Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 04:30

8
آذر
انواع سرکه فواید و مضرات آنها

انواع سرکه فواید و مضرات آنها

سرکه سفید یک درمان طبیعی برای از بین بردن خشکی و خارش پوست و شوره سر است.

فاطمه مفیدی  دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه

 

 

مضرات سرکه سیب

با اینکه سرکه سیب دارای آثار آنتی‌گلایسمیک است، افراد دیابتی که دچار گاستروپارازیس (کندی حرکات معده) شده‌اند، نباید از سرکه سیب استفاده کنند. زیرا این حالت در آنها تشدید ‌می‌‌شود.از دیگر اثرات سرکه سیب حتی در حالت رقیق شده، افزایش اسیدیته گردش خون است که ‌می‌‌تواند بر کلیه‌‌ها و استخوان‌‌ها اثر منفی داشته باشد.

فواید سرکه سیب

کاهش وزن

مطالعات نشان داده است که سرکه سیب بر ژن‌‌هایی که سبب شکسته شدن سلول‌‌های چربی ‌می‌‌شوند اثر دارد.

کنترل دیابت

سرکه سیب دارای خاصیت آنتی گلایسمیک است که به خوبی اثبات شده و این اثر را از طریق ممانعت هضم کربوهیدرات‌‌ها انجام ‌می‌‌دهد. بنابراین درصد جذب کربوهیدرات‌‌ها کاهش ‌می‌‌یابد.

فواید سرکه بالزامیک

آنتی اکسیدانت وقتی در بدن اکسیداسیون اتفاق ‌می‌‌افتد انرژی تولید ‌می‌‌شود و این انرژی رادیکالهای آزاد در بدن تولید ‌می‌‌کند. رادیکالهای آزاد به عنوان عوامل مخرب غشاهای سلولی در بدن شناخته شده‌اند. آنها همچنین سبب پیری زودرس شده و سبب سفت شدن دیواره‌‌های شریانی ‌می‌‌شوند.

با سرطان 

انگور به کار برده شده در سرکه بالزامیک دارای کوئرستین است که بیوفلاونوئیدی با خواص آنتی‌اکسیدانی ‌می‌‌باشد. همچنین با داشتن ویتامین C به همراه عوامل آنتی اکسیدانی، سبب تقویت سیستم ایمنی شده و درنتیجه با عوامل عفونی و التهاب‌زا و حتی سرطان مبارزه ‌می‌‌کند.

کاهش خطر حمله قلبی

از آنجایی که سرکه بالزامیک حاوی کلسترول کم و چربی‌‌های اشباع پائینی است، بنابراین برای سلامتی کل بدن و سیستم قلب و عروق مضر نمی باشد. بنابراین جایگزین کردن سس‌‌های پرچرب با سرکه بالزامیک ، سلامت قلب و عروق را به علت دارا نبودن چربی‌‌های مضر بهبود ‌می‌‌بخشد زیرا چربی‌‌های مضر در رگ‌‌های خونی شما سرازیر نمی‌شوند.

تسکین بخش 

از سرکه بالزامیک در زمان‌‌های قدیم به عنوان از بین برنده درد استفاده ‌می‌‌شده. این سرکه خصوصأ در کاهش سردرد و میگرن مؤثر است. همچنین در درمان عفونت حاد و زخم‌‌ها به این علت که دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریائی است مورد استفاده قرار ‌می‌‌گیرد.

بهبود دهنده هضم 

سرکه بالزامیک دارای پلی فنول‌‌هایی است که باعث تحریک فعالیت آنزیم پپسین در بدن ‌می‌‌شوند. پپسین آنزیم هضمی است که سبب هضم پروتئین در بدن ‌می‌‌شود و آنها را به اسیدهای آمینه در بدن تبدیل ‌می‌‌کند. همچنین به دستگاه گوارش کمک ‌می‌‌کند تا جذب مؤثر اسیدهای آمینه را آسان‌تر کند.

کاهش وزن 

استفاده از سرکه بالزامیک برای سس سالاد یک جایگزین فوق‌العاده برای اسیدهای چرب مثل سس مایونز است و از آنجایی که کالری این سرکه فقط از قند انگور به دست ‌می‌‌آید، آن را جایگزین مناسبی در کنترل وزن قرار داده است.

کنترل دیابت 

تحقیقات نشان داده که مصرف حدود 3تا 4 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک سبب افزایش حساسیت انسولینی ‌می‌‌شود درنتیجه در کاهش وزن مؤثر است.

سلامت استخوان‌‌ها 

استیک اسید و پپسین به بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم و منیزیم کمک ‌می‌‌کنند. این دو ماده معدنی از عناصر تشکیل دهنده استخوان‌‌ها هستند که سرکه بالزامیک به افزایش جذب هر دوی آنها کمک ‌می‌‌کند.

مضرات سرکه بالزامیک

علیرغم اینکه مطالعات ، عمدتأ آثار مثبت سرکه بالزامیک را نشان داده‌اند اما مصرف این سرکه همچنین ‌می‌‌تواند دارای آثار منفی باشد. در واقع آثار مسمومیت با سرب از 2 روش مختلف به اثبات رسیده است که البته آثار این مسمومیت بسیار نادر ‌می‌‌باشد.‌ از اینرو این موارد باعث شده تا برخی شرکت‌‌های تولید کننده، از برچسب هشدار آثار منفی بالقوه این سرکه روی محصول خود استفاده کنند.

آلودگی با سرب به طور طبیعی در انگور اتفاق ‌می‌‌افتد:

انگور به طور طبیعی مقادیر میکروسکوپی از سرب خاک را در طی مراحل رویش خود از خاک جذب ‌می‌‌کند و در طی مراحل فرایند تهیه کنسانتره آب انگور، میزان سرب موجود در آن به عدد قابل ملاحظه ای خواهد رسید(35 میلیون در 1 قسمت). البته به منظور مسمومیت باید 1000-500 فنجان سرکه در روز نوشیده شود که میزان بسیار زیادی است. به همین علت این میزان از نظر ( اداره كل خوراك و دارو)  در جهت جمع آوری سرکه از چرخه تولید منطقی به نظر نمی رسد.

سرکه سفید (سرکه مقطر)

این سرکه از طریق تخمیر الکل تقطیر شده تولید ‌می‌‌شود. فرآورده تخمیری سپس رقیق شده تا یک محلول حاوی 5 تا 8 درصد اسید استیک در آب به دست آید. از این سرکه در آشپزی، آماده سازی گوشت، تهیه ترشی، تولید دارو، مصارف آزمایشگاهی و پاک کنندگی استفاده ‌می‌‌شود. ماده اصلی تولید کننده آن معمولأ به علت هزینه پائین مالت است اما در بعضی موارد از ذرت نیز استفاده ‌می‌‌شود.

فواید سرکه سفید

سرکه سفید یک درمان طبیعی برای از بین بردن خشکی و خارش پوست و شوره سر است. برای این منظور اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری سرکه موقع حمام و شستشوی مو با نصف فنجان سرکه و 2 فنجان آب بعد از شامپو ‌می‌‌تواند به رفع شوره سر کمک کند. قارچ ناخن را نیز ‌می‌‌توان با سرکه درمان کرد.

سرکه برنج

تولید و استفاده از آن بیشتر در جنوب آسیا مرسوم است و در رنگ‌‌های سفید، قرمز و سیاه در دسترس است. در ژاپن از نوع ملایم آن در تهیه برنج سوشی و سالاد استفاده ‌می‌‌شود.

سرکه خرما

 از خرما تولید ‌می‌‌شود و یک فرآورده سنتی در خاورمیانه است.

 

برچسب ها: مضرات سرکه، فواید سرکه خرما، مصرف سرکه سفید، سرکه و کاهش دیابت، فواید سرکه سفید تعداد بازديد: 1962 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز