Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:54

20
خرداد
ایجاد فضایی اختصاصی در اتاق مشترک کودکان

ایجاد فضایی اختصاصی در اتاق مشترک کودکان

از آنجایی که در زندگی‌های مدرن امروزی اختصاص دادن اتاق و یا فضایی مختص کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما با این وجود با توجه به محدود بودن جا که در خانه‌های آپارتمانی امروز وجود دارد، امکان برخورداری از فضای کاملا اختصاصی به تک‌تک فرزندان کمی سخت شد

مهرنوش رجایی - روانشناس تربیتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : از آنجایی که در زندگی‌های مدرن امروزی اختصاص دادن اتاق و یا فضایی مختص کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما با این وجود با توجه به محدود بودن جا  که در خانه‌های آپارتمانی امروز وجود دارد، امکان برخورداری از فضای کاملا اختصاصی به تک‌تک فرزندان کمی سخت شده است و از طرفی در کنار همه نیازها و خواسته‌های کودکان، کم‌کم با بزرگ‌تر شدن‌شان نیاز به داشتن اتاق اختصاصی هم در آنان ایجاد می‌شود تا بتوانند آنچه را که متعلق به خودشان است شامل اسباب‌بازی‌ها و دیگر وسایل شخصی‌شان در آن قرار دهند.  اما از آنجایی که هم‌اکنون بیشتر خانه‌ها و آپارتمان‌ها از فضای محدودی برخوردارند، احتمالا اغلب خانواده‌ها در منزل با کمبود جا روبرو هستند، اما از طرفی هم با حجم وسیعی از وسایل مختلفی روبرو می‌باشند که باید برای هر کدام جای خاصی در نظر بگیرند و از همه مهم‌تر فرزندانی که به دلیل محدودیت جا باید در یک اتاق مشترک بمانند، در چنین شرایطی لازم است تا فضایی را به شکل مجزا به کودکان اختصاص دهید و مهم‌تر از همه با حداقل هزینه برای هر کدامشان فضای اختصاصی درست کنید، زیرا در بسیاری مواقع بچه‌ها بدلیل داشتن علایق و سلیقه‌های مختلف، سازگاری لازم را با یکدیگر ندارند که در نهایت منجر به دعوا و پرخاشگری بین آنان می‌شود.  در حالی که با انجام راهکارهای مفید در جهت جداسازی یک اتاق مشترک، می‌توان فضایی اختصاصی بوجود آورد تا بچه‌ها نیز در کنارهم آرامش واقعی را احساس کنند.

 بیشتربخوانید:

ایده های دوست‌داشتنی برای اتاق کوچک کودک

 

اختصاص فضای مساوی به هر کودک

در ارتباط با اتاق مشترک کودکان، اختصاص دادن فضای مساوی و برابر به هر کودک یکی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن دقت کافی داشت.  در واقع شما می‌توانید با توجه به اندازه اتاق دو فضای برابر، اما مجزا را برای فرزندان‌تان درست کنید تا بچه‌ها هر کدام از یک فضای دلخواه بهره‌مند شوند، البته در جدا‌سازی اتاق مشترک کودکان حتما جنسیت و فاصله سنی آنان را در نظر داشته باشید، زیرا اگر فاصله سنی آنان از یکدیگر زیاد باشد و یا هر دو از یک جنس نباشند و یکی دختر و دیگری پسر باشد قطعا در علائق و سلیقه آنان تفاوت بسیار زیادی دیده می‌شود که این تفاوت را می‌توان در انتخاب وسایل شخصی‌شان مشاهده کرد.

 

روش‌های جداسازی اتاق کودکان

در جداسازی اتاق کودکان روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان خلاقیت‌های زیادی را در این‌باره به کار گرفت. به عنوان مثال برای جداسازی اتاق، از پارتیشن و یا قفسه‌های رنگی و نیز قرار دادن یک کمد استفاده کرد و در وسط اتاق دو فضای مجزا به وجود آورد که هر کدام از بچه‌ها از یک فضای اختصاصی برخوردار شوند. در چنین شرایطی بچه‌ها کلیه لوازم شخصی اعم از تخت‌خواب، کتاب‌های داستان و اسباب‌بازی‌های‌شان را در همان محدوده انتخابی خود قرار داده و از یک فضای شخصی بهره‌مند می‌شوند و یا اینکه می‌توان از روش قرینه‌سازی استفاده کرد و بدون قرار دادن چیزی در وسط اتاق، با گذاشتن تخت‌ها و میزها به شکل قرینه فضای اختصاصی را برای هر کدام از بچه‌ها ایجاد نمود که روش مناسب و کارآمدی است. اگر در مجزا نمودن اتاق بچه‌ها از روش قرینه‌سازی استفاده کردید در واقع به لحاظ ظاهری شکل زیبایی به اتاق داده‌اید. در این روش تخت‌ها را به موازات یکدیگر قرار دهید و سپس دیگر وسایل مثل میز و قفسه‌ها را در کنار و یا نزدیک‌ترین جا به تخت خواب گذاشته و در انتها، دیگر تزئینات اتاق را انجام دهید، البته اگر بچه‌ها در سن و سالی باشند که امکان همکاری آنان با شما میسر باشد می‌توان با سلیقه شخصی آنان دست به ابتکار و خلاقیت زد. در غیر این صورت شما با توجه به سن و جنس فرزندانتان تغییرات لازم را به وجود آورده و با در نظر گرفتن جنسیت‌شان رنگ‌آمیزی دیوار‌ها را انجام دهید. در واقع با این روش یک محیط آرام و مناسب را برای فرزندان خود به وجود می‌آورید.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

 

 

استفاده از تخت‌های دو طبقه و رنگ‌های متنوع

گاهی از اوقات دیده می‌شود که اتاق بچه‌ها آنقدر کوچک است که امکان جدا‌سازی در این اتاق وجود ندارد. در چنین شرایطی می‌توانید از تخت‌های دو طبقه کمک بگیرید و با روتختی و بالشت‌های یک رنگ و یک شکل به زیبایی آن بیفزایید، البته این در شرایطی است که بچه‌ها هر دو دختر و یا پسر باشند که به راحتی می‌توان این هماهنگی را ایجاد نمود. در غیر این صورت اگر فرزندانتان یک دختر و دیگری پسر باشد، این امکان وجود دارد تا از رنگ‌های نزدیک به هم که در واقع تکمیل‌کننده هم هستند، استفاده نمایید. به عنوان مثال طوسی و صورتی و یا آبی در کنار قرمز، زرد در کنار سبز، و یا رنگ کرم و سفید که با سلیقه خاصی، به کمک این رنگ‌ها می‌توان اتاق بچه‌ها را شکیل‌تر نمود و با تصاویر و شکل‌های مختلف بر روی دیوار که صرفا دخترانه و یا فقط پسرانه نباشد، به زیبایی آن افزود و با پرده مناسبی ظاهر اتاق را تکمیل نمود.

البته یک نکته قابل توجه در این گونه اتاق‌ها وجود دارد و آن اینکه به دلیل محدودیت فضای اتاق نمی‌توان میز تحریر و دیگر وسایل را به طور جداگانه در اتاق قرار داد. به همین دلیل این گونه وسایل را جوری انتخاب کنید که امکان تغییر شکل در آنها وجود داشته باشد.  مثلا میزهای تحریری که به دیوار نصب شده‌اند و فقط زمان استفاده به راحتی از کنار دیوار می‌توان آنها را به جلو کشید و یا قفسه‌های کتاب که می‌توان بر روی قسمتی از دیوار که امکان دسترسی بچه‌ها وجود داشته باشد نصب نمود و یا رخت‌آویزی که پشت در ورودی اتاق بدون آنکه جای اضافه‌ای را اشغال کرده باشد، قرار داد.  همه اینها از جمله مواردی هستند که با یک چیدمان صحیح، می‌شود اتاق مشترک بچه‌ها را به گونه‌ای درست کرد که رضایت خاطر آنها را در بر داشته و باعث خشنودی‌شان شد.   

 

اتاق فرزندان دوقلو

به نظر می‌رسد انتخاب وسایل و ملزومات لازم در اتاق خواب کودکان دوقلو نسبت به بچه‌های دیگر، راحت تر است، چرا که همه چیز هم‌اندازه و شبیه به هم اتنخاب می‌شود، ولی فقط در صورت هم‌جنس نبودن تنها چیزی که تفاوت پیدا می‌کند، رنگ کلیه وسایل است، اما زمانی که دوقلوها هم‌جنس باشند، حتی دیگر نیازی به تفاوت رنگ هم نمی‌باشد و همه چیز طبق سلیقه والدین صورت می‌گیرد تا زمانی که فرزندان دوقلو به سنی رسیده باشند که اتاق‌شان را طبق سلیقه شخصی خودشان دکور کنند.

به هرحال انتخاب اتاق و وسایل کودک و نحوه چیدمان آن یکی از موارد بسیار مهمی است که امروزه از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد، چرا که این حق طبیعی کودکان است که برای بهره‌مندی از یک زندگی آرام و پر از آرامش، از یک محیط مجزا و مستقل در چهارچوب خانواده برخوردار باشند که مهیا نمودن چنین فضایی به عهده والدین است، اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد لحاظ کردن و در نظر گرفتن نظر فرزندان در این مورد می‌باشد، البته تا زمانی که کودکان به مرحله‌ای از رشد نرسیده باشند که بتوانند در این‌باره تصمیم‌گیری کنند والدین می‌توانند با سلیقه خودشان چیدمان اتاق کودکان‌شان را آن طور که دوست دارند انجام دهند، اما زمانی که بچه‌ها به مرحله‌ای از رشد رسیده باشند که دارای نظرات و سلیقه‌های شخصی باشند، درست‌ترین راه احترام به خواسته‌ها و در نظر گرفتن سلیقه آنان می‌باشد.     

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون اتاق کودک، دکوراسیون داخلی تعداد بازديد: 293 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز