمطب شخصی خودم نیز به بیماران خدمت ارائه میکردم. در ادامه فعالیتهای خودم مدتی رییس بیمارستان شهید رجایی کرج شدم و معاونت درمان را نیز مدتی عهده دار بودم. پس از مدتی خدمت در کرج، بقیه فعالیتهایم را در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه دادم و رییس بخش اورژانس آن بیمارستان شدم و از آن زمان مسئولیت من به عنوان یک متخصص داخلی فعال در اورژانس تعریف شد. دانشجویان پزشکی و رزیدنت ها یا همان دستیاران تخصص داخلی برای آموزش در این بخش حضور پیدا می کردند.

بیشتربخوانید:

بهترین دارو برای تقویت پوست و مو

با این مقدمه به گفتگوی اختصاصی با دکتر کیوان الچیان پرداختیم. مردی که همیشه و در همه عرصه های علمی، آموزشی و درمانی بانی خیر و برکت است و تمام وقت خود را برای رسیدگی به بیماران و مصدومان صرف میکند. ایشان مدتی نیز در بیمارستان بازرگانان وابسته به کمیته امداد امام(ره) به عنوان مدیر فعالیت داشت و طی آن مدت موجب تحولات درمانی و خدمت رسانی بهتر به  مراجعان در این مرکز درمانی بود. دکتر الچیان همچنین به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز مدتی خدمت کرد و ارتباط بسیار خوبی با رسانه های عمومی و جراید در اطلاع رسانی مباحث علمی و پزشکی پیشگیرانه یا درمانی برای مردم  داشته است.

 

جناب دکتر الچیان لطفا در ابتدا کمی از خودتان بیشتر بفرمایید؛ اینکه چطور وارد مسیر طب داخلی و اورژانس پزشکی شدید؟

بله. من در ادامه فعالیتها به منظور راه اندازی رشته طب اورژانس هرچه در توان داشتم ارائه کردم  و به عنوان یکی از پیشگامان راه اندازی این رشته در کشور در کنار سایر همکارانم تا کنون به خدمت ادامه دادم.

من طی این مدت  دوره های متعدد و متفاوت در زمینه های طب اورژانس، احیاء اولیه مصدومان، احیاء پیشرفته، احیای بیماران تروما دیده اولیه و مبتلایان به سکته ها را گذراندم و مدرک آن دوره ها را نیز از انجمن قلب آمریکا دریافت کردم بگونه ای که مدرس رسمی این کار در ایران و خارج از کشور شدم. در ادامه دوره های سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی اورژانس و انواع احیا را طی سالهای مختلف گذراندم و در کنار آن دوره های آندوسکوپی و کولونوسکوپی را نزد استادان در مراکز مختلف پشت سر گذاشتم ومدرک آن را دریافت کردم و در سالهای خدمت برای تشخیص، درمان و آموزش از این یافته های علمی و آموزشی استفاده کردم. طی این سالها دانشجویان و رزیدنت های متعددی را در این خصوص آموزش دادم که  بسیاری از آنان موسس و پایه گذار رشته طب داخلی و اورژانس در دانشگاه های مختلف سراسر کشور شدند. من در آموزش پرستاران، دانشجویان پزشکی و انترن ها نیز سالیان مختلف فعالیت داشتم و مدتی نیز در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی در کنار استاد عزیز جناب دکتر مجید ملکی به مدت شش سال بیماران را ویزیت و درمان میکردیم و این تجربه بسیار خوبی بود که در کنار این استاد بزرگوار شاگردی کردم. این مدت از دوران انترنی تا انتهای رزیدنتی بطول انجامید.

در این فرصت از استاد خوبم مرحوم دکتر مرتضی هاشمی یاد میکنم که آندوسکوپی را از ایشان آموختم و از همه مهمتر اخلاق و رفتار پزشکی را از ایشان فراگرفتم و امیدوارم از آن به نحو مناسب استفاده کرده باشم.

طی حدود سیزده سال اخیر به عنوان عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی مشغول فعالیت هستم و در این سالها کنار سایر اعضا هیات مدیره سعی کردم خدمت کنم. در دوره های مختلف فعالیت هیات مدیره، من به عنوان دبیر اجرایی و مدرس مباحث علمی نیز در جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران فعالیت داشتم.

در کنگره ها، کارگاه های آموزشی و سمینارهای بازآموزی مدون کشور، بارها  وبارها سخنران و دبیر اجرایی کنگره بودم. در حال حاضر به عنوان متخصص داخلی و عضو گروه طب اورژانس در بیمارستان حضرت رسول اکرم تهران به فعالیت علمی و آموزشی مشغول هستم.

موفقیت ها و انتخاب مسیر خوب دوران جوانی و نوجوانی را به برادر بزرگوارم، شهید ملک شامران مدیون هستم. پدر و مادرم مشوقم بودن ولی بعد از آنها همسرم خانم دکتر لادن صادقی نیا به عنوان یک حامی و پشتوانه بزرگ، خیلی خیلی من را یاری دادند.

 استادان خوبم در بخش داخلی، استاد هاشمی، استاد احتشامی و سایراستادان مرحوم که یادشان گرامی باد، همچنین استاد مجید ملکی  چیزهای فراوانی به من آموختند و فراموش نمی شود؛ در بخش اورژانس نیز دوست عزیزم جناب دکتر بیداری که در کنار ایشان خیلی آموختم؛ اما در جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران آن کسی که از من حمایت کرد و در واقع اجازه فعالیت و بال  و پر داد، استاد دکتر ایرج خسرونیا است که به عنوان یک پدر بزرگوار و یک دوست خوب و حامی ارزشمند از ایشان یاد میکنم چون نقش بسزایی در به انجام رساندن کارهای بزرگ در جامعه پزشکان متخصص داخلی داشته و دارند.

بیشتربخوانید:

راجع به مصرف دارو در زمان کمردرد چه می دانید؟

وظیفه پزشکان داخلی و جایگاه متخصص داخلی در نظام سلامت چیست؟

اغلب مردم پزشک متخصص داخلی را به عنوان پزشک عمومی که درس بیشتری خوانده تصور میکنند در حالی که متخصص داخلی در بخشهای مختلف قلب، ریه، گوارش، غدد، روماتولوژی، کلیه،... دوره آموزشی جامع دیده و در واقع به شکلی عمیق تر در این بخش ها کار کرده و تجربه دارد. متخصص داخلی بصورت جامع و عمومی بدن یک بیمار را میبیند و در مورد پیکره واحد بدن یک بیمار در ابعاد مختلف فکر میکند، تصمیم میگیرد و اقدام لازم را به انجام میرساند. کسی که روماتولوژیست یا متخصص غدد یا فوق تخصص کلیه می شود، بطور متمرکز روی بیماری های آن قسمت از بدن کار میکند و خودش را درگیر نقطه مشخصی از بدن خواهد کرد. ولی یک متخصص داخلی همه ابعاد ارگان ها و اعضا بدن را با هم میبیند و با بررسی همه جانبه قسمتهای مختلف بدن در خصوص بیمار تصمیم میگیرد. به عنوان مثال یک متخصص داخلی بررسی میکند تا ببیند یک مشکل غددی چه تظاهرات قلبی عروقی، پوستی، گوارشی و... برای سایر اعضا بدن بوجود آورده و چه اقدام تشخیصی یا درمانی معقول و منطقی است.

پزشک عمومی با شناسایی علائم اولیه بیمار در صورت لزوم برای بررسی ها و اقدامات بیشتر بیمار را به پزشک متخصص داخلی ارجاع می دهد. اگر نیاز به اقدامات بیشتری باشد این متخصص داخلی است که برای تمرکز روی بیماری در بافت یا عضو مورد نظر از بدن ایشان را به پزشک فوق تخصص ارجاع خواهد داد.

فردی که با یک پا درد به سراغ  متخصص ارتوپدی میرود شاید اشتباه بزرگی انجام داده است. شاید در اصل علت این پا درد یک بیماری داخلی شامل بیماری عفونی، بیماری غددی یا بیماری روماتیسمی باشد! وقتی سردرد داریم به سرعت سراغ متخصص مغز و اعصاب میرویم در صورتی که شاید مشکل از فشار خون باشد که باید توسط یک متخصص داخلی و درنهایت نفرولوژیست ویزیت شود. این موارد را متخصص داخلی ویزیت میکند و میتواند بیمار را صحیح راهنمایی کند. تخصص داخلی پایه و مادر طب است.

جایگاه متخصص داخلی در جامعه و کشور ما مغفول است؛ مردم باید بدانند که ارتباط نزدیکتر با جایگاه پزشک داخلی و بهره مندی از دانش و تخصص او میتواند مسیرهای درمان را کوتاه وصرف هزینه های بیهوده را کاهش دهد. در شرایطی که متخصص داخلی بسیاری از مشکلات را تشخیص میدهد و در مسیر درمانی قرار خواهد داد. مردم با اعتماد به متخصص داخلی میتوانند از بروز برخی بیماری ها و یا پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند.

آیا جایگاه متخصص داخلی به عنوان پزشک خانواده در دنیا تثبیت شده است؟

جایگاه پزشک متخصص داخلی در نظام ارجاع پزشکی کشورمان گم شده است چون افراد بطور مستقیم خودشان به پزشک  و آنهم در آخرین رشته فوق تخصصی مراجعه میکنند و توجهی به مراحل یا سلسه مراتب مسیر پیگیری ندارند. در دنیا پزشک متخصص داخلی چند نقش دارد که یکی از آنها حضور در بیمارستان ها برای ارائه مشاوره های لازم در تخصص داخلی است. در بسیاری از نقاط دنیا اگر برای بیمار هر کاری قرار است در بیمارستان انجام شود مثلا جراحی های مختلف نیاز داشته باشد، ابتدا پزشک داخلی آن بیمار را ویزیت میکند. پزشک داخلی به عنوان پزشک مشاور اقدام میکند  و در صورت نیاز به سایر رشته های زیر تخصص یا به قولی فوق تخصص معرفی میشود؛ در واقع نظام ارجاع  از داخل بیمارستان شکل گرفته است. افرادی که به عنوان پزشک داخلی در خارج از بیمارستان طبابت میکنند به عنوان پزشک خانواده با افراد خانواده های تحت پوشش خود در ارتباط نزدیک هستند یا در واقع از هنگام تولد تا پایان مرگ آنان را همراهی می کنند. پزشکان خانواده در صورت صلاحدید بیماران تحت پوشش خود را به تخصص های دیگر ارجاع خواهند داد.

بیشتربخوانید:

لیکن پلان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

 

 

 

به اعتقاد شما پزشک متخصص داخلی حلقه مفقوده در نظام ارجاع است که از یاد خیلی ها رفته است؟

تعداد متخصصان داخلی در کشور حدود پنج هزار نفر است ولی عده زیادی از این همکاران خودشان را زیر مجموعه رشته فوق تخصصی خود میدانند برای اینکه جامعه اینگونه انتظار دارد. این عزیزان در حین اینکه متخصص داخلی هستند در زمینه خاصی خوب مطالعه کرده و تجربه دارند و میتوانند به مردم و بیماران خدمت برسانند. مغز واعصاب ، گوارش و کبد، غدد و متابولیسم، روماتولوژی، کلیه، خون، ریه، عفونی، قلب و عروق، اطفال، طب اورژانس، ... زیر شاخه های تخصص طب داخلی هستند. ولی باید با روندی منطقی از دانش این افراد بهره گرفت.

جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هر سال اقدام به برگزاری همایش علمی بزرگی میکند و امسال سی و سومین کنگره است که تعداد فراوانی از استادان در تخصص های مختلف طی چند روز برگزاری جدیدترین دستیافتهای علمی خود را به سایر همکاران ارائه می دهند. در این گردهمایی هر سال چالشهای مختلفی در بروز بیماری ها در کشور مورد بحث و بررسی قرار میگیرد؛ مثلا گروه روماتولوژی در خصوص چالش پوکی استخوان یا بیماری قرن در کشور برنامه های علمی خواهد داشت. جامعه به سمت سالمندی میرود پس متخصصان باید از آخرین دستیافتهای علمی در زمینه بیماری های مرتبط با سالمندی بدانند. چاقی نگرانی دیگر است؛ کشوری که مردم آن کم تحرک اند و به زندگی ماشینی بیشتر بها می دهند با چالش چاقی و امراض مرتبط مواجه اند که در کنار آن بیماری های مرتبط با چاقی مانند کبد چرب و سنگ های کیسه صفرا،... که در تخصص گوارش  طی کنگره امسال مورد بحث قرار  میگیرند.

بیماری فشار خون به عنوان یک عامل خطر برای بروز سکته های قلبی و مغزی موضوع مهم دیگر است. عفونت های نوپدید و بازپدید و بروز بیماری های مختلف عفونی نگرانی بعدی است. متاسفانه مردم به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و داروها پاسخ مثبتی برای درمان ندارند. ضعف سیستم ایمنی باعث شده است که در برخی کشورها بیماری سل در کنار بیماری ایدز شیوع مجدد و بازپدیدی پیداکند پس پزشکان و مردم را باید بیشتر آگاه کنیم که مصرف بی مورد و نابجای آنتی بیوتیک ها چه عواقبی دارد.

برچسب ها: درمان، بیمه، چاقی، زگیل تناسلی، پوکی استخوان، فشار خون، دارو، ایدز، سکته مغزی، روابط جنسی، دکتر کیوان الچیان تعداد بازديد: 118 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز