Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:40

23
مهر
لیکن پلان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

لیکن پلان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن، علیه بخش‌های طبیعی پوست، مخاط، مو یا ناخن خود فرد فعال می‌شود. البته گاهی اوقات این روند بر اثر ورود یک عامل خارجی مثل دارو یا یک عامل میکروبی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری -  متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن، علیه بخش‌های طبیعی پوست، مخاط، مو یا ناخن خود فرد فعال می‌شود. البته گاهی اوقات این روند بر اثر ورود یک عامل خارجی مثل دارو یا یک عامل میکروبی آغاز می‌گردد. علت اصلی ابتلا به این بیماری تاکنون شناخته شده نیست؛ با این وجود به نظر نمی‌رسد عواملی مانند ژنتیک و تغذیه در مبتلا شدن به این بیماری نقش داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی ریزش موی ناشی از لیکن پلان بپردازیم و روش‌های درمان آن را معرفی نماییم.

بیشتربخوانید:

نگاهی به عوارض پوستی داروها

 

بیماری لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

بیماری لیکن پلان یکی از امراض پوستی است که علاوه بر پوست، می‌تواند سر و موها را نیز درگیر کند و علت عمده بسیاری از ریزش‌های مو در زنان و مردان باشد؛ با این وجود لیکن پلانوپیلاریس معمولاً زنان جوان را درگیر می‌کند. هر چند که در هر سنی ممکن است ایجاد شود. لیکن پلان مویی معمولاً هم‌زمان با لیکن پلان پوستی،  ناخن و دهانی ایجاد می‌شود و با درگیری فولیکول‌های مو، باعث ریزش دائمی مو می‌شود.

 

علائم لیکن پلانوپیلاریس یا لیکن پلان مویی چیست؟

لیکن پلان مویی معمولاً با وجود مناطق سفیدرنگی از پوست سر که در اثر  ریزش مو ایجاد شده‌اند مشخص می‌شود. در مناطق درگیر، هیچ فولیکول مویی مشاهده نمی‌شود. در کناره‌های این ضایعات ممکن است پوسته ریزی و قرمزی اطراف فولیکول‌های مو دیده شود. همچنین در مبتلایان به این بیماری، موها به‌آسانی کنده می‌شوند.ممکن است ضایعات در ابتدا کوچک و متعدد باشند که به هم وصل شده و ضایعات بزرگ‌تری را ایجاد می‌کنند. بیماری در حاشیه‌ی ضایعات پوست سر فعال‌تر است. لازم به ذکر است ریزش مو در لیکن پلانوپیلاریس مو، معمولاً در قسمت جلوی سر دیده می‌شود.

درمان ریزش موی ناشی از ابتلا به لیکن پلان

درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین درصورتی‌که درمان مناسب در سال اول ابتلا به این بیماری انجام شود، رویش مو ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به حالت عادی بازمی‌گردد اما چنانچه درمان پس از یک سال اول ابتلا آغاز شود، نتایج درمانی حدود ۳۰ درصد است. از آنجا که افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان نوعی ریزش مو دائمی همراه با اسکار دارند و علت اصلی زمینه بیماری آنهاست، برای درمان روش‌های کاشت مو را نمی‌توانند انجام دهند.

درمان لیکن پلان مویی (LPP) بر مدیریت علائم و جلوگیری از گسترش و بدتر شدن وضعیت متمرکز است. داروهای مختلفی از جمله کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد مالاریا، آنتی‌بیوتیک‌ها و رتینوئیدها ممکن است توسط متخصص پوست برای بیماران تجویز شود. این داروها می‌توانند به صورت خوراکی یا تزریقی مورداستفاده قرار گیرند.

 بیشتربخوانید:

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

آلرژی به بادمجان ؛ از علت تا درمان

 

 

آیا ویتامین D به درمان و کنترل لیکن پلان مویی کمک می‌کند؟

بیماری لیکن پلان یک ضایعه التهابی مزمن و بدون علت شناخته شده است و همان‌طور که در ابتدای متن ذکر شد؛ نقص در سیستم ایمنی موجب ابتلا به این بیماری می‌شود. مطالعات اخیر نقش مصرف کنترل شده و تحت نظر پزشک ویتامین D بر ارتقاع سیستم ایمنی بدن را تأیید نموده است؛ در نتیجه اثرات ضد التهابی این ویتامین ممکن است به بهبود و کنترل لیکن پلان منجر شود.

آیا بعد از لیکن پلانوپیلاریس موها دوباره رشد می‌کنند؟

در بیشتر موارد، لیکن پلان مویی در نهایت متوقف می‌شود با این وجود هدف از درمان در این بیماری آن است که موهای باقیمانده را حفظ کرده و به کنترل علائم کمک نمود؛ اما نمی‌تواند باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شد.

 

برچسب ها: حساسیت پوستی، سیستم ایمنی بدن، پسوریازیس، اگزما تعداد بازديد: 401 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز