Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:48

8
مهر
کلید اصلی موفقیت کودکان در مدرسه (1)

کلید اصلی موفقیت کودکان در مدرسه (1)

این روزها، نداشتن خواب کافی به یک عادت برای کودکان تبدیل شده است که عواقب بسیار بدی دارد. خواب ناکافی دانش‌آموزان بر روی یادگیری و موفقیت تحصیلی آنها موثر است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

این روزها، نداشتن خواب کافی به یک عادت برای کودکان تبدیل شده است که عواقب بسیار بدی دارد.

محرومیت از خواب کافی روی مهارت های شناختی و موفقیت تحصیلی کودکان تاثیر منفی می گذارد و او را گرفتار مشکلاتی از جمله، دیابت نوع 2، چاقی، بیماری قلبی، افسردگی و کم شدن طول عمر می کند.

علت کم خوابی کودکان

کودکان 6 تا 13 ساله، به 9 تا 11 ساعت خواب در یک شبانه روز نیاز دارند.

اما بررسی ها نشان می دهد که کودکان امروزی نسبت به کودکان 30 سال قبل، حداقل یک ساعت کمتر می خوابند.

در واقع فعالیت های بیش از برنامه روزانه مدرسه، مثل شرکت در تیم های ورزشی و یا برنامه های هنری از وقت خواب آنها کم می کند.

گاهی اوقات هم والدین شاغل که دیروقت به خانه می رسند، دوست دارند با کودک شان، کمی وقت بگذرانند و کودک به دیر خوابیدن عادت می کند.

تکالیف زیاد مدرسه، برنامه های تلویزیونی، بازی های ویدیویی و کامپیوتری در کمتر خوابیدن کودکان نیز نقش دارند.

خواب نامنظم

برخی از والدین فکر می کنند، بهتر است اجازه دهند، کودکان شان هنگام تعطیلات بیش از روزهای دیگر بخوابند تا این مساله کم خوابی روزهای دیگر را جبران می کند.

اما کارشناسان خواب معتقدند که برنامه های نامنظم خواب، روی ساعت بیولوژیکی بدن، اثر بد گذاشته و از کیفیت خواب می کاهد و کودکانی که روزهای تعطیل بیشتر می خوابند، روزهای دیگر نمی توانند به موقع از رختخواب خود بلند شوند و اثرات منفی بلندمدتی روی آنها خواهد گذاشت.

اهمیت دادن به خواب کافی

والدین با اهمیت دادن به خواب کودکان، نقش بسیار مهمی در این زمینه می توانند بازی کنند. آنها باید خواب کافی کودکان خود را در اولویت قرار دهند.

20 تا 25 درصد کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی معمولا دچار بی نظمی در خواب هستند.

خواب برای سلامت بدن بسیار ضروری است. وقتی کودکی کم خواب است، باید علت آن را ریشه یابی و برنامه خواب او را تنظیم کرد.

کودکانی که از خواب کافی محروم هستند، زودبه زود بیمار شده و به مصرف کربوهیدرات اشتیاق نشان می دهند و به طور کلی خسته اند.

مشکلات رفتاری در مدرسه

تحقیقات نشان داده است که عدم خواب کافی روی رفتار کودک در مدرسه اثرات منفی می گذارد.

رفتارهای تهاجمی، قلدری کردن، گرفتن نمرات ضعیف، توجه کم به درس و مدرسه، ضعیف شدن درک شناختی و عملکرد زبانی کودک که برای پیشرفت زبانی و همچنین خواندن ضروری است از جمله عوارض محرومیت از خواب کافی است.

حتی این محرومیت می تواند ساختار مغز کودک را برای همیشه تغییر دهد.

عوامل موثر در کم خوابی

بنابه گفته محققان، کودکان امروز به چند دلیل، از جمله علم، ایمنی و موفقیت، بسیار کمتر از کودکان گذشته می خوابند.

مغز کودکان با تماشای برنامه های علمی مانند فیلم های اینشتین کوچولو و دیگر برنامه ها از این قبیل، از زمانی که بسیار خردسال هستند، بیش از حد تحریک می شود و آنها را گرفتار کم خوابی می کند.

از طرفی والدین به دلیل نگرانی از امنیت کودکان خود، به آنها اجازه بازی در فضای باز بیرون از خانه نمی دهند و کودکان به جای تحرک داشتن، مدام به بازی های ویدیویی می پردازند و همین مساله جلوی خواب باکیفیت را می گیرد.

مشکل سوم نیز رقابتی است که این روزها برای موفق شدن بین کودکان به وجود آمده است.

آنها به منظور موفقیت و میان کودکان دیگر بهتر دیده شدن، وقت بیشتری برای آموزش می گذارند و فرصت نمی کنند که برنامه خواب کافی و منظمی داشته باشند.

اما چه باید کرد؟ 

در ادامه مقاله راهکارهای مقابله با محرومیت از خواب کودکان ارائه شده است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -کلید اصلی موفقیت کودکان در مدرسه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، خواب کودک، کودک و مدرسه، موفقیت دانش آموزان، موفقیت کودک در مدرسه، مشکلات رفتاری در مدرسه، علت کم خوابی کودکان تعداد بازديد: 855 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز