Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:05

4
اردیبهشت
نوروزی متفاوت اما شاد

نوروزی متفاوت اما شاد

با توجه به اینکه به ایام عید نزدیک می‌شویم و مطمئنا امسال هم مانند سال گذشته به دلیل ویروس کرونا نمی‌توان به طور کامل این ایام را برگزار کرد، باید بیشتر مراقب فرزندان بود. نوروز برای بچه‌ها است. امسال بیشتر مراقب‌شان باشید

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : با توجه به اینکه به ایام عید نزدیک می‌شویم و مطمئنا امسال هم مانند سال گذشته به دلیل ویروس کرونا نمی‌توان به طور کامل این ایام را برگزار کرد، باید بیشتر مراقب فرزندان بود. نوروز برای بچه‌ها است.  امسال بیشتر مراقب‌شان باشید و آنها را توجیه و سبک زندگی جدیدی را تنظیم و با توجه به شرایط و نیازهای افراد خانواده برای ایام عید، یک برنامه‌ریزی صحیح انجام دهید.

 

 دقت کنید

اگر برنامه‌ریزی مطابق خواسته‌ها و نیازهای کودکان نباشد، ممکن است باعث افزایش اضطراب و استرس در آنها شود، لذا والدین باید با شرایط موجود علاوه بر نادیده نگرفتن کرونا به گونه‌ای برنامه‌ریزی و رفتار کنند که موجب افزایش اضطراب در فرزندان نشده و بلکه به آنها احساس شادی بدهد. به کودکان آموزش دهید که در عید نوروز امسال مانند گذشته نمی‌توان سفر کرد و یا به انجام کارهای دسته‌جمعی و گروهی پرداخت، اما می‌توان با همراهی و همفکری یکدیگر برنامه‌های تفریحی، آموزشی و خانوادگی دیگری برای این ایام تنظیم کرد.

 

بیشتربخوانید:

نوروز یک فرصت تازه برای کودک

 

مطابق با سلیقه و نیاز کودکان

مطابق با سلیقه و... نیاز کودکان به انجام برنامه‌های تفریحی، آموزشی، بازی، کتابخوانی، آشپزی، شیرینی‌پزی و انجام انواع کارهای هنری و...  بپردازید. و یا حتی می‌توانید با فعالیت‌های مشترک با آنها به آموزش مسائل اخلاقی نیز در این ایام بپردازید و از فرصت اوقات فراغت در نوروز استفاده کنید و با آنها در مورد ارزش‌ها به گفتگو پرداخته و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دهید. چراکه انجام فعالیت‌های مشترک والدین با کودکان بهتر از مباحث طولانی در یادگیری کودک تاثیر می‌گذارد.  به طور کلی می‌توان گفت با یک برنامه روزانه می‌توان به موارد ذکر شده و به ویژه اصول اخلاقی پرداخت.

 

  اصول اخلاقی

به کودک بیاموزید با خود مهربان باشد، با طبیعت مهربان باشد، در خانه مهربان باشد، در جامعه مهربان باشد.

 قبل از هر چیز به کودک بیاموزید که ابتدا با خود مهربان باشد و هر روز، زمانی را به خود اختصاص دهد و با یکدیگر به فعالیت‌هایی که مورد علاقه شما و فرزندتان است، بپردازید.

به کودکان بگویید همان‌طور که از دیگران به پاس محبتی که به شما می‌کنند باید تشکر کند از خود نیز باید قدردانی کند و سپاسگزار باشد.

فرصتی ایجاد کنید و با کودکتان در مورد داشته‌های‌تان صحبت کنید و به نداشته‌ها نپردازید. همیشه با مثبت‌اندیشی به روح و روان خود و کودکتان مهربانی کنید.

 به او بیاموزید نوروز فرصتی مناسب برای بهره‌مندی از طبیعت و مهربانی با آن است.

برای مهربانی با طبیعت نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده نیست، فقط کمی فکر و خلاقیت لازم است.

 در این ایام می‌توانید از پلاستیک کمتری استفاده کرده و مواد بازیافتی را جمع‌آوری و تفکیک نمایید.

 هنگام نظافت منزل کمتر از مواد شیمیایی استفاده نموده و در آب صرفه‌جویی کنید و دلیل این کارتان را برای کودک توضیح دهید و بیاموزید.

حتما در ایام نوروز با کودکتان درخت و یا گیاهی بکارید و در زمان کاشت برایش توضیح دهید که درختان چه فیلترهای خوبی برای هوا هستند، البته سعی کنید درختان و گیاهانی بکارید که نیاز زیادی به آب نداشته باشند.

تفکیک زباله در منزل را نیز می‌توانید در این ایام به کودکتان بیاموزید و آنها را تشویق به این کار کنید.

بیشتربخوانید:

کودکم ؛ نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 در خانه مهربان باشید

هر روز زحماتی را که افراد خانواده متحمل می‌شوند با کودک‌تان مرور کنید. از آنها قدردانی کرده و تا می‌توانید کودکتان را به این کار تشویق کنید.

 در این ایام می‌توانید با افراد خانواده رابطه‌ای گرم و صمیمی‌تر داشته باشید.

از به کار بردن کلمات و رفتار نامناسب در منزل بپرهیزید و از همه مهم‌تر در حضور کودکتان از همسر خویش قدردانی کنید و همیشه در حضور و یا غیاب او از صفات خوبش تعریف کنید و با کودکانتان همراه شده و گاهی هدیه‌ای کوچک برای او تهیه کنید.

 

 با خویشاوندان و دوستان نیز مهربان باشید

حال که نمی‌توان به اقوام و خویشاوندان سر زد، می‌توانید برای آن‌ها کارت‌های تبریک ارسال نمایید. این کارت‌ها می‌توانند ساخته دست شما و کودکتان باشند.

 یا از طریق شبکه‌های مجازی احوال آنها را جویا شده و با آنها به گپ و گفت بپردازید.

 

  مراقب تغذیه خود و کودکان در این ایام باشید

مراقب باشید: ماندن در خانه در دوران همه‌گیری کرونا به خصوص در ایام نوروز منجر به عاداتی مثل عدم تحرک کافی، نپرداختن به ورزش، به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی در طی شب، ریزه‌خواری و مصرف میان‌وعده‌های پرکالری نشود، چرا که این عوامل باعث چاقی کودکان و شما خواهد شد.

 

  شما می‌توانید با اصلاح تغذیه و برنامه‌ریزی درست، این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.

مراقب باشید کودکان بیش از حد از فست‌فودها استفاده نکنند، چراکه حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مصرف زیاد مواد قندی و شیرین به خصوص انواع نوشیدنی‌هایی که دارای قند افزوده هستند، نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی را نیز کنترل کنید.

حتما طی روز ساعاتی را با کودکان به ورزش و بازی بپردازید.

بی‌تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی‌ها و فیلم‌های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی ممکن است باعث چاقی آنها شود. همچنین مراقب افزایش ریزه‌خواری و به خصوص مصرف تنقلاتی مثل چیپس و پفک به ویژه در زمان تماشای تلویزیون باشید.

 

برای خواب منظم آنها برنامه‌ریزی کنید

 بدانید تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام یکی از نیازهای کودکان است. پرهیز از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک و برهم‌زننده خواب مانند قهوه و نسکافه و همچنین شکلات تلخ در ساعت عصر و شب باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشند.

حتما با همکاری بچه‌ها و حتی با تمامی اعضای خانواده در انجام فعالیت‌ها در منزل مشارکت داشته باشد:

 از جمله کمک کردن در آماده‌سازی و تهیه غذا، کمک کردن در نظافت خانه، گلکاری، کاشت دانه انواع سبزیجات و صیفی‌جات در حیاط یا گلدانی پشت پنجره و انجام حرکات نرمشی.

در این ایام که پدران نیز بیشتر در خانه حضور دارند، می‌توانند با آشپزی و فعالیت‌های مشترکی با همسر و فرزند خود، اوقات را بگذرانند. در واقع نیازی نیست افراد فعالیت خاصی انجام دهند.

 والدین با کمک فرزندانشان می‌توانند حتی با پختن یک کیک یا درست کردن یک ژله اوقات خوشی را سپری کنند، حتی اگر کودکان هنگام انجام این کارها موجب خراب شدن کیک یا ژله شدند، اهمیت ندهید.

و در پایان، از کتابخوانی و آموزش آداب و رسوم نوروز و فلسفه نوروز برای کودکان غافل نشوید و به آنها این موضوعات مهم را بیاموزید.

 

به امید سالی پر از شادی و سلامتی برای همگان

منبع: کتاب طلوع مهربانی

برچسب ها: سرگرمی، اعظم حاجی یوسفی، روانشناسی کودکان، اضطراب، بازی کودکانه تعداد بازديد: 299 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز