Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:11

29
اسفند
مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از درمان‌های رایج امروزی است که برای رفع چین‌وچروک صورت و تعریق بیش‌ازحد نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل استفاده می‌شود. درمان زیبایی تزریق بوتاکس

دکتر هما فاتحی - متخصص پوست‌و‌مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : تزریق بوتاکس یکی از درمان‌های رایج امروزی است که برای رفع چین‌وچروک صورت و تعریق بیش‌ازحد نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل استفاده می‌شود. درمان زیبایی تزریق بوتاکس مانند هر روشی دیگری در کنار فواید زیادی که دارد ممکن است در شرایطی مشکلاتی هم ایجاد کند.

مشکلات انجام تزریق بوتاکس در برخی مناطق ممکن است به خطرات جدی و غیرقابل درمان منجر شود به این مناطق، مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس می‌گویند.

فردی که تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد می‌تواند نقش مهمی در بروز و یا جلوگیری عوارض و خطرات تزریق بوتاکس داشته باشد. اگر شما فرد بی‌تجربه را برای انجام بوتاکس انتخاب کرده باشید ممکن است نتواند مناطق ممنوعه را بشناسد و یا تزریق را به نادرستی انجام دهد، بنابراین در هنگام انتخاب فرد مناسب برای انجام تزریق بوتاکس باید به تخصص و تجربه فرد توجه کنید.

 بیشتربخوانید:

آیا پس از بوتاکس و فیلر می توان واکسن کرونا تزریق کرد؟

 

 

دلایل ممنوع بودن تزریق بوتاکس در برخی از نواحی پوست

به دلیل اینکه بوتاکس با فلج نمودن عضلات می‌تواند در انقباض آن‌ها تداخل ایجاد نماید و درنتیجه به از بین بردن چروک‌ها و افتادگی‌های پوست صورت بیانجامد، ازاین‌رو در برخی از نواحی پوست نمی‌توان از تزریق بوتاکس استفاده نمود. ممکن است تزریق بوتاکس در نواحی اطراف لب به فلج شدن این نواحی بینجامد و عمل تکلم و یا خوردن غذا را در فرد با مشکل روبرو نماید. ازاین‌رو به‌جز توسط پزشکان مجرب در این نواحی توصیه نمی‌شود. در پوست‌هایی که دارای عفونت پوستی هستند یا در کسانی که دارای برخی بیماری‌های عصبی عضلانی مانندمی استنی گراویس هستند، این اقدام زیبایی توصیه نمی‌شود.

 بیشتربخوانید:

عوارض تزریق ناشیانه بوتاکس

 

 

 

 مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

درواقع بوتاکس بر روی عضلاتی تأثیر می‌گذارد که به‌طور پیوسته دارای انقباض می‌باشند؛ زیرا این انقباضات عضلات در زیرپوست باعث ایجاد چین‌وچروک در صورت می‌شوند. تزریق بوتاکس با فلج کردن عضلات زیرپوست باعث از بین رفتن این انقباضات خواهد شد. درنتیجه برای دوره ۳ تا ۶ ماه به‌طور موقت چین‌وچروک‌های پوست را از بین می‌برد. درواقع بوتاکس باید در عضلاتی که دارای انقباض هستند تزریق شود تا بتواند آن نواحی را فلج نماید.

به‌طورمعمول بوتاکس در نواحی بین ابروها، پیشانی و اطراف چشم مانند تزریق بوتاکس زیر چشم انجام خواهد شد. در سایر نواحی صورت بوتاکس تأثیری نمی‌گذارد. درواقع مناطقی که ازنظر سازمان FDA برای تزریق بوتاکس مناسب هستند، سه‌نقطه اطراف هر چشم و پنج نقطه بین ابرو و پنج نقطه در پیشانی است. در سایر نواحی صورت تزریق بوتاکس مجوز FDA ندارد البته اگر پزشک بسیار متبحری را انتخاب کنید با بوتاکس های مجوز دار می‌تواند تغییرات زیبایی را در چهره شما ایجاد کند که در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت ازجمله بالاتر بردن نوک بینی، رفع لبخند لثه‌ای، کاهش چروک‌های سطحی پوست، جمع‌تر شدن منافذ باز پوستی، رفع دندان‌قروچه و بزرگی بیش‌ازحد ناحیه فک، رفع افتادگی گوشه‌های دهان و …

 

 نحوه تزریق بوتاکس

ابتدا پزشک باید پوست و وضعیت خطوط ایجادشده را بررسی کند. تمامی ویژگی‌های ابرو، شکل و گود رفتگی‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد. باید اخم کنید تا پزشک بتواند خطوط و عمق آن‌ها را تشخیص دهد. زمان لازم برای تزریق بوتاکس چند دقیقه (حداکثر 10 تا 15 دقیقه) می‌باشد و به‌طورمعمول نیازی به بی‌حسی نمی‌باشد؛ اما ممکن است 20 تا 30 دقیقه قبل از تزریق از پماد بی‌حس‌کننده موضعی استفاده شود.

تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف (مانند سرنگ انسولین) به عضلات خاص انجام می‌شود و با درد بسیار کمی توأم می‌باشد. تعداد تزریق، بسته به میزان چین‌وچروک دارد و فردی به فردی دیگر متفاوت است.

 

ماندگاری اثر بوتاکس

ماندگاری اثر بوتاکس حداقل 3 و حداکثر 9 ماه است که در افراد مختلف متفاوت است. تأثیر بوتاکس در اولین تجربه بیمار معمولاً کمتر از تزریقات بعدی است، بنابراین با تکرار تزریق هر 4-5 ماه یک‌بار می‌توانید ماندگاری نتیجه را بیشتر کنید.

 بیشتر بخوانید:

بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

 

 

 

 اقدامات و مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس

عدم مصرف داروی ضدالتهاب تا ۲ هفته پیش از بوتاکس صورت.

خودداری از مصرف الکل و دخانیات، حداقل تا ۱ هفته پیش از بوتاکس صورت.

گزارش به پزشک در صورت مصرف مکمل‌های غذایی یا ویتامین به‌منظور پیشگیری از بروز حساسیت ناگهانی براثر تزریق بوتاکس صورت.

پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی همچون «جِنتامایسین»، «استرپتومایسین» و «کانامایسین» پیش از تزریق بوتاکس صورت.

در صورت استفاده از پنی سیلامین در درمان رماتیسم مفصلی و داروی ضد مالاریا «کلروکین»، «سیکلوسپورین» و بیماری‌های مشابه در صورت کسب موافقت پزشک بیماری زمینه‌ای به بوتاکس اقدام شود.

 

 اقدامات و مراقبت‌های بعد از بوتاکس

 عدم لمس ناحیه‌ی تزریق‌شده پس از تزریق

 پرهیز از هرگونه فعالیت فیزیکی سنگین

 استفاده از ویتامین K و پماد ضدالتهاب آرنیکا در نواحی تزریق بوتاکس

 پرهیز از انجام عمل‌های زیبایی همچون لایه‌برداری با میکرودرم ابریژن و موارد مشابهی که روی صورت انجام می‌شوند.

 

 موارد منع تزریق بوتاکس

  کسانی که سابقه حساسیت به این دارو رادارند.

 کسانی که بیماری‌های عفونی و التهابی فعال در صورت و اطراف آن دارند.

  حاملگی و شیردهی

 ابتلا به برخی بیماری‌های عصبی و روانی

 مصرف برخی داروها مخصوصاً داروهای قلبی

 کسانی که پوست خیلی ضخیم یا چین‌وچروک عمیق دارند نتیجه چندان مطلوبی ندارد.

 

 هزینه بوتاکس

قیمت بوتاکس همچون سایر عمل‌هایی زیبایی متأثر از برندهای مصرفی در این زمینه، میزان مصرف دارو در نواحی مختلف، همین‌طور هزینه‌های کلینیک و دستمزد پزشک معالج خواهد بود. بااین‌حال می‌توانید با تحقیق و بررسی لازم و با در نظر گرفتن برندهای مورداستفاده برای تزریق و نیز تعیین نمودن نواحی مختلف، با مشاوره رایگان در کلینیک موردنظر از قیمت حدودی بوتاکس مطلع شوید.

 

 عوارض عمومی بوتاکس

از عوارض اصلی و عمومی بوتاکس می‎توان به بروز سردرد پس از تزریق، تورم در ناحیه تزریق که کمتر دیده می‌شود، علائمی مشابه با سرماخوردگی و در برخی مواقع بسیار نادر افتادگی پلک اشاره نمود. شایان‌ذکر است موارد یادشده پس از گذشت دوره نقاهت و فعال شدن بوتاکس به‌طورکلی برطرف خواهد شد.

 

برچسب ها: عوارض بوتاکس، جوانسازی پوست، چین و چروک پوست، بوتاکس، تزریق بوتاکس، افتادگی پوست تعداد بازديد: 242 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز