Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:42

17
مهر
برنامه غذایی که می تواند رفلاکس معده را بهبود ببخشد

برنامه غذایی که می تواند رفلاکس معده را بهبود ببخشد

در صورت ابتلا به ریفلاکس از مصرف غذاهای حجیم و پرچرب در یک وعده غذایی اجتناب شود. میزان وزن در محدوده طبیعی حفظ شود.

زهرا قنبری - کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین :  در صورت ابتلا به ریفلاکس از مصرف غذاهای حجیم و پرچرب در یک وعده غذایی اجتناب شود. میزان وزن در محدوده طبیعی حفظ شود.

 ورزش ملایمی در طول روز داشته باشید تا حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش افزایش یابد.

 مری دارای دو دریچه می‌باشد یکی در قسمت اتصال حلق به مری و دیگری در محل اتصال مری به معده، در صورتیکه دریچه تحتانی مری شل شود، ریفلاکس اتفاق می افتد، قهوه و نعناع فشار دریچه تحتانی مری را کاهش داده و منجر به بدتر شدن ریفلاکس می‌شوند.

 قهوه منجر به افزایش ترشح اسید معده می‌شود، در نتیجه قهوه در مقادیر کم مصرف گردد.

 در حدود 3 تا 4 ساعت قبل از خواب، غذا مصرف نشود و در صورت استراحت بالش خود را کمی بالاتر قرار داده تا از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری شود.

 از مواد غذایی که ممکن است در برخی افراد سبب ایجاد ریفلاکس شود می‌توان به گوجه فرنگی، آناناس، غذاهای چرب و سرخ شده، سرکه و غذاهای حاوی سرکه، غذاهای ادویه‌دار، نعناع، شکلات، نوشابه‌های گازدار، میوه‌ها و آبمیوه‌ها اشاره داشت. البته هیچ گاه توصیه به حذف میوه نمی‌شود و میوه‌ها را نیز می‌توان به صورت پخته و در حجم کم استفاده نمود.

 در پایان باید توجه داشت که مصرف طولانی مدت داروهای مهارگر اسید معده می‌تواند سبب کمبود B12، کلسیم و آهن غیر هم گردد، بنابراین مصرف دارو و مکمل فقط باید با تجویز پزشک صورت گیرد تا تداخل غذا –داروی آن مد نظر قرار گیرد.

 

بیشتربخوانید:

راهکارهای خانگی برای کاهش رفلاکس معده

با این مواد خوراکی دیگر سوزش معده ندارید

آیا استرس باعث سوزش معده می‌شود؟

دلایل بروز رفلاکس معده چیست؟

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، زخم معده، مشکلات گوارشی، ریفلاکس معده، اسید معده، درمان ریفلاکس معده تعداد بازديد: 401 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز