Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:48

21
تیر
راجع به مصرف دارو در زمان کمردرد چه می دانید؟

راجع به مصرف دارو در زمان کمردرد چه می دانید؟

کمر درد می تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی نمایان شود که با توجه به آن برای درمان این درد باید اقدام کرد

بررسی ۱۳۸ کارآزمایی بالینی شواهدی را در مورد گزینه های دارویی برای سالمندان مبتلا به درد مرتبط با ستون فقرات که اساساً هر گونه درد در امتداد گردن و پشت، ارائه می کند.


 یک نکته اساسی این است که هیچ درمان یکسانی برای همه افراد دارای کمردرد وجود ندارد.

 انتخاب دارو تا حدی به علت اصلی درد بستگی دارد. اما به خصوص در مورد افراد مسن، هر گونه شرایط بهداشتی و داروهایی که مصرف می کنند نیز یک عامل است.

 شما باید مراقب تداخلات دارویی و عوارض جانبی آن باشید. در عین حال، این مسائل نباید مانع از تسکین درد افراد مسن شود. اگر فردی مسن هستید و به شما گفته شده است که هیچ گزینه ای برای مدیریت درد شما وجود ندارد، ممکن است لازم باشد به یک متخصص درد مراجعه کنید.

بیشتربخوانید:

کمردرد ناشی از چاقی!


 با سلاح های دارویی، تزریقی، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. در افراد جوانتر، کمردرد و گردن درد اغلب به عضله مربوط می شود. در حالی که این موضوع می تواند برای افراد مسن نیز صادق باشد اما آن ها اغلب دردهای مربوط به تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات خود را دارند که ناشی از عواملی مانند ساییدگی و پارگی در دیسک ها یا غضروف هایی است که مفاصل ستون فقرات را محافظت می کند.

این بررسی نشان داد که برای این نوع درد، مسکن‌ های رایج، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و استامینوفن، می ‌توانند کمک کنند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، موثرتر از استامینوفن هستند. اما از سوی دیگر استامینوفن ممکن است برای برخی از سالمندان، از جمله کسانی که در معرض افزایش خطر خونریزی معده هستند، یا افرادی که بیماری کلیوی یا قلبی دارند، انتخاب مطمئن تری باشد.


باید در نظر داشت در استفاده و تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استفاده محدود کلیدی است. محققان توصیه می کند که افراد مسن آنها را به مدت دو یا سه روز در طول تشدید درد مصرف کنند، اما از مصرف آنها برای هفته ها در یک بازه زمانی طولانی خودداری کنند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که درد مزمن، اغلب به صورت زیاد و کم تجربه می شود بنابراین نیازهای درمانی شما در زمان های مختلف متفاوت است.

در برخی موارد، کمردرد ناشی از فشار روی عصب است. یک مثال شایع در این رابطه، عصب سیاتیک است، که در آن عصب فوق تحت فشار قرار گرفته و دلیل آن نیز اغلب، جا به جا شدن یک دیسک در قسمت پایین ستون فقرات است که از جای خود خارج می شود. این رویداد می تواند باعث دردی شود که از قسمت پایین کمر به سمت پشت ساق پا امتداد پیدا می کند.

این بررسی نشان داد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند به کاهش درد سیاتیک کمک کنند. گزینه دیگر، داروهای خاص مانند گاباپنتین و پره گابالین برای کنترل دردهای عصبی است.

این داروها عوارض جانبی بالقوه خود از جمله سرگیجه و مشکلات تعادل را دارند، این مطالعات نشان داد، هر گونه مزایا باید در مقابل این خطرات سنجیده شود. مصرف این داروها، به ویژه برای افراد مسن که از داروهای دیگری مانند بنزودیازپین ها استفاده می کنند که می توانند باعث سرگیجه و زمین خوردن شوند، باید حساب شده و تحت کنترل باشد.

 بیشتربخوانید:

درد سیاتیک و راه های درمان آن

 اگر زیاد بنشینید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد؟

 

 



از جمله یافته های دیگر این مطالعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی شل کننده های عضلانی، مانند کاریزوپرودول و کلرزوکسازون، خطر کاهش ادراک و افتادن را به همراه دارند. اما برخی دیگر از جمله تیزانیدین و باکلوفن می توانند با دوزهای کم درد گردن یا کمر افراد مسن را کاهش دهند.

برای کمردرد مزمن، برخی از داروهای ضد افسردگی - به ویژه دولوکستین و Cymbalta در آزمایش‌ها مفید بوده‌اند. این داروها به ویژه زمانی که یک فرد مسن دارای علائم درد و افسردگی باشد، ممکن است انتخاب های خوبی باشند.

هنگامی که داروهای خوراکی با شکست مواجه می شوند، تزریق مسکن یا کورتیکواستروئیدهای ضد التهابی ممکن است به درد مزمن کمک کند. 

بیشتر بخوانید:

ورزش راهکار کم‌هزینه درمان آرتروز

ورزش‌های روی صندلی را بشناسید

 

 

برچسب ها: کمردرد، افسردگی، ستون فقرات، دارو، دیسک کمر، درمان دیسک کمر، سیاتیک تعداد بازديد: 219 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز