Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:08

25
مهر
دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

اگر کودک شما با مشکل و بیماری فیزیکی و جسمی مواجه است، به فکر استخدام یک پرستار بچه برای مراقبت‌های ویژه از او باشید. تا جایی که ممکن است از محصولات سالم برای زندگی‌اش استفاده کنید.

سلامتی و نیازهای خاص و ویژه

 

اگر کودک شما با مشکل و بیماری فیزیکی و جسمی مواجه است، می‌توانید به فکر استخدام یک پرستار بچه برای مراقبت‌های ویژه از او باشید.

تا جایی که ممکن است از محصولات سالم برای زندگی‌اش استفاده کنید. پرستار بچه باید فرد امین و مورد اعتمادی باشد.

اتاق کودک باید متناسب با شرایط کودک، طراحی شود.

بیشتر اقداماتی که برای حفظ سلامتی کودک خردسال خود انجام می‌دهید، به نفع سایر افراد خانواده نیز می‌باشد. 

مواد غیر سمی و بی‌خطر، نور طبیعی و هوای تازه می‌تواند محیط اتاق را برای کودک سالم و مناسب کند.

برخی از کودکان با مشکلات و مسائل فیزیکی و جسمانی دشوار مثل مشکلات بینایی، شنوایی، حرکتی و ... مواجه هستند که لازم است قبل از طراحی و چیدمان اتاق آنها،‌ ابتدا به مشکلی که دارند به خوبی فکر کنید و با توجه به آن اتاق را طراحی کنید.

اگر کودک شما دچار نقص بینایی است، لازم است در اتاق از درها و رنگ‌های روشن استفاده کنید، ‌نه آنقدر تند و زننده که آزارشان بدهد،‌ فقط روشن و واضح.

از انتخاب سطوح منعکس کننده رنگ و نور (معمولا سطوح براق) نیز امتناع ورزید و معمولا از مبلمان و وسایل مات استفاده کنید، نه براق.

نور طبیعی برای این دسته از کودکان بسیار بهتر از نور مصنوعی است. در واقع در منزل اتاقی را برای کودک خود در نظر بگیرید که نور طبیعی بیشتری به آن می‌تابد، ولی نباید این نور خیلی مستقیم و زننده باشد.

قسمت جنوب خانه (جنوب شرقی) برای این منظور بسیار مناسب است. به هنگام دکوربندی اتاق، از اسباب‌بازی‌ها،‌ وسایل و حتی پارچه‌هایی استفاده کنید که رنگ‌های ضد هم ولی روشن دارند.

اگر کودک شما به مشکل حرکتی دچار است، ‌باید نیازها و توانایی‌های او را ارزیابی کنید و با توجه به آنها در طراحی اتاقش اصلاحاتی صورت بدهید. ‌

آیا کودک‌تان نیاز به ویلچر یا واکر دارد؟ میزان استقامت و بنیه فیزیکی او چقدر است؟ بنابراین باید در مورد اندازه اتاق، پهنای در ورودی اتاق (برای وارد شدن با ویلچر) و به طور کلی فضای داخل اتاق، بیشتر ارزیابی و تعمق کنید.

اگر کودک برای استفاده از دستگیره در مشکل دارد، ‌به جای دستگیره از اهرم و حلقه استفاده کنید.

این نوع دستگیره‌‌های اهرم و حلقه‌ای نیز به دو گونه هستند، یکی به طور دائمی نصب و استفاده می‌شود و دیگری همیشه همراه کودک است و با آن می‌تواند هر در دیگری را در خانه باز و بسته کند و فقط روی یک در نصب نمی‌شود، البته انتخاب آن نیز بستگی به میزان قدرت مچ دست کودک دارد.

این تشک سیاه و سفید که پر از طرح و شکل است، ‌می‌تواند تحریک‌کننده حس بینایی کودک باشد.

رنگ‌های ضد هم و سطوح مات (نه براق) برای کودکی که مشکل بینایی دارد، می‌تواند بهترین انتخاب برای دکوراسیون و طراحی اتاقش باشد.

راه‌حل‌های هوشمندانه برای مشکلات خاص برخی کودکان

برای کودکانی که به نارسایی‌های بینایی دچار هستند

باید از سطوح و بافت‌های مختلف استفاده کرد (کف پوش چوبی یا پوشیده از فرش و یا موکت). بافت‌های مختلف به این کودکان کمک می‌کند تا بتوانند تفاوت فضاها و موقعیت‌ها را تشخیص دهند، برای مثال:

نزدیک تخت‌خواب کودک یک قالیچه پهن کنید و سایر قسمت‌ها بدون فرش باشد تا او بتواند از طریق مشخصه فرش، تخت‌خواب را تشخیص دهد.

هر چیزی که به صورت مانع سر راه او است و باعث زمین خوردنش می‌شود را بردارید.

از صندلی ریلی استفاده کنید تا کودک بتواند به راحتی و با کمک آن به طرف اتاقش برود.

اسباب‌بازی‌های همیشگی‌اش را در کشوها و کمدهای دم دستی‌اش قرار دهید. برای کشوها و کمدها دستگیره بگذارید. 

برای کودکی که مجبور به استفاده از ویلچر است

کیفیت و بافت دیوارها می‌تواند هر چیزی که دلتان می‌خواهد باشد، اما هر چقدر که در و دیوار اهمیت ندارد، کف و سطح زمین مهم است. چه مفروش باشد و چه کفپوش دیگری داشته باشد.

فرش سبک، نازک و نرم باشد تا حرکت با ویلچر را مختل نسازد.

لازم است در اطراف مبل و تخت‌خواب فضای اضافه بیشتری باشد تا حرکت کودک را راحت‌تر کند.

از صندلی ریلی برای کمک گرفتن در حرکت، استفاده شود تا کودک در فضای اتاق بهتر حرکت کند.

این اتاق برای کودکی که مشکل فیزیکی و جسمانی دارد، طراحی شده است. همه چیز در دسترس است و یک میز که طبق اندازه ویلچر ساخته شده، در آن قرار دارد.

یک دیوار کوب رنگی روی در که به کودک مبتلا به مشکل بینایی کمک می‌کند اتاقش را تشخیص دهد.

 

سایر ایده‌ها 

فضا و محیط اطراف او را از نظر فاصله‌ها به حداکثر برسانید. کودکی که میزان توانایی‌های فیزیکی او کم است، نیاز به فضا و مکان بیشتری برای حرکت کردن دارد.

اگر مشکل حرکتی او در بالاتنه باشد، نیازی نیست که مبلمان و وسایل اتاق را حذف کنید تا جا باز شود، اما اگر مشکل در پایین تنه باشد، مسلما جای بیشتری برای حرکت با ویلچر نیاز دارد.

برخی از سازمان‌ها و موسسات برای چنین مواردی می‌توانند کمک و هم‌فکری با شما داشته باشند و با کمک گرفتن از توصیه‌های آنها بخش زیادی از مشکلات حل شود.

 

برچسب ها: اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، اتاق خواب کودک، دکوراسیون اتاق کودک با مشکل جسمی، اتاق کودک معلول، معلولیت کودک، دکوراسیون کودکان با مشکل بینایی، کودک و ویلچر تعداد بازديد: 1010 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز