Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 09:20

8
خرداد
آشنایی با آشکارساز ضربان قلب جنین (2)

آشنایی با آشکارساز ضربان قلب جنین (2)

برای محافظت از پروب‌، پس از استفاده‌، به‌وسیله دستمال کاغذی یا تکه‌ پارچه‌ای تمیز، ژل روی آن را پاک کرده و پروب را در گاز یا پنبه پیچیده و درجای خود قرار دهید.

 

این دستگاه‌ها برای هر فرکانس پروب ویژه‌ای دارند؛ زیرا عناصر پیزوالکتریک اختصاصی با سرعت مخصوص به خود ارتعاش می‌کنند که مرتبط با ضخامت آن‌هاست. از پروب‌های 5 مگاهرتز برای آزمون‌های وریدی و شریانی عمیق و از پروب‌های 8 مگاهرتز برای سنجش جریان‌های خونی نزدیک به زیر پوست استفاده می‌شود.

کنترل و شارژ دستگاه با برق شهر تأمین می‌شود. نوع جدیدی از دستگاه، دکمه‌ای دارد که کاربر با فعال‌کردن آن مقادیر دلخواه FHR را ثبت می‌کند. بعضی از جنین یاب‌ها دکمه‌ای دارند که دستگاه را در مد خاصی قرار می‌دهد تا اولتراسوند خروجی را افزایش دهد، این حالت برای هفته‌های ابتدایی بارداری کاربرد دارد.

دستگاه‌های جنین‌یاب، ضربان قلب جنین را به‌صورت‌های مختلفی آشکار می‌کنند. رایج‌ترین شکل خروجی به‌صورت صوت شنیداری است، بعضی نیز FHR را محاسبه کرده و روی LCD نمایش می‌دهند و برخی دیگر نسخه‌ای از شکل موج ضربان قلب را روی کاغذ در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه‌

1-پروب‌: این بخش وظیفه ارسال یک موج اولتراسوند به‌داخل رحم مادر و دریافت موج بازگشت را به عهده دارد. 2- نمایشگر تعداد ضربان قلب نوزاد‌: تعداد ضربان قلب نوزاد را که توسط دستگاه محاسبه شده نمایش می‌دهد. 3- سیم برق‌: تامین نیروی الکتریکی لازم دستگاه از برق شهر را به عهده دارد.

4- باطری‌: هرکجا که امکان استفاده از برق شهر برای تغذیه دستگاه وجود ندارد نیروی الکتریکی دستگاه را تامین می‌کند. 5- فیوز‌: جهت حفاظت الکتریکی دستگاه پیش بینی شده است. 6- کلید اصلی‌: روشن و خاموش‌شدن دستگاه را به‌عهده دارد. 7- نمایشگر میزان شارژ باطری‌: میزان نیروی الکتریکی ذخیره شده در باطری دستگاه را نمایش می‌دهد. 8- رکوردر صدای قلب نوزاد‌: صدای قلب جنین را ذخیره می‌کند تا بتوان در مراحل بعدی از آن استفاده کرد. 9- محل اتصال پروب‌: از این قسمت پروب به دستگاه وصل می‌شود. 10- محل اتصال گوشی‌: جهت اتصال یک هدفون به دستگاه به‌کار می‌رود.

کاربری دستگاه‌

مهمترین خرابی‌های به‌وجود آمده در این دستگاه‌

1- خرابی پروب دستگاه‌: در این صورت دستگاه روشن می‌شود ولی صدای قلب جنین را نمی‌توان شنید. 2- خرابی منبع تغذیه‌: در این صورت دستگاه اصلا روشن نمی‌شود. 3- خرابی باطری دستگاه یا دشارژ آن‌ها‌: در بعضی مدل‌ها دستگاه، اخطاری مبنی بر مشکلِ منبعِ تغذیه می‌دهد و در بعضی مدل‌ها، کیفیت خروجی دستگاه افت می‌کند؛ اما در مدل‌های معتبر‌تر فقط در صورت کشیده شدن دستگاه از برق‌، دیگر کار نمی‌کند.

در این مواقع دستگاه را به‌مدت 24 ساعت از برق نکشید؛ سپس دستگاه را از برق کشیده و روشن کنید. اگر دستگاه روشن شد و حداقل نیم ساعت کار کرد‌، مشکل خالی‌شدن باطری بوده است، در غیر این صورت، باطری داخلی دستگاه باید عوض شود.

نگهداری دستگاه‌

نحوه کالیبراسیون

1-برای محافظت از پروب‌، پس از استفاده‌، به‌وسیله دستمال کاغذی یا تکه‌ پارچه‌ای تمیز، ژل روی آن را پاک کرده و پروب را در گاز یا پنبه پیچیده و درجای خود قرار دهید. 2- جهت انجام معاینه‌ها و برای گرفتن صدای قلب جنین به‌طور واضح از ژل اولتراسوند استفاده شود.3- از شارژ‌بودن باطری دستگاه مطمئن باشید.4- از نفوذ آب و دیگر مایعات به‌داخل محفظه الکتریکی آن جلوگیری شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آشنایی با آشکارساز ضربان قلب جنین- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اجزای تشکیل دهنده جنین یاب، موج اولتراسوند، رحم مادر، ضربان قلب نوزاد، تغذیه جنین، کالیبراسیون تعداد بازديد: 709 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز