Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 10:40

6
دی
سلول‌های سرطان

سلول‌های سرطان

در شرایط استرس‌زا، بدن با تولید هورمون كورتیزول واكنش نشان می‌دهد. تاثیرات كورتیزول به بدن كمك می‌كند كه خود را از استرس رها سازد اما اگر به مرور زمان میزان كورتیزول بیش از حد طبیعی و معمول افزایش یابد.

تحريريه پزشك امروز

 

 

استرس، خطر مرگ را 5 برابر افزایش می‌دهد

 محققان در پژوهش جدیدی دریافته‌اند كه استرس خطر مرگ را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.  این تحقیق نشان داده است كه سطح بالای هورمون استرس موسوم به «كورتیزول» می‌تواند فاكتور مهمی برای پیش‌بینی احتمال مرگ ناشی از مشكلات قلبی و عروقی، هم در افرادی با سابقه ابتلا به این بیماری‌ها و هم در افراد سالم باشد.

در شرایط استرس‌زا، بدن با تولید هورمون كورتیزول واكنش نشان می‌دهد. تاثیرات كورتیزول به بدن كمك می‌كند كه خود را از استرس رها سازد اما اگر به مرور زمان میزان كورتیزول بیش از حد طبیعی و معمول افزایش یابد، این وضعیت با تشدید بروز فاكتورهای خطرزای قلبی- عروقی در ارتباط است و سبب بروز سندرم متابولیك و یا تصلب شرائین می‌شود. 

داروی سیلوستازول برای پیشگیری از سكته مغزی مفید است

نوعی دارو كه برای كاهش گرفتگی‌ها و انقباضات عضلانی تجویز می‌شود، بیش از آسپرین در پیشگیری از سكته مغزی موثر بوده و در عین حال عوارض جانبی كمتری نیز دارد. این دارو خطر سكته مغزی را 25 درصد كاهش می‌دهد و از اثرات جانبی خطرناك ناشی از این سكته در بیماران نیز تا 50 درصد می‌كاهد.

داروی ضد انقباض عضلانی كه «سیلوستازول» نام دارد از تشكیل لخته‌های خونی جلوگیری كرده و برای درمان انقباضات عضلانی استفاده می‌شود. این دارو نه تنها قدرتمندتر از آسپرین است، بلكه احتمال خونریزی را كه یكی از عوارض خطرناك مصرف آسپرین است، كاهش می‌دهد. محققان دانشكده پزشكی‌هاروارد تصریح كردند: این آزمایش نشان داد «سیلوستازول» برخلاف آسپرین به جای تاثیر حفاظتی، اثر پیشگیرانه دارد.

عفونتهای MRSA كاهش یافت

عفونت‌های بسیار خطرناك MRSA كه در اثر میكروب‌های گیاهی methicillin- resistant Staphlococcus ایجاد می‌شوند، تا 28 درصد كاهش یافته است. MRSA یكی از شایع‌ترین عفونت‌های بیمارستانی در چند سال اخیر بوده است. این نوع عفونت به سرعت در محیط بیمارستان پخش شده و غالبا در پوست و بینی خود را نشان می‌دهد و سپس به خون، ریه‌ها، بافت‌‌های نرم و استخوان‌ها و مفاصل نیز كشیده می‌شود.

سلولهای سرطانی از فروكتور تغذیه میكنند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه سلول‌های سرطانی از قند تصفیه شده تغذیه می‌كنند و تعدادشان افزایش می‌یابد. براساس پژوهش‌های دانشمندان آمریكایی، سلول‌های تومور هم از فروكتوز و هم از گلوكز به شكل‌های متفاوت تغذیه می‌كنند و به همین دلیل سرطان لوزالمعده یكی از كشنده‌ترین انواع سرطان‌هاست. در این راستا، گروهی از پژوهشگران بر رژیم غذایی تعدادی از بیماران سرطانی لوزالمعده با دقت نظارت كرده و مقدار فروكتوز مورد مصرف آنها را به حداقل رساندند و مشاهده كردند كه رشد سلول‌های سرطانی در بدن آنها مختل شده است.

استامینوفن عامل مشكلات تنفسی كودكان نوپا

استامینوفن كه در آمریكا تیلنول معروف است، خطر آسم را در كودكان افزایش می‌دهد. نتایج یك پژوهش نشان داد كه از هر 10 كودكی كه استامینوفن مصرف می‌كنند، 4 نفر به تنگی تنفس و آبریزش بینی دچار می‌شوند.

تقریبا 8 درصد از این كودكان در سنین 3-1 سالگی، با صدا نفس می‌كشیدند یا به عبارتی خس‌خس می‌كردند. آنهایی كه قبل از یك سالگی (پیش از ایجاد مشكل تنفسی‌شان) تیلنول مصرف كرده بودند، 7 برابر بیشتر از سایر كودكان در معرض خطر مشكلات تنفسی و آسم قرار داشتند. البته این تحقیقات نباید موجب استرس و نگرانی پدر و مادرها شود.

 مصرف  قارچ خوراكی برای مقابله با اضطراب بیماران سرطانی!

كه ماده‌ای موثر و فعال در قارچ‌های خوراكی وجود دارد كه می‌تواند اضطراب را در بیماران مبتلا به سرطان كاهش دهد و خلق آنها را بهبود بخشد.

همچنین میزان افسردگی و اضطراب و خلق آنها نیز تحت آزمایش قرار گرفت. محققان متوجه شدند، پس از درمان با پسیلوسیبین، میزان اضطراب و افسردگی بیماران تا حد چشمگیری كاهش پیدا كرد. این قارچ‌ها خواص ضد سرطان یا ضد ویروسی داشته و برخی از آنها عملكرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند.

مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراكی نیاز بدن به ویتامین C را برطرف می‌سازد. علاوه بر اینها، قارچ یك منبع غذایی غنی از ویتامین B1 و B12 است.

 
ظروف نچسب باعث افزایش كلسترولدر كودكان میشوند

استفاده از ظروف نچسب باعث افزایش سطح كلسترول در خون كودكان می‌شود. مواد شیمیایی كه در ماهیتابه‌های نچسب به كار می‌رود می‌تواند موجب افزایش سطح كلسترول در كودكان شود.

تشخیص پوكی استخوان با بررسی صدای زانو

 پژوهشگران می‌گویند با بررسی صدای خاصی كه در زانوها تولید می‌شود، می‌توان به روشی جدید برای تشخیص پوكی استخوان دست پیدا كرد. برای استفاده از این روش، از تكنیكی موسوم به «انتشار صوتی» استفاده می‌شود. این تكنیك كه به مهندسان كمك می‌كند نواقص ایجاد شده در پل‌ها یا هواپیما را پیدا كنند، هم چنین برای تشخیص تفاوت بین زانوهای سالم و یا زانوهای مبتلا به پوكی استخوان قابل استفاده خواهد بود.

گوجهفرنگی، سپری در مقابل سرطان پروستات

دانشمندان ایتالیایی در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف گوجه‌فرنگی به صورت پخته می‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. از دیرباز تحقیقات بسیاری بر روی خواص درمانی لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها انجام شده بود.

ارتباط چاقی با ناباروری

دانشمندان به تازگی مكانیسمی را كشف كرده‌اند كه عامل ارتباط بین چاقی و ناباروری است. پیش از این تصور می‌شد كه نارسایی و ناتوانی در تولیدمثل به دلیل مقاومت انسولینی است. 

گرسنگی، مغز را هوشیار می‌كند

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گویند: گرسنه ماندن می‌تواند مغز را هوشیار كند.
پژوهشگران در این مطالعه نشان دادند كه گرسنگی سه برابر زمان بیدار ماندن و رهایی از خواب آلودگی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند: علت این تاثیر وجود پروتئینی است كه به مغز این حشره در زمینه ذخیره آن و استفاده از لیپیدها كمك می‌كند. لیپیدهای طبقه‌ای از مولكول‌ها هستند كه شامل چربی‌ها مثل كلسترول و ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های D و A می‌شوند.

 

برچسب ها: عوامل استرس، پوكي استخوان، ارتباط چاقي با ناباروري، مقابله با سرطان، ارتباط گرسنگي با مغز تعداد بازديد: 718 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز