Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:43

17
شهریور
نخوردنی های دوران بارداری

نخوردنی های دوران بارداری

ماهی برای شما و نوزادتان مفید است اما باید در مورد ماهی مورد مصرفتان انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

زهرا جمشیدی؛ کارشناس تغذیه


از مصرف پنیرهای نرم غیرپاستوریزه صرف نظر کنید    
از دریافت مقداری پنیر پارمسان رنده شده روی پاستا لذت ببرید-اما از دریافت انواع پنیرنرم غیر پاستوریزه صرف نظر کنید؛ این نوع پنیرها از شیرهای غیرپاستوریزه تهیه می‌شوند که می‌تواند منجر به انتقال باکتری لیستریا شود که برای شما و نوزادتان خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی خواهد بود. بهتر است از مصرف پنیرهایی که با کپک رسیده می‌شود مانند كممبرت، فتا و بلوچیز، اجتناب کنید-مگر آنکه برچسب غذایی پاستوریزه بودن آنرا قید کرده باشد.

زمانی‌که در مورد پنیری اطمینان از پاستوریزه بودنش ندارید و یا در بیرون از منزل غذا می‌خورید، در مورد نوع پنیر سوال کرده و از پاستوریزه بودن آن مطمئن شوید

از مصرف گوشت‌های کاملاً پخته نشده اجتناب کنید
اکنون زمان آن رسیده است که تمام استیک‌ها و برگرها را به شکل کاملاً پخته شده سفارش دهید. گوشت خام یا نیمه پخته شده می‌تواند منجر به انتقال توکسوپلاسما و برخی انواع باکتری‌ها شود. زمانیکه در رستوران غذا می‌خورید از خوب پخته شدن گوشت موجود در سفارش‌تان اطمینان حاصل کنید. به علاوه دما در تهیه غذای خانگی باید حداقل به 145 درجه فارنهایت برای تمام برش‌های گوشتی، 160درجه فارنهایت برای گوشت‌های ضخیم‌تر مانند همبرگر، و 165درجه فارنهایت برای سینه مرغ برسد

از آب میوه‌های غیرخانگی حذر کنید
این احتمال وجود دارد که آب میوه‌های تازه موجود در رستوران‌ها و آبمیوه فروشی‌ها پاستوریزه نبوده و در برابر باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و ایکولای ایمن نباشند. برخی مراکز تجاری نیز آب میوه‌های تازه غیرپاستوریزه به فروش می‌رسانند. به دنبال برچسب اطلاعاتی بوده و آن را خوانده و بررسی کنید، این برچسب‌ها باید راهنمایی‌های واضح و آگاهی دهنده‌ای را در برداشته باشند.

زنان باردار باید آبمیوه‌ای را انتخاب کنند که پاستوریزه باشد. آبمیوه‌های موجود در پاکت‌ها و بطری‌هایی که در طبقات سوپرمارکت‌ها دیده می‌شوند نیز ایمن و بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند.

ماهی‌های حاوی جیوه
ماهی برای شما و نوزادتان مفید است اما باید در مورد ماهی مورد مصرفتان انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. اره ماهی، شاه ماهی، و کوسه ماهی حاوی سطوح بالایی از جیوه هستند. این فلز برای کودک شما مضر است. پیش از دریافت روغن ماهی یا هر نوع مکمل دیگر در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. 

سوسیس و کالباس
برخلاف بسیاری از میکروب‌های غذایی، لیستریا می‌تواند در دمای درون یخچال نیز رشد کند. به همین دلیل و از آنجاییکه زنان باردار به‌طور خاص نسبت به لیستریا آسیب پذیر هستند، باید از گوشت‌های آماده مصرف فاسد شدنی همچون کالباس و ‌هات‌داگ در دوران بارداری اجتناب نمود. 

سبزیجات و میوه‌های شسته نشده
بارداری زمان دریافت کافی از میوه‌ها و سبزیجات است. فقط آنها را به خوبی زیر آب جاری بشویید. انگلی به نام توکسوپلاسما در میوه‌ها و سبزیجات نشسته رشد می‌کند. این انگل منجر به بیماری به نام توکسوپلاسموزیس می‌شود که برای سلامت کودک شما بسیار خطرناک خواهد بود. از صابون برای شستشوی آنها استفاده نکنید، به کمک برس‌های کوچک سبزیجات، سطوح آنها را تمیز کنید.

قسمت‌های له شده و ضربه خورده را جدا کنید چراکه احتمال رشد باکتری در این قسمت‌ها وجود دارد. به منظور اجتناب از باکتری لیستریا در طالبی، قبل از برش زدن آن را شسته و خشک کنید.

غذاهای دریایی دودی
در دوران بارداری از مصرف ماهی‌های دودی پرهیز کنید. همچون گوشت‌های آماده مصرف، ماهی‌های دودی یخچالی نیز در معرض لیستریا قرار دارند؛ مانند سالمون دودی، قزل‌آلای دودی، ماهی سفید دودی، کاد، تون و یا خال مخالی دودی. در صورت استفاده از غذای دریایی دودی در یک دستور غذایی، حتما آن را خوب بپزید.

شیر پاستوریزه نشده
آیا به مزرعه یا روستا رفتن و خوردن شیر تازه گاو برایتان خوشایند است؟ شیر تازه گرفته شده هنوز تحت فرایند‌های پاستوریزاسیون قرار نگرفته و لذا در برابر لیستریا ایمن نیست و این می‌تواند برای شما و کودکتان خطرناک باشد. شیر، پنیر یا محصولات لبنی را تنها در صورت دارا بودن برچسب «پاستوریزه» خریداری کنید.

ابهام قهوه
شواهد نشان می‌دهند که مقدار متوسطی از کافئین در دوران بارداری بی‌خطر است. همچنان در نظر داشته باشید که مقادیر زیاد کافئین می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. توصیه می‌شود زنانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند کافئین را به 200 میلیگرم در روز محدود کنند که این میزان معادل یک لیوان قهوه می‌شود. به یاد داشته باشید که کافئین در چای، شکلات، سودا و بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی زا نیز یافت می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه بارداری، غذاهای مفید در بارداری، غذاهای مضر در بارداری، مصرف ماهی در بارداری، قهوه و بارداری تعداد بازديد: 1936 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز