Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:10

29
فروردین
خوب غذا بخوریم (4)

خوب غذا بخوریم (4)

سبك زندگی افراد، بسته به مزاج آنها با هم تفاوت دارد، چون انسان‌ها و در نتیجه مزاج آنها با هم متفاوت است، یعنی همه افراد نمی‌توانند از یك نوع غذا یا نوشیدنی استفاده كنند.

 

 اعمال و كلام این افراد كند و آرام، ولی دقیق است و كارهایشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند.

 بدنشان سرد و پوست‌شان خشك و زبر است.

 موها مجعد و خیلی پیچ و تاب دار و وز است.

 موهای زائد در این افراد زیاد است.

 خواب كم و با كیفیت بد است و سخت می‌خوابند. احتمال دیدن‌ خواب‌های بد در این افراد بیشتر است.

 به سردی‌جات حساس هستند (مخصوصاً خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و خشك) و نباید در مصرف ترشی‌جات، مواد حاوی سركه، عدس، بادمجان، غذاهای مانده و فست‌فودها زیاده‌روی كنند.

خصوصیات افراد با مزاج گرم و خشك (صفراوی مزاج‌ها)

 افرادی لاغر با بدن‌های كشیده و معمولاً بلند قد هستند.

 هم بدن و هم اندام‌ها حالت ظریف و مینیاتوری دارد، یعنی قطر انگشتان خیلی زیاد نیست، لب‌ها خیلی درشت نیست و ... .

 استعداد چاقی ندارند.

 پوست با ته رنگ زرد و گندمی دارند.

 افرادی فرز و تند هستند به طوری که سرعت انجام كارها در این افراد بیشتر است و سریع‌تر هم صحبت می‌كنند.

 خواب آنها نسبتاً كم است و با همان مقدار كم هم نیازشان کاملا برآورده می‌شود.

 صبر و حوصله آنها زیاد نیست و ممكن است زود از كوره در بروند.

 خیلی به گرما حساس هستند و حرارت بدنشان معمولا بالا است؛ خیلی گرمایی  بوده و زود گرمازده می‌شوند.

 معمولاً حجم دفعیات آنها زیاد نیست، ولی رنگ یا بوی تندی دارند.

 پوست خشكی دارند.

 این افراد نباید در مصرف مواد تند، شور، تلخ، ادویه‌جات و سرخ كردنی‌ها زیاده‌روی كنند.

 نكات طلایی

 سبك زندگی افراد، بسته به مزاج آنها با هم تفاوت دارد، چون انسان‌ها و در نتیجه مزاج آنها با هم متفاوت است، یعنی همه افراد نمی‌توانند از یك نوع غذا یا نوشیدنی استفاده كنند. 

بنابراین تجویز ثابت و پرهیز ثابت هم برای همه افراد نباید داشت، مثلا نمی‌توان گفت همه افراد همیشه به یك میزان خاص ماست، آب، چای یا. . . بخورند یا بنوشند در نتیجه هر فرد باید متناسب با مزاج خود، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایش را تنظیم كند تا سالم بماند و این همان روح و نقطه قوت طب سنتی است كه توصیه‌ها به افراد باید انفرادی و  شخصی باشد.

 اینكه گفته می‌شود گرمی‌جات، هم شامل موادی می‌شود كه بالقوه گرم هستند (مانند ادویه‌جات، مواد تند و ... ) و هم شامل خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های داغ می‌شود (مانند آب جوش، چای داغ، داغ‌داغ غذاخوردن و ...) كه تمام این موارد برای افراد گرم مزاج مضر است و لذا این افراد باید غذاهایی بخورند كه هم مزاج خنكی داشته باشند و هم ظاهر خنك و سرد داشته باشند؛ البته حفظ تعادل همیشه لازم است.

در مورد سرد مزاجان هم به همین ترتیب، زیاده‌روی در مصرف موادی با سردی بالقوه (مزاج سرد) و همچنین سردی بالفعل (سرد فیزیکی در لمس) برای این افراد مضر است، مثلاً زیاده‌روی در نوشیدن آب (چون مزاج آن سرد است) برایشان بسیار مضر است، مخصوصاً آب سرد حاوی یخ، بنابراین این افراد هم باید در نوشیدن آب زیاده‌روی ننمایند (مخصوصاً‌ در فصول سرد سال) و زمانی هم كه تشنه‌ می‌شوند، نباید آب یخ و سرد بنوشند (رعایت بالقوه و بالفعل). 

افرادی كه مزاج‌های گرم دارند، معمولاً‌معده‌ها و هضم قوی هم دارند، به طوری كه می‌‌توانند غذاهای سنگین‌تر را راحت‌تر هضم كنند، اما افراد سرد مزاج مخصوصاً وقتی كه سردی معده هم داشته باشند، قوه هاضمه و جاذبه آنها  ضعیف است و در نتیجه باید حجم غذای كمتر و متناسب با مزاجشان بخورند و پرخوری برای این افراد بدتر است. در كل استعداد چاقی در مزاج‌های  تر(چه گرم و چه سرد) زیاد است، لذا پرخوری برای این افراد مضرتر است ؛گرچه پرخوری برای هیچ فردی توصیه نمی‌شود.

 گاهی اوقات مزاج افراد گرم است، ولی معده آنها سرد و رطوبتی شده و این افراد نباید در مصرف مواد سرد و خنكی‌جات زیاده‌روی كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ترشی جات، فست فودها، پوست های خشک، سردی جات، خوردنی های سرد، غذاهای مانده، صفراوی مزاج‌ها، گرمی جات تعداد بازديد: 769 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز