Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:16

17
آذر
دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

والدین همواره باید از خود سوال کنند آیا وسیله‌ای که برای فرزند خود خریداری می‌کنند دارای شرایط لازم و بهداشتی می‌باشد؟ اگر جواب‌های سوال خود را یافتند، آن وقت به خرید آن اقدام نمایند.

اعظم اسلامی مجد 

زمانی که کودک جزئی از زندگی شما می‌شود، مسلما باید قسمتی از خانه را به او اختصاص دهید و چنانچه نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای نیز داشته باشد، باید دکوراسیون منزل و اسباب و وسایل را به گونه‌ای قرار دهید که ضمن اینکه راحتی شما و کودک را به همراه داشته باشد، بتواند نیازهای ضروری او را برآورده سازد و همچنین از لحاظ بهداشتی و روانی موقعیت درست و مناسبی برای کودک به وجود آورد.

در حال حاضر مسئولین دکوراسیون کودک از افراد مختلف در زمینه‌های معماری، دکوراسیون داخلی، مهندسین ساختمان و کسانی که دغدغه محیط زیست دارند به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند که چگونه یک محل امن و سالم برای کودک آماده نمایند.

آنها معتقدند که می‌توانیم با هزینه‌های نه چندان زیاد و مصرف لوازمی که البته گران نباشد، محیط مناسبی برای فرزندان خود تهیه کنیم.

دانشمندان معتقدند که کودکان موجودات کوچکی هستند که از لحاظ هورمونی و سیستم عصبی و رشد بسیار حساس‌تر از افراد بالغ و بزرگ‌تر می‌باشند، به همین دلیل باید از آلودگی و آنچه باعث ایجاد حساسیت و مشکلات کودک می‌شود جلوگیری نمود.

این مساله نه تنها زنگ خطری برای والدین است، بلکه به لحاظ اینکه از وسایل غیر بهداشتی و شیمیایی مضر استفاده نکنیم، قابل بررسی و توجه می‌باشد.

والدین همواره باید از خود سوال کنند که آیا وسیله‌ای که برای فرزند خود خریداری می‌کنند دارای شرایط لازم و بهداشتی می‌باشد یا خیر.

اگر جواب‌های سوال خود را یافتند، آن وقت به خرید آن اقدام نمایند.

تهویه هوا

باید دقت داشته باشید که بسیاری از وسایلی که در اتاق کودک استفاده می‌شود، دارای رایحه و بوهایی هستند که به سلامت تنفسی کودک ضربه می‌زنند، مانند رنگ اتاق کودک، چسب‌هایی که برای کاردستی استفاده می‌کنند، مبلمان کودک، فرش‌ها و غیره که همگی می‌توانند هوای اتاق را آلوده کنند و اثرات شیمیایی داشته باشند.

والدین می‌توانند هر آنچه باعث می‌شود ریه‌های کوچک فرزندان‌شان آلوده گردد را از بین ببرند و هوای اتاق را از آنچه باعث آلودگی می‌شود پاک کنند.

در قدم اول دیوار اتاق کودک نباید توسط رنگ‌هایی رنگ شود که دارای مواد شیمیایی مضر برای کودک است، بلکه استفاده از رنگ‌های استاندارد بسیار ضروری می‌باشد.

در عین حال همواره باید پنجره باز و یا نیمه باز باشد تا به تهویه اتاق کمک کند.

مبلمان اتاق کودک

والدین باید از تختخواب و وسایل چوبی مرغوب جهت اتاق کودک استفاده نمایند.

وسایلی که از مواد بازیافت و غیر استاندارد تهیه می‌شوند، ممکن است ارزان باشند، اما در طول زمان باعث ایجاد حساسیت و آلودگی اتاق کودک می‌گردند.

همچنین برای اسباب‌بازی کودک حتما از مواد غیر شیمیایی و سالم استفاده شود تا باعث ناراحتی ریوی در کودکان نشود. 

نکته قابل توجه

در محل نگهداری کودک باید از فرش، کفپوش و روکش‌هایی استفاده شود که استاندارد ضد حساسیت داشته باشند و خاک و غبار و آلودگی را به خود جذب نکنند.

آلرژی

کودکانی که مبتلا به آلرژی می‌باشند و یا دارای حساسیت فصلی و محیطی هستند باید تحت مراقبت‌های ویژه‌ای قرار گیرند.

در این صورت محل بازی و زندگی آنان همواره باید از اشیا، مبلمان و وسایلی که از ترکیبات شیمیایی و حساسیت‌زا در آنها استفاده شده است، دور باشند.

عوامل حساسیت‌زا مانند مایت (یک نوع حشره بسیار ریز در لوازم خواب)، برخی حشرات، مواد قارچی، قطعاتی که به پارچه وصل شده و ایجاد خارش و آلرژی می‌کنند و ... نباید در اتاق کودک وجود داشته باشند.

قابل ذکر است که خاک‌های پرده، اتاق کودک و خاک روی انواع آباژورها و چراغ خواب کودک از این موارد مستثنی نمی‌باشد، البته مراقب خاک پنجره کودک خواهید بود زیرا خاک پنجره‌ها با وزیدن باد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و به خصوص حساسیت فصلی شود.

نکته دیگر آنکه تشک کودک بهتر است دارای برچسب ضد حساسیت بوده و پتو، بالش و دیگر ملزومات خواب نیز ضد آلرژی و قابل شستشو باشند تا میزان آلودگی را هر چه بیشتر پایین آورید.

اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوا گرم و مرطوب می‌باشد، حتما از تهویه هوا استفاده کنید، زیرا در محیط‌های گرم و مرطوب رشد باکتری و قارچ‌ها بیشتر است.

پس سعی کنید که محیط خانه را خشک نگه دارید تا از رشد باکتری‌ها در داخل لوازم خانه جلوگیری شود.

در مورد کودکانی که دارای حساسیت‌های شدید می‌باشند، ‌حتما از پزشک او بخواهید که بهترین دستگاه تصفیه هوا را به شما معرفی کند که بتواند ذرات هوا را تصفیه و رطوبت هوا را کنترل نماید.

حتما روکش نخی تشک کودک را با آب داغ بشویید.

در حمام که رشد قارچ‌ها بیشتر است، از پرده‌های ضد رطوبت استفاده کنید و هر از گاهی آنها را بشویید.

 

تشک کودک ممکن است دارای الیاف شیمیایی باشد. قبل از استفاده برای چندین روز در هوای باز قرار دهید.

اگر کودک شما آلرژی دارد، از فرش کردن اتاقش اجتناب نمایید. در صورت فرش کردن بهتر است از فرش‌های قابل شستشو استفاده شود.

مقابله با آلرژی

زمانی که شروع به مقابله با آلرژی می‌کنید، می‌توانید از شر انواع باکتری‌های بدن حیوانات، انواع قارچ‌ها و خاکستر سیگار به راحتی فارغ شوید.

در مورد حیوانات خانگی نیز دقت کنید، حتی اگر فرزند شما حیوانات خانگی را دوست داشته باشد می‌تواند در محل مناسب خانه از آنها نگهداری کند که کودک شما را دچار حساسیت ننماید، زیرا پوسته‌هایی که از حیوانات خانگی بر روی زمین می‌ریزند، ممکن است آلرژی کودک شما را تشدید کنند. 

در خاتمه باید اضافه کرد که مراقب انواع آلاینده‌های محیط خانه، محل زندگی و اتاق کودک باشید و نگذارید خاک و غبار و انواع آلوده‌کننده‌ها به اتاق کودک و یا مهد‌کودک راه پیدا کنند.

در این صورت می‌توانید محیط امنی برای کودکان مبتلا به آلرژی داشته باشید.

 

برچسب ها: آلرژی، اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، مبلمان اتاق کودک، کودک و آلرژی، دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی، اتاق کودک مبتلا به آلرژی، تهویه هوای اتاق کودک تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز