Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:57

14
تیر
چــاقی چالش سلامت کودکان در دوران معاصر ( قسمت دوم )

چــاقی چالش سلامت کودکان در دوران معاصر ( قسمت دوم )

کودکان از یک سو در حال رشد بوده و نمی‌باید با به کارگیری روش‌های شتاب‌آلود و نامتعادل آنها را به گرسنگی‌های پنهان یعنی عدم دسترسی لازم و کافی میلیاردها سلول در حال جوشش و کوشش و رشد و تقسیم

د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین  مظهری : متخصص تغذیه و رژیم د ‌رمانی ؛ نائب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د ‌رمان چاقی

Dr.z.mazhari@

 

تحریریه زندگی آنلاین : کودکان از یک سو در حال رشد بوده و نمی‌باید با به کارگیری روش‌های شتاب‌آلود و نامتعادل آنها را به گرسنگی‌های پنهان یعنی عدم دسترسی لازم و کافی میلیاردها سلول در حال جوشش و کوشش و رشد و تقسیم به این یا آن ریز مغذی‌های پنجاه‌گانه دچار نمود و یا با کاهش مقدار زیاد از غذای روزمره و کاستن صاعقه‌آسای درشت‌مغذی‌های انرژی‌زا، آن‌ها را به عدم تأمین حداقل کالری مورد نیاز دچار نمود که بدن آنها جهت تأمین حداقل انرژی مورد نیاز به تجزیه پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری سوق داده شود که طبیعتاً آثار هر دوی این موارد، به صورت کند و کندتر شدن و یا وقفه کامل روند رشد جسمی و عدم دستیابی به حداکثر گسترش فکر و اندیشه موروثی آنها نمود پیدا خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

چاقی چالش سلامت کودکان در دوران معاصر ( قسمت اول)

 

 

 

پس در جهت اقدامات اساسی و اصولی در قبال کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کودکان چه باید کرد؟!

آموزش مادران جوان در قبال تغذیه صحیح کودک و زدودن باورهای غلط، به خصوص وسواسی که اول‌زاهای کم سن و سال در زمینه تغذیه کودک‌شان به صورت سینه به سینه دریافت نموده‌اند.

تحلیل برنامه‌های غذایی روزانه کودک و بررسی یادآمدهای تغذیه هفتگی کودکان و شناخت و تعیین اشتباهات به عمل آمده در تغذیه روزانه و ارائه توصیه‌های عملی و کاربردی به خانواده‌ها برای رفع تدریجی روش‌های غلط به کار برده شده.

 

تعدیل تدریجی و حذف کامل میان‌وعده‌های غذایی پر‌انرژی و فاقد مواد مغذی لازم (چیپس، پفک، هله و هوله، شیرینی‌ها و نوشابه‌ها).

افزایش به کار‌گیری مقدار بیشتری از فیبرهای محلول یا نامحلول در گنجانیدن غذاهای تهیه شده از غلات، حبوبات و سبزیجات مختلف و تعدیل تدریجی و حذف کامل شکلات، شیرینی‌ها، کیک و بستنی‌های روزمره و جایگزینی آنها با میوه‌های فصل، دانه‌ها و مغز‌ها (آجیل شیرین و شور به صورت متعادل و متنوع).

 افزایش مقدار لبنیات دریافتی نسبت به قبل از اجرای برنامه جدید حداکثر تا میزان دو تا دو و نیم واحد. لازم به یادآوری است عادت کردن افراد به میل نمودن شیر بیشتر از حد نیاز که موجبات کم‌خونی و برخی از بیماری‌ها را فراهم می‌کند، توصیه نمی‌شود.

افزایش زمان فعالیت‌های جسمی و بازی‌های دسته‌جمعی و کاهش زمان تماشای تلویزیون.

ایجاد نظم در ساعات خواب زود هنگام شبانه و رعایت وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها و عدم حذف وعده صبحانه.

تغذیه در محل مشخص و زمان معین و با ظروف اختصاصی کودک و نوجوان.

خونسردی توام با قاطعیت در قبال تغذیه کودک و عدم به کارگیری زور و اجبار مبنی بر میل نمودن حتمی تمام غذای داده شده و اتمام اجباری مقدار غذای سرو شده.

هر چه سن شروع چاقی در کودکان پایین‌تر باشد، عوارض دراز مدت آن بیشتر، خطرناک‌تر و احتمال درمان چاقی برای همیشه بسیار ضعیف‌تر خواهد شد، لذا اقدام فوری جهت تاثیرگذاری در روند اضافه وزن کودکان و نوجوانان بسیار موثرتر واقع خواهد شد.

 بیشتربخوانید:

نکته های ناب برای تغذیه کمکی

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

 

 

 مهرورزی و ابراز محبت معقول پدر و مادر به کودک و پاسخگویی به نیازهای برخورداری بچه‌ها از عواطف پدری و مادری از پرخوری‌های احتمالی و افسردگی‌های کودک جلوگیری می‌نماید.

عدم جبران قصور و یا بی‌توجهی‌ها یا تنبیه‌های بی‌مورد یا خورانیدن و یا خرید تنقلات رنگارنگ که خود عذر بدتر از گناه تلقی می‌شود.

 اصلاح تدریجی عادات غذایی غلط و خارج از چارچوب برنامه‌های مورد نیاز و ناخنک‌زدن‌ها و ریزه‌خواری‌های مداوم.

 کاهش دفعات تغذیه کودک در خارج از منزل به خصوص با فست‌فودها و انواع ساندویچ، همبرگر، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ کرده با سس‌های پرچرب و انواع نوشابه‌ها و دسرهای خامه‌ای پر از قندهای ساده و چربی‌های اشباع شده.

کاهش مقدار نمک، شکر، افزودنی‌های مختلف، چربی‌های حیوانی و روغن‌های گیاهی جامد و یا مایع فراتر از نیاز بچه به هنگام طبخ غذا در منزل.

کاهش استرس و اضطراب و دل‌نگرانی‌های کودکان و نوجوانان که به صورت پرخوری و ریزه‌خواری نمود پیدا کرده و به عنوان یک عامل تسکین شرطی در می‌آید و توجه و دقت در ایجاد نظم در ساعات خواب شبانه و جلوگیری از شب زنده‌داری آن‌ها.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، کودکان، استرس، تغذیه سالم، افزایش وزن، عادت غذایی، د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین مظهری تعداد بازديد: 157 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز