Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:20

14
مرداد
خلاقیت، راهی برای زندگی!

خلاقیت، راهی برای زندگی!

همیشه برای زندگی کردن اصول، روش و درس‌هایی وجود دارد، اما آنچه که زندگی را رو به جلو می‌برد، خلاقیت است. بیشتر وقت‌ها، اولویت‌های ما سالم نگه داشتن کودکان، آموزش مهارت‌های علمی، آموزش رفتارهای اجتماعی

عاطفه باقری : کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان ؛ دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : همیشه برای زندگی کردن اصول، روش و درس‌هایی وجود دارد، اما آنچه که زندگی را رو به جلو می‌برد، خلاقیت است. بیشتر وقت‌ها، اولویت‌های ما سالم نگه داشتن کودکان، آموزش مهارت‌های علمی، آموزش رفتارهای اجتماعی، مهارت‌های ریاضی و خواندن و نوشتن هستند. ما با اختصاص همه وقت خود به این حوزه‌ها، فرصت کم‌تری برای پرداختن به توانایی‌های خلاقانه کودکان داریم، در حالی که نیروی خلاقیت، علاقه کودکان را به آموختن افزایش می‌دهد و پیشرفت ذهنی آن‌ها را تقویت می‌کند. تفکر خلاق در کودکان نه‌تنها برای پیشرفت‌های علمی و آکادمیک آنها در آینده بسیار حائز اهمیت است، بلکه می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی‌شان هم تاثیر مثبت داشته باشد.

 

پرواز کردن، آرزوی دیرینه بشریت؛ پرنده شو!

انسان‌ها با نگاه کردن به پرواز پرنده‌ها از خود این سوالِ پر تکرار را می‌پرسیدند: اگر ما پرواز کنیم چه؟ سپس با دقت فراوان در بال و پر پرندگان و انجام آزمون و خطاهای زیادی این آرزو محقق شد و اگر تفکر خلاق نبود هنوز ما راه‌های طولانی سفر را چه بسا با اسب و اشتر طی می‌کردیم. چیزی که اینجا مهم است توجه به هستی و محیط اطراف است. کودکان را با محیط زیست، آسمان، درخت‌ها و حیوانات آشنا کنید. در خانه به پنجره اشاره کرده و او را متوجه پرواز یک گنجشک کنید، تماشا کردن قدم اول است، و این فعل بدون کمک شما به انجام نمی‌رسد، ابراز احساس شما، شگفتی شما از آنچه پیرامون شما است، نقطه عطفِ تجلیِ خلاقیت است. اگر همین پرواز پرنده‌ها برای شما خسته کننده و تکراری باشد، دنیای کودک شما کم کم وارد دایره‌ای تاریک و خاموش می‌شود. نسبت به هستی سپاسگزار و خوشحال باشید.

 بیشتربخوانید:

تفکر خلاق در کودکان

 

 

افزایش یادگیری

خلاقیت مهم است، چون در یادگیری کودکان تاثیر خواهد گذاشت. معمولا همه ما افراد خلاق را به عنوان شخصیت‌های باهوش می‌شناسیم. در واقع کسانی که خلاق هستند، باهوش شده‌اند. مقدمه هوش زیاد، پرورش تفکر خلاق است. چون افراد خلاق به خوبی می‌توانند از ظرفیت‌های مغزشان استفاده کنند و توان بالقوه مغزشان را به ظرفیت بالفعل تبدیل کنند.

 

یک تمرین برای پرورش تفکر خلاق در کودکان؛

 شرایطی برای جنب‌وجوش و تحرک بچه‌ها فراهم کنید

خیلی از بچه‌ها احتیاج دارند دائما در جنب‌و‌جوش باشند. برای چنین کودکانی بهتر است جنبش را در برنامه روزانه‌شان بگنجانید. مربی‌های مهدکودک می‌توانند بچه‌ها را به دو دسته تقسیم کنند. به یک دسته مأموریت بدهند که با دست یا کوبیدن پا بر روی زمین، آهنگی تولید کنند و از گروه دوم بخواهند خوب به ریتم گوش کنند و با آهنگ ساخته‌شده بدن‌شان را حرکت دهند.

کودکان کم‌کم یاد می‌گیرند با استفاده از بدن‌شان، احساسات و حرکات را نمایش بدهند. کودکان نوپا عاشق این هستند که مثل خرگوش بالا و ‌پایین بپرند. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است دوست داشته باشند ادای لاک‌پشت، سنجاقک یا فیل را دربیاورند. از کودکان بخواهید تلاش کنند تنها با بدن خود احساس خاصی مانند احساس خوشحالی، عصبانیت یا هیجان‌زدگی را نشان بدهند. این تمرین به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند بین احساسات و بدنشان ارتباط برقرار کنند که یک مهارت فردی اجتماعی مهم است..

تفکر خلاق در پس‌زمینه بسیاری از بازی‌ها وجود دارد. مثلا در بازی ساده «مار بازی»، بچه‌ها روی شکم می‌خوابند، مچ‌ِ پایِ نفر جلویی را می‌گیرند و یک مار دوتکه‌ای درست می‌کنند. هر تیم دونفره باید به دنبال تیم دیگری بخزد تا به ماری چهارتکه تبدیل شود. در این بازی بچه‌ها یاد می‌گیرند چطور شکل کلی مار و اتحادشان را در طول مسیر حفظ کنند.

یک صدا، یک نگاه، یک حرکت؛ احساساتتو درست نشون بده.

با یک مهتاب بالانسِ رنگی، از طرف یک بچه بزرگ؛ عاطفه باقری

 بیشتربخوانید:

تبعات استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی

 

 

برچسب ها: خلاقیت، تفکر، آموزش تعداد بازديد: 310 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز