Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:39

26
تیر
روانشناسی رنگ‌ها (2)

روانشناسی رنگ‌ها (2)

بخش دوم- رنگ‌ها همه‌جا حضور دارند و در فرهنگ‌های مختلف، دارای معانی متفاوتی هستند. اما چرا مردم با رنگ سبز احساس آرامش و راحتی می‌كنند؟

 

سفید

نوعروس‌ها لباس سفید به تن می‌كنند تا نشانه‌ای از پاكی، بی‌گناهی و عفت‌شان باشد. این رنگ نیز در طراحی لباس و مد جایگاه ویژه‌ای دارد. رنگ سفید نور را انعكاس می‌دهد و در تابستان كاربرد زیادی دارد. از رنگ سفید در دكوراسیون خانه نیز استفاده فراوانی می‌شود.

از آنجا كه رنگ سفید روشن و خنثی است، با هر رنگ دیگری به خوبی هماهنگ می‌شود. سفید، كثیفی‌ها را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل پزشكان و پرستاران از این رنگ استفاده می‌كنند تا تمیز بودن آنها مشخص شود.

در میان رنگ‌ها، رنگ آبی بیشتر از بقیه اشتها را كاهش می‌دهد. غذاهای آبی در طبیعت بسیار اندك‌اند. از آنجایی كه سموم و غذاهای فاسد بیشتر به رنگ‌های آبی، سیاه و بنفش هستند، مواد غذایی به این رنگ‌ها بسیار كم است. رنگ‌ها را باید مطابق رنگ پوست، چشم و موها انتخاب كرد.

برای آنكه بدانید رنگ پوست‌تان سرد است یا گرم، روبه‌روی آیینه بایستید و در مقابل دیدگان خود یك ورق كاغذ سفید بگیرید. چشمان خود را ببندید و به یكباره باز كرده و به آیینه نگاه كنید. آیا صورت‌تان را در قابی زرد یا آبی مایل به بنفش می‌بینید؟ پوست‌هایی كه رنگ سرد دارند، چشم‌های سبز، آبی و خاكستری و موهای بلوند، سیاه و قهوه‌ای و پوست‌های گرم، چشم‌های سیاه، قهوه‌ای و عسلی و موهای قرمز، نارنجی، بلوند، قهوه‌ای و سیاه دارند.

صورتی

رنگ صورتی كه رنگی رمانتیك می‌باشد، با آنكه به قرمز نزدیك است، بسیار آرامبخش و فرونشاننده خشم است.

آبی

رنگ آسمان‌ها و آب‌ها و یكی از پركاربردترین رنگ‌ها در تمام كره زمین است. رنگ آبی درست برخلاف قرمز عمل می‌كند. این رنگ از آنجا كه باعث آرامش، سكون و آسودگی می‌شود، بیشتر در اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبی، سردی و غم را القا می‌كند. انسان‌ها در اتاق‌های آبی‌ رنگ، پربارتر می‌شوند.

سبز

سبز، رنگ طبیعت و ملایم‌ترین رنگ است كه دید را بهتر می‌كند. سبز، آرامبخش و در عین حال مفرح است. افراد زیادی اتاق نشیمن خود را سبز می‌كنند. این رنگ باعث آرامش بیماران می‌شود. نوعروسان قرون وسطی در روز عروسی خود سبز می‌‌پوشیدند. سبز تیره، رنگ جنس مذكر است.

قهوه‌ای

رنگ محكم، استوار و سخت زمین است كه در طبیعت بسیار دیده می‌شود. قهوه‌ای، رنگی سرد و غمگین و نشان دهنده انتظار است. از نظر بیشتر مردان قهوه‌ای بهترین رنگ است.

 زرد

رنگ خورشید درخشان و تابان است كه بسیار هم جلب توجه می‌كند. زرد، رنگ خوشبینی است، ولی در اتاق‌های زردرنگ افراد تندخو می‌شوند و نوزادان بیشتر گریه می‌كنند. چشم‌ها به سختی این رنگ را می‌پذیرند، بنابراین استفاده زیاد از آن، نشان دهنده قدرت بسیار زیاد است. زرد، باعث افزایش تمركز و تسریع متابولیسم بدن می‌شود.

قرمز

قوی‌ترین و تحریك كننده‌ترین رنگ، قرمز است. این رنگ ضربان قلب و تنفس را تندتر می‌كند. در ضمن، رنگ عشق است. لباس‌هایی كه قرمز هستند، توجه بیشتری را جلب می‌كنند و باعث می‌شوند فرد سنگین‌تر به نظر برسد. بهتر است هنگام مذاكره و گفتگوی مهم از رنگ قرمز استفاده نكنید.

ماشین‌های قرمز رنگ بیشتر توجه دزدها را جلب می‌كنند. در كوراسیون خانه نیز از قرمز برای گرم‌تر شدن خانه، خصوصا در فصل سرد استفاده می‌شود.

 بنفش

رنگ شاهانه، تجمل‌‌گرایی و لوكس بودن است. بنفش را یكی از رنگ‌های رمانتیك و رنگ جنس مونث می‌دانند. از آنجایی كه رنگ بنفش در طبیعت بسیار كم است، مصنوعی و ساختگی به نظر می‌رسد.

افرادی كه رنگ زرد را دوست دارند، ولی قرمز را دوست ندارند: این افراد مهارت خاصی در دانستن دیدگاه‌های دیگران دارند. توجه به نیازها و خواسته‌های دیگران كه از ویژگی‌های بارز آنهاست، مانع از آن می‌شود كه به تصمیم‌گیری‌های خود در زندگی اهمیت دهند!

 افرادی كه زرد را دوست دارند، ولی آبی را دوست ندارند: آنها به كلیات دقت می‌كنند و معمولا از جزئیات غافلند. به دیگران كمك می‌كنند تا از شكست‌ها به پیروزی برسند؛ ولی همواره نسبت به جزئیاتی كه ممكن است سد راهشان شود، بی‌اهمیت هستند.

 كسانی كه آبی را دوست دارند، ولی زرد را دوست ندارند: آنها به طور ذهنی قادر به برنامه‌ریزی و نقشه‌كشی هستند. اما اغلب چیزهایی كه فكر می‌كنند نیاز دارند، با چیزهایی كه واقعا نیاز دارند، بسیار تفاوت دارد! كلید موفقیت آنها فقط در برنامه‌ریزی عملی است، نه تخیلی.

 كسانی كه آبی را دوست دارند، ولی قرمز را دوست ندارند: این افراد چون نمی‌توانند به راحتی خود را بیان كنند، كمتر مورد حمایت دیگران قرار می‌گیرند؛ ولی توانایی عجیبی برای رسیدن به اهدافشان دارند.

 كسانی كه قرمز را دوست دارند ولی زرد را دوست ندارند: انسان‌هایی كمالگرا و واقع‌بین هستند؛ ولی گاهی اوقات فقط خود را می‌بینند و فقط به افكار و عقاید خود اهمیت می‌دهند. اما باید به خاطر داشته باشند كه برای رسیدن به بسیاری چیزها باید به دیگران بیشتر اهمیت دهند؛ شاید حق با آنها باشد.

 كسانی كه قرمز را دوست دارند، ولی آبی را دوست ندارند: استعداد زیادی در ارزیابی موقعیت‌ها دارند. روی هدف خود متمركز می‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- روانشناسی رنگ‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رنگ صورتی، رنگ سفید، رنگ آبی، رنگ سبز، رنگ نارنجی، معنی انواع رنگ ها، تعبیر رنگ ها تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز