Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 02:54

25
خرداد
کیست مویی تخمدان چیست؟

کیست مویی تخمدان چیست؟

کیست در موئید یک ناهنجاری رشدی خوش‌خیم پوستی است. این کیست‌ها پر از کراتین و مو هستند. کیست‌های در موئید به‌عنوان مادرزادی در نظر گرفته می‌شوند، اما همه آن‌ها در بدو تولد تشخیص داده نمی‌شوند.

به قلم : دکتر زهرا واحد پور فرد ؛ متخصص زنان و زایمان ؛ فلوشیپ تخصصی سرطان زنان

 

تحریریه زندگی آنلاین : کیست در موئید یک ناهنجاری رشدی خوش‌خیم پوستی است. این کیست‌ها پر از کراتین و مو هستند. کیست‌های در موئید به‌عنوان مادرزادی در نظر گرفته می‌شوند، اما همه آن‌ها در بدو تولد تشخیص داده نمی‌شوند. تنها حدود ۴۰ درصد از کیست‌های در موئید در بدو تولد تشخیص داده می‌شوند، و در حدود ۶۰ درصد از کیست‌های در موئید تا پنج‌سالگی تشخیص داده می‌شوند. کیست‌های در موئید معمولاً در سال اول زندگی ظاهر می‌شوند و به‌کندی رشد می‌کنند. این مقاله به بررسی کیست‌های در موئید و درمان آن‌ها پرداخته است.

بیشتربخوانید:

کیست هموراژیک در مثانه ؛ علائم، علت و پیشگیری

 

 

 

کیست مویی تخمدان (در موئید) چیست؟

در طول عمر زندگی انسان بیماری‌های زیادی می‌تواند متوجه وی قرار بگیرد، به‌طوری‌که هر یک علائم و عوامل مختلفی دارد که می‌تواند جسم فناپذیر انسان را از پای دربیاورد. شاید برای شما مخاطبین عزیز سؤالی تحت عنوان کیست در موئید ایجادشده باشد، به همین خاطر و اهمیتی که این موضوع دارد بر آن شدیم در این خصوص نوشتاری را آماده کنیم تا بامطالعه آن به دانشی هرچند اندک دست‌یابید. کیست مویی تخمدان از آن دسته بیماری‌های شایع است که مربوط به اندام و آناتومی زنانه است.

کیست مویی تخمدان چیست؟

این نوع کیست که بانام در موئید نیز شناخته می‌شود، نوعی سرطان تخمدان است که محتوای آن را خون، چربی، ناخن، استخوان، غضروف  و بافت های تیروئیدی تشکیل می‌دهد. این کیست‌ها عموماً در سنین کودکی یا جنینی بر روی یکی یا هر دو تخمدان ایجاد می‌شود. یکی از نکاتی که این بیماری راکمی رازآلود کرده است این است که در برخی موارد می‌تواند بدون هیچ علامتی باشد و فقط در صورت انجام چکاپ مشخص شود.

کیست در موئید چه علائمی دارد؟

در این عنوان بامطالعه فراوان، توانسته‌ایم علائمی که تاکنون از آن گزارش‌شده است را جمع‌بندی کرده و در اینجا ذکر کنیم تا بتوانیم گامی هرچند کوچک درراه ارتقا آگاهی‌های عمومی برداریم.

در برخی موارد استفراغ هم ممکن است رخ دهد.

چاقی بدون علت نیز یکی دیگر از علائم آن محسوب می‌شود.

احساس درد در حین برقراری رابطه جنسی

بروز درد در ناحیه شکم، لگن و حتی در زمان شروع دوره قاعدگی نیز ممکن است شدیدتر از قبل شود.

ترشحات خونی غیرعادی و خارج از دوره عادت ماهانه

ایجاد تورم در ناحیه شکم به حدی که به نظر می‌رسد فرد موردنظر باردار است.

اختلال در عملکرد برخی از اندام‌های بدن بسیار شایع است به‌عنوان‌مثال ممکن است در حین دفع ادرار و مدفوع با مشکل مواجه شوید.

حالت تهوع در صورت پارگی

بیشتربخوانید:

تومور مثانه و راهکارهای تشخیص و درمان

 

 

 

 

 چه عواملی در بروز کیست در موئید تخمدان دخیل هستند؟

کیست در موئید از آن دسته کیست‌های قوی است که می‌تواند به‌عنوان یک اعضای بدن شکل بگیرد. البته که هنوز دلیل قطعی دراین‌باره وجود ندارد که چه عواملی در بروز آن نقش دارند اما می‌توانیم چند مورد از اتفاقاتی که در زندگی هر زنی ممکن است رخ دهد را در ابتلا به کیست در موئید سهیم بدانیم.

بارداری و بالطبع آن تغییرات هورمونی که در بدن هر زنی ممکن است ایجاد شود.

بالا بودن سطح هورمون‌های استروژن در هر زنی می‌تواند یک عامل در ابتلا به کیست در موئید شناخته شود که برای کنترل میزان آن باید به یک متخصص زنان مراجعه کرد و انواع آزمایش‌های تشخیصی در این خصوص را انجام داد.

بروز عفونت شدید در ناحیه لگن خانم‌ها که یکی از اعضای مهم و حساس در اندام زنانه است ممکن است در ایجاد کیست مویی تخمدانی نقش داشته باشید.

همین‌طور سن هم می‌تواند در ابتلا به چنین عارضه‌های مؤثر باشد، به‌عنوان‌مثال در گروه سنی ۲۰-۳۰ سال این عارضه بسیار شایع بوده است.

هم‌چنین اگر سابقه ابتلا به چنین کیست‌های داشته باشید می‌تواند برای بار دوم عود کند و به شکل شدیدتری ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

کیست تخمدان سراغ کدام زنان می‌آید؟

 

 

 

 

مواردی که باید قبل از درمان کیست در موئید به آن توجه کرد

صرف‌نظر از محل آن، تنها گزینه درمانی برای کیست در موئید برداشتن جراحی است. چندین فاکتور کلیدی وجود دارد که باید قبل از جراحی در نظر گرفته شود، به‌خصوص اگر کیست در کودک درمان شود. این شامل:

علائم خطر

وجود عفونت واژن

درمان‌های دارویی در حال انجام

بیماری‌های زمینه ایی

شدت کیست

ترجیح والدین

اقدامات قبل از جراحی

قبل از جراحی دستورالعمل‌هایی که پزشک قبل از جراحی به شما می‌دهد را دنبال کنید. آن‌ها به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی باید قبل از جراحی غذا خوردن یا مصرف دارو را متوقف کنید. ازآنجایی‌که برای این روش از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، وجود همراه الزامی است.

 

درمان کیست تخمدان (کیست در موئید)

در شرایطی که تشخیص انجام‌شده است، هر چه سریع‌تر باید به درمان اقدام کنید، در غیر این صورت ممکن است کیست باعث اختلال در عملکرد خون‌رسانی به نقاط مختلف بدن شود. هم‌چنین احتمال بروز مشکلات نازایی نیز وجود دارد. البته قبل از اقدام به درمان، باید تمامی سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید، تا با ارزیابی هرکدام از آن‌ها تصمیمی مشخص گرفته شود.

  بیشتر بخوانید:

اهمیت تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

تغذیه مناسب سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک و رژیم غذایی

 

 

 

لاپاراسکوپی

یکی از بهترین گزینه‌های درمانی بیماری شایع زنان جراحی به روش لاپاراسکوپی است که عمل جراحی را برای بیمار موفقیت‌آمیز می‌کند. به‌جز لاپاراسکوپی، انواع دیگری از درمان با روش جراحی وجود دارد، سیستکتومی، نوعی جراحی به روش باز قدیمی است، در این‌گونه جراحی‌ها جراح سعی بر حفظ بافت تخمدان‌ها می‌کند و تا حدی که اندازه کیست اجازه دهد تخمدان را نگه می‌دارند تا شانس باروری برای خانم وجود داشته باشد، زیرا تخمدان عضو اصلی در باروری است.

 

اوفورکتومی

از روش‌های دیگر درمان جراحی کیست در موئید است که به برداشتن یک یا هر تخمدان می‌پردازد زیرا زمانی که این روش را انتخاب می‌کنند به این معنا است که کیست از اندازه طبیعی خود خارج‌شده است و تمامی قسمت‌های این عضو را درگیر کرده است.

 

بعد از جراحی

برخی از جراحی‌های کیست به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. یعنی می‌توانید همان روزبه خانه بروید. بهبودی پس از جراحی بسته به محل کیست می‌تواند حداقل دو یا سه هفته طول بکشد. خوردن داروها و انجام چکاپ ها باید در زمان درست انجام شود.

 

کلام آخر

اگر هر زنی به‌طور مداوم چکاپ نشود ممکن است به کیست در موئید کیست در موئید مبتلا باشد و از وجود آن باخبر نباشد، در این صورت در زنان بالای ۴۰ سال سن احتمال بدخیم شدن آن وجود دارد و پیشرفت این بیماری می‌تواند عارضه‌ی جدی‌تری را برای فرد رقم بزند. البته که تنها راه پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری‌های همین معاینات و چکاپ های دوره‌ای است.

 

برچسب ها: لاپاراسکوپی، استروژن، کیست، کیست مویی تعداد بازديد: 71 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز