Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 6 مرداد 1403 - 05:45

21
خرداد
آشنایی با قوانین سهم ارث و نفقه نوه از اموال پدربزرگ

آشنایی با قوانین سهم ارث  و نفقه نوه از اموال پدربزرگ

ارث پدربزرگ به نوه چقدر است؟ آیا نوه از پدر بزرگ ارث می برد؟ همه ما در زندگی دارای نزدیکان و بستگانی هستیم که ‌‌‌می‌توانیم اموال آن‌ها را پس از فوتشان به ارث ببریم. پدربزرگ نیز یکی از نزدیکان هر فرد است که طبق قانون‌ نوه ‌‌‌می‌تواند از او ارث ببرد

تحریریه زندگی آنلاین : ارث پدربزرگ به نوه چقدر است؟ آیا نوه از پدر بزرگ ارث می برد؟ همه ما در زندگی دارای نزدیکان و بستگانی هستیم که ‌‌‌می‌توانیم اموال آن‌ها را پس از فوتشان به ارث ببریم. پدربزرگ نیز یکی از نزدیکان هر فرد است که طبق قانون‌ نوه ‌‌‌می‌تواند از او ارث ببرد اما ارث بردن ‌از اموال پدر بزرگ دارای شرایط و قوانین ‌خاص خود ‌‌‌می‌باشد که در ادامه ذکر نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

آیا نوه ‌‌‌می‌تواند اموال پدربزرگ ‌را به ارث ببرد‌‌‌ ؟

مطابق قانون نوه‌‌‌‌ می‌تواند بخشی از اموال پدربزرگ خود را به ارث ببرد و همچنین پدربزرگ ‌نیز ‌‌‌می‌تواند از اموال نوه ارث ببرد اما نوه برای دریافت ارث از اموال پدربزرگ ‌‌‌می‌بایست به برخی شرایط توجه کند.

شرایط تعلق گرفتن ارث از طرف پدربزرگ ‌به نوه

همانطور که در بالا گفته شد نوه ‌‌‌می‌تواند از اموال پدر بزرگش ارث ببرد اما برای دریافت ارث ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط را رعایت نمود که در زیر شرح داده شده‌اند:

در صورتی که پدر بزرگ در قید حیات باشد و دارای فرزندان دیگری نیز باشد نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌نمی‌توانند از اموال او ارث ببرند زیرا درجه و طبقه وراثت این ‌اجازه را به آن‌ها ‌‌‌نمی‌دهد.

اگر پدربزرگ فوت کند و هیچ فرزند زنده‌ای نداشته باشد اموال او میان نوه‌‌‌‌هایش به عنوان سهم ارث تقسیم‌ خواهد شد.

توجه نمایید که نوه‌ها همان سهمی را می‌برند که پدر یا مادر متوفیشان در صورت حیات از پدربزرگ دریافت می‌کرد. برای مثال اگر پدر‌بزرگ دارای ۳۰۰ میلیون ارث و سه فرزند پسر است که همگی درگذشتند و فرزندانی دارند، به تمام فرزندان هر کدام از پسرانش ۱۰۰ میلیون تومان ‌‌‌می‌رسد و نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌توانند این صد میلیون را دریافت کنند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌نمی‌توانند قبل از فوت پدر‌بزرگ تقاضای ارث خود را کنند و این مطالبه ‌‌‌می‌بایست بعد از فوت پدر‌بزرگ صورت بگیرد.

بیشتربخوانید:

قوانین توقیف دیه و برداشت مهریه از آن

 

 

 

نوه چگونه ‌‌‌می‌تواند ارثش را از اموال پدربزرگ مطالبه کند‌‌‌ ؟

نوه‌‌‌‌ها در صورت وجود شرایط بالا ‌‌‌می‌توانند پس از فوت ‌پدر‌بزرگ ارث او را دریافت کنند اما ‌اگر در این میان یکی از خویشاوندان مخالفت کند و مانع آن‌ها شود نوه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌بایست با مراجعه به دادگاه گواهی انحصار وراثت‌ پدر‌بزرگ را دریافت کنند و سهم ارث خود را از اموال‌ او مطالبه کنند. در این‌صورت دادگاه شرایط را بررسی ‌‌‌می‌کند و در صورتی که دادخواست نوه‌‌‌‌‌ها مبنی بر دریافت ارث پدر‌بزرگ صحیح باشد ارث را میان آن‌ها تقسیم خواهد کرد.

 

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ

تهیه مایحتاج زندگی فرزندان و فراهم کردن وسایل رفاه آنان، بر عهده پدرشان قرار دارد. بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه عبارت است از فراهم کردن مسکن، پوشاک، خوراک و لوازم مورد نیاز فرزند؛ البته چنانچه تحصیل فرزند واجب و ضروری باشد، پرداخت هزینه تحصیل وی نیز نفقه محسوب می‌شود. عدم پرداخت نفقه جرم بوده و ضمانت کیفری به دنبال دارد. چنانچه پدر فوت کرده باشد یا استطاعت و قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه فرزند خود را نداشته باشد، نفقه فرزند بر عهده کیست و چگونه مطالبه می‌شود؟ آیا می‌شود نفقه او را از پدربزرگ و جد پدری‌اش و یا حتی از پدربزرگ مادری‌اش مطالبه کرد؟ در این مقاله نحوه درخواست نفقه فرزند از پدربزرگ را توضیح می‌دهیم.

نفقه فرزند

همان طور که اشاره شد نفقه فرزند بر عهده پدر است اما بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م، چنانچه پدر زنده نباشد یا توانایی و قدرت پرداخت نفقه را نداشته باشد با رعایت الاقرب فالاقرب، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. بنابراین در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد یا بنابه دلایلی چون فقر و ناتوانی، نتواند نفقه را پرداخت کند مادر کودک می‌تواند پرداخت آن را از جد پدری کودک خود درخواست نماید. البته باید توجه داشت طی شرایطی نفقه بر عهده پدربزرگ مادری نیز قرار می‌گیرد و آن اینست که جد پدری و مادر فرزند از پرداخت نفقه عاجز باشند.

بیشتربخوانید:

دانستنی های حقوقی پیرامون تقسیم‌نامه ارث

 

 

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ

طبق مطالب گفته شده، نفقه فرزند بر اساس وجود شرایطی، گاهی بر عهده پدربزرگ پدری و گاهی بر عهده پدربزرگ مادری قرار می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم در چه صورت پرداخت نفقه فرزند از سوی آنان الزامی است و در صورت عدم پرداخت آن مجازات می‌شوند؟ و چه زمانی مادر می‌تواند نفقه فرزند خود را از پدربزرگ مطالبه کند؟ در صورت وجود تمامی شرایط زیر، پرداخت نفقه الزامی است.

۱) افرادی که ملزم به انفاق هستند، تمکن و استطاعت مالی داشته باشند. طبق ماده ۱۹۹۸ ق.م، فرد زمانی ملزم به پرداخت نفقه است که قدرت و استطاعت مالی کافی داشته باشد و با پرداخت نفقه در مضیقه و تنگنا قرار نگیرد؛ بنابراین پدربزرگ کودک باید متمکن باشد و توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد.

۲) فرد گیرنده نفقه، فقیر و نیازمند باشد. بر اساس ماده ۱۱۹۷ ق.م، زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد که از تهیه لوازم مورد نیاز و مایحتاج زندگی خود عاجز باشد؛ به عبارتی نیازمند دریافت نفقه باشد. بنابراین تا هنگامی که فرزند شاغل نشده است و درآمدی ندارد یا حتی هنگامی که در حال تحصیل است نفقه او بر عهده افراد ملزم به انفاق است.

۳) فرزند دختر تا هنگامی که شغل و درآمدی ندارد و مجرد است و فرزند پسر تا ۲۰ ساگی و چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه هستند.

۴) نفقه گذشته محاسبه نمی‌گردد. چنانچه مادر و یا خود فرزند نفقه را درخواست کنند، از زمان تنظیم دادخواست و تحویل آن به دادگاه نفقه محاسبه گردیده و پرداخت می‌شود و نفقه معوقه و سال‌های سپری شده در گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد.

جرم عدم پرداخت نفقه

زمانی که فرزند یا مادر او پرداخت نفقه را از پدربزرگ مطالبه می‌کند و دادخواستی مبنی بر این درخواست به دادگاه ارائه می‌دهد؛ بر اساس نظر و حکم دادگاه، پدربزرگ وی ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد و در صورت عدم پرداخت و امتناع از آن، بر اساس ماده ۵۳ ق حمایت خانواده به حبس تعزیری درجه ۶ ( حبس از ۶ ماه تا دو سال) محکوم می‌شود.

 

 

تعداد بازديد: 42 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز