Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:32

15
اردیبهشت
اخباری از دنیای تغذیه

اخباری از دنیای تغذیه

رابطه مثبتی بین رژیم غذایی و عملکرد شناختی وحود دارد. اهمیت مصرف مکمل غذایی "Q10" و رعایت رژیم غذایی و کاهش التهاب بدن از جمله مطالعات محققین می‌باشد.

امیلیا جدی

 

رژیم مدیترانه و کند شدن روند پیری

رابطه مثبتی بین رژیم غذایی و عملکرد شناختی وحود دارد. اهمیت مصرف مکمل غذایی "Q10" و رعایت رژیم غذایی و کاهش التهاب بدن از جمله مطالعات محققین می‌باشد.

در حال حاضر بهترین رژیم غذایی برای بدن انسان رژیم مدیترانه می‌باشد و الگوهایی که در این رژیم رعایت شده‌اند منجر به کاهش چربی، حفاظت از استرس و التهاب بدن، اصلاح مواردی که ممکن است به سرطان منجر شود و اصلاح متابولیسم بدن می‌گردند.

مکمل‌های آهن و سرطان روده بزرگ

براساس مطالعه جدید که در دانشگاه سوئد انجام گرفته، ترکیب دو مکمل آهن بنامهای فریک سیترات و فریک EDTA که اکثراً بعنوان افزودنی مواد غذایی بخصوص در آمریکا استفاده می‌شود بعنوان یک نشانگر در بوجود آمدن سرطان شناخته شده است.

در این تحقیق که بر روی موش‌ها انجام شده باعث پدیدآمدن تومور در روده بزرگ شد. هرچند این ترکیبات در انواع مکملهای آهن یافت می‌شود، توصیه می‌شود مصرف آهن از طریق افراد متخصص توصیه شود.

لازم است بدانیم آهن از طریق حبوبات گوشت ماهی و انواع دانه‌ها قابل دسترسی هستند. اما افرادی نظیر کودکان و زنان باردار باید از مکملهای آهن استفاده کنند.

پس لزوم توجه هر چه بیشتر به محتویات مکملها ضروری به نظر می‌رسد.

بسته بندی غذاها و تاثیر منفی آن

تحقیقات جدید دانشکاه نیویورک تاثیرات منفی بسته بندی را روی انسان ثابت نموده است.

آنان می گویند ترکیبات مواد بسته بندی که در وعده‌های غذایی استفاده می‌کنیم می‌توانند تاثیرات ناخوشایندی بر روی جذب غذا در روده داشته باشند و می‌توانند در پوشش کنسروها تولید گوگرد کرده و به محصولات غذایی وارد شده و به آن صدمه بزنند و باعث عدم جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش شوند.

از آن جمله ذرت، گوجه و انواع پروتئین که در بسته بندیهای کنسروشده قرار گرفته، مورد بررسی واقع شده‌اند. اثرات ذرات نانو در جذب مواد پروتئینی در محصولات همچنان مورد تحقیق قرار دارد.

خطرات چاقی کودکان

تحقیقات جدید نشان دادکودکانی که در سن سه سالگی دچار چاقی شکمی هستند احتمال ابتلا به کبد چرب در سن 8 سالگی در آنها بیشتر است.

متخصص اطفال عضو گروه بیان داشت اغلب والدین از خطرات بیماری دیابت در اثر چاقی کودکان آگاهند ولی اطلاعات کمی از بیماری بسیار جدی کبد چرب دارند.

در حال حاضر این وضعیت شایعترین بیماری کبد مزمن در کودکان و نوجوانان است. لازم بذکر است بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌تواند به سیروز و در برخی سرطان کبد ایجاد کند.

براساس توصیه پزشکان در حال حاضر بهترین کار برای کودکان و بزرگسالان این است که آنها را آگاه نمود و تشویق به مبارزه بر علیه بیماری کبد چرب کرد، آنان می‌توانند با کاهش وزن، ورزش روزانه و کاهش خوردن غذاهای فرآوری شده به پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب اقدام نمایند.

پروتئین گوشت و آجیل

تحقیقات انجام شده توسط محققان در کالیفرنیا و فرانسه نشان می‌دهد که پروتئین گوشت با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است، در حالی که پروتئین دانه‌ها و آجیل برای قلب بسیار مفید است.

این تحقیق که در مجله اپیدمیولوژی منتشر شده نشان داد افرادی که مقدار زیادی پروتئین گوشت مصرف کرده بودند 60 درصد بیشتر بیماری قلبی را تجربه کرده بودند در حالی که افرادی که مقدار زیاد پروتئین آجیل مصرف کرده بودند 40 درصد کمتر شاهد عارضه قلبی شده بودند.

این تحقیق بر روی 81000 نفر انجام گرفت. متخصصین بر این باورند که چربی‌های بد در پروتئین حیوانی یافت می‌شود در حالی که چربیهای مفید عمدتاً در آجیل و دانه‌ها می‌باشد.

خوردن گوشت برای آقایان مسن مناسب نیست

صرف نظر از اینکه جوان باشیم یا پیرتوصیه مصرف 0.8 گرم پروتئین در روز توصیه شده است. مطالعات دقیق نشان داده است مصرف پروتئین بیشتردر سالمندان باعث عملکرد فیزیکی بهتر نمی‌شود.

مدیر تحقیقات بهداشت مردان می‌گوید: این شگفت انگیز است که شواهدنشان می‌دهد نیاز آقایان مسن به پروتئین کم می‌باشد و بر خلاف باور عموم که تصور می‌کنند مصرف پروتئین بیشتر در سالمندان توده بدنی آنها را تقویت می‌کند، مردان بالاتر از 65 سال نیاز کمتری به پروتئین داشتند. بهتر است در سنین بالا مصرف گوشت محدود شود.

سبزیجات و گرفتگی گردن خانم‌ها

براساس تحقیقات جدید مصرف کافی سبزیجات در خانم‌ها ممکن است گرفتگی سرخرگ گردن که باعث درد درناحیه گردن می‌شود را کاهش دهد.

این تحقیق در مجله انجمن قلب آمریکا انجام شده و نشان داده شده افرادی که سبزیجات بیشتری مصرف کرده بودند دیواره سرخرگ آنها دارای ضخامت کمتری بود.

سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی و گل کلم و کلم بروکسل سودمندتر بودند. تحقیقات نشان دادافرادی که سه بار و بیشتر سبزی مصرف کرده بودند دارای شریان‌های بهتری بودند.

همچنین این افراد حبوبات و سبزیجات زرد رنگ بیشتری مصرف کرده بودند.

این امر یعنی ضخامت کمتر دیواره قلب که قدرت قلب را بالا برده و مانع از سکته قلبی و مغز می‌شود که بمیزان 10 الی 18 درصد بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

مصرف لبنیات بیشتر و استحکام بدنی در مردان

براساس تحقیقات انجام شده بر روی مردان بالای 50 سال نشان داده شد که مصرف بیش از حد مواد لبنی مثل شیر و ماست و پنیر می‌تواند باعث تراکم استخوان و افزایش قدرت ستون مهره‌ها شود.

همچنین وضعیت ویتامین D انان را نیز تقویت کندالبته در مورد زنان این اثرات بیشتر مرتبط با استحکام سطح مقطعی استخوان بود.

این تحقیق بر روی 1522 مرد و 1104 زن مابین سنین 32 تا 81 ساله بررسی شد.

 

برچسب ها: رژیم غذایی مدیترانه ای، گرفتگی گردن، بسته بندی غذایی، پروتئین گوشت، رژیم غذایی مدیترانه ای و پیری، مکمل آهن و سرطان روده بزرگ، خطرات چاقی کودک، مصرف گوشت در سالمندی، سبزیجات و گرفتگی گردن خانم ها، لبنیات و استحکام بدنی تعداد بازديد: 649 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز