Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:27

7
آبان
منشأ ویروس کووید-۱۹ از کجاست؟

منشأ ویروس کووید-۱۹ از کجاست؟

بیشتر محققان بر سر این‌ که کروناویروس ممکن است از خفاش‎ها به‌خصوص خفاش نعل‌بینی (horseshoe bats) سرچشمه گرفته باشد، موافق هستند. این گروه خفاش‎ها میزبان دو کروناویروسی هستند

تحریریه زندگی آنلاین : بیشتر محققان بر سر این‌ که کروناویروس ممکن است از خفاش‎ها به‌خصوص خفاش نعل‌بینی (horseshoe bats) سرچشمه گرفته باشد، موافق هستند. این گروه خفاش‎ها میزبان دو کروناویروسی هستند که شباهت نزدیکی با کووید-۱۹ دارند. یکی از این دو کروناویروس، RATG13 است که در رده میانی خفاش‎های نعل‌بینی (Rhinolophus affinis) در سال ۲۰۱۳ در جنوب‌ غربی چین در استان یون‎نان (Yunnan) پیدا شد. ژنوم این ویروس ۹۶ درصد به کووید-۱۹ شباهت دارد. مورد نزدیک دیگر RmYN02، کروناویروسی است که در خفاش نعل‌بینی مالایی پیدا شده است و توالی ژنتیکی آن ۹۳ درصد شبیه به کووید-۱۹ است.

در تحلیل جامعی روی بیش از ۱۲۰۰ نمونه کروناویروسی که از خفاش‎های چین جمع‎آوری شده بود نیز خفاش‎های نعل‌بینی در یون‎نان را منشأ احتمالی کروناویروس جدید بیان می‎کند. اما این تحقیق احتمال این ‎که این ویروس از خفاش‎های نعل‌بینی کشورهای همسایه مانند میانمار، لائوس و ویتنام آمده باشد، نفی نمی‎کند.

 

بیشتربخوانید:

عقیم شدن آقایان؛ تلخ‌ترین عارضه ابتلا به کرونا

۴ درصد اختلاف بین ژنوم‌های RATG13 و کووید-۱۹ به چند دهه زمان نیاز دارد تا تکامل یابد و این اختلاف از بین برود. ممکن است ویروس قبل از انتقال به انسان از طریق میزبان واسطه به خفاش‎ها و سپس به انسان منتقل شده باشد، مانند ویروس سارس که تصور می‎شود قبل از انتقال به انسان میزبان واسط اولش خفاش و میزبان واسط دومش گربه زُباد (civets) بوده و سپس به انسان منتقل شده است. چند مورد احتمالی برای این میزبانی در نظر گرفته شده است؛ مثل پانگولین‎ها یا مورچه‎خوار پولک‎دار (Pangolins). پژوهشگران از پانگولین مالایی در طی عملیات ضد قاچاق در جنوب چین، موارد کروناویروسی را پیدا کردند که تا ۹۲ درصد ژنوم‎شان شبیه به کروناویروس جدید است.  پژوهش‎ها تأیید می‎کنند پانگولین‎ها می‎توانند میزبان کروناویروس‎هایی باشند که نیای مشترکی با کووید-۱۹ دارد اما هنوز اثبات نشده که این ویروس از پانگولین‎ها به انسان منتقل شده است. برای ردیابی انتقال ویروس به انسان، دانشمندان باید حیوانی را پیدا کنند که میزبان نسخه‎ای از ویروس با شباهت بیش از ۹۹ درصد با کووید-۱۹ باشد.»

 

بیشتربخوانید:

پس از ضد عفونی کردن سطوح چکار کنیم تا کرونا از بین برود؟

لباسم ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

چگونه لباس ها را از ویروس کرونا پاکسازی کنیم؟

وایتکس» یک ضدعفونی کننده عالی، اما خطرناک

 

 

برچسب ها: واکسن، ویروس کرونا، درمان کرونا، کووید19، داروی کرونا تعداد بازديد: 268 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز