Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:22

3
آبان
چرا پاسخ بدن افراد به ویروس کووید-۱۹ این‎ قدر متفاوت است؟

چرا پاسخ بدن افراد به ویروس کووید-۱۹ این‎ قدر متفاوت است؟

کی از جنبه‎های مهم کووید-۱۹ تفاوت‎های قابل‌ توجهی است که بیماران مختلف تجربه می‎کنند. بعضی هرگز نشانه‎ای بروز نمی‎دهند، از سویی برخی دیگر که به ظاهر سالم هستند، ذات‎الریه شدید یا حتی کشنده دارند.

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از جنبه‎های مهم کووید-۱۹ تفاوت‎های قابل‌ توجهی است که بیماران مختلف تجربه می‎کنند. بعضی هرگز نشانه‎ای بروز نمی‎دهند، از سویی برخی دیگر که به ظاهر سالم هستند، ذات‎الریه شدید یا حتی کشنده دارند. پژوهشگران به دنبال انواع ژن‎های انسانی هستند که ممکن است برخی از این تفاوت‎ها را توضیح دهد. ماه گذشته یک گروه تحقیقاتی بین‎المللی با بررسی ژنوم تقریباً 4 هزار  نفر از ایتالیا و اسپانیا، اولین پیوندهای ژنتیکی مؤثر در ابتلا به کووید-۱۹ وخیم را کشف کردند. افرادی که به نارسایی تنفسی مبتلا شده بودند، نسبت به افراد بدون بیماری، به احتمال زیاد یکی از دو ژن خاص را در بدن داشتند.

یکی از این دو نوع ژن در ناحیه‎ای از ژنوم قرار دارد که گروه خونی را تعیین می‎کند و دیگری تا اندازه‎ای شبیه به سه نوع ژن دیگر است. یکی از این سه نوع، پروتئینی تولید می‎کند که به گیرنده‎ای که ویروس برای ورود به سلول‎های انسانی استفاده می‎کند، مرتبط است و دو تای دیگر مولکول‎هایی را تولید می‎کنند که با پاسخ سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری‎زا مرتبط هستند. به نظر می‎رسد انواعی که تاکنون شناخته شده نقش اندکی در نتیجه درمان بیماری دارند.

بیشتربخوانید:

11باور اشتباه در روز‌های کرونایی

 گروه دیگری از پژوهشگران ایمونولوژیست نیز به دنبال جهش‎های ژنی هستند که نقش اساسی‎تری دارند. این تیم در حال بررسی ژنوم کامل افراد سالم زیر ۵۰ سال است که موارد شدید کووید-۱۹ را تجربه کرده‎اند. برای مثال مردی که آبان ۹۸ در یک مسابقه دو ماراتن شرکت کرده و پنج ماه بعد در آی‌سی‌یو بستری شده بود و با ونتیلاتور تنفس می‌کرد.

حساسیت شدید به سایر عفونت‎ها مانند سل (Tuberculosis) و ویروس اپشتین-بار (Epstein-Barr virus) ویروسی معمولاً بی‎خطر است که گاهی اوقات باعث بیماری‎های سخت می‎شود و ژن‎های منفرد را وادار به جهش می‎کند. گمان می‎رود چنین اتفاقی برای برخی از موارد کووید-۱۹ نیز صدق کند.

 

بیشتربخوانید:

پس از ضد عفونی کردن سطوح چکار کنیم تا کرونا از بین برود؟

لباسم ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

کرونا ابتلا به وسواس فکری را تشدید می‌کند؟

بهترین زمان برای زدن واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است؟

 

 

برچسب ها: واکسن، ویروس کرونا، درمان کرونا، داروی کرونا تعداد بازديد: 335 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز