Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 03:34

29
فروردین
خوب غذا بخوریم (2)

خوب غذا بخوریم (2)

وقتی مزاج شخصی تر و رطوبت بدن او زیاد است به این معنی است که اعضای بدنش انعطاف‌پذیر هستند، استعداد چاقی در این فرد بیشتر است.

 

 منظور از گرمی و سردی چیست؟

وقتی گفته می‌شود غذایی یا ماده‌ای گرم است (مزاج گرمی دارد یا جزو گرمی‌جات است)، منظور این است كه به دنبال خوردن آن ماده و بعد از ورود آن ماده به بدن و یا حتی گاها وقتی كه از آن به صورت موضعی استفاده می‌شود، در بدن علائمی ایجاد می‌شود که مهم ترین آن ها عبارتند از افزایش حرارت بدن و احساس داغی، افزایش جنب و جوش و حرکات بدنی، افزایش سرعت تكلم و یا تسریع فرآیندهای فکری و روانی.

از جمله غذاهای گرم می‌توان به فلفل، دارچین یا غذاهای تند و ... اشاره نمود كه با خوردن زیاد این مواد، ممكن است علائم گرمی در فرد ایجاد شود.خوردن زیاد خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های با مزاج سرد (سردی‌جات) از قبیل ماست، دوغ، مواد ترش، كاهو و ... نیز باعث ایجاد علائم سردی در بدن یا روان مانند سكون، رخوت، سنگینی، خواب‌آلودگی، خستگی، ‌ماندگی، عدم تحرك، در خود فرو رفتن، منگی، كاهش گیرایی و حافظه می‌شود.

 مفهوم مزاج (گرمی، سردی، خشكی و تری) چیست؟

حكمای طب سنتی، تمام اجسام، مواد و حتی حالت‌ها و رویدادهایی كه در هستی وجود دارد را از دیدگاه مزاجی طبقه‌بندی نموده‌اند؛ یعنی از نظر دو شاخصه حرارت و رطوبت، بنابراین بدن انسان و نیز حیوانات، گیاهان و جمادات که شامل غذاها و دواهای مورد مصرف بشر هم می شوند همه دارای مزاج هستند.

پس نمی‌توان بدون درک مفهوم مزاج، به بیان و فهم دیدگاه‌های دقیق و علمی طب سنتی و استفاده از نتایج ارزشمند آن پرداخت.

 منظور از تری  و خشكی چیست؟

 تری از دیدگاه طب سنتی یعنی حالت انعطاف‌پذیری. مثلا وقتی مزاج شخصی تر و رطوبت بدن او زیاد است  به این معنی است که اعضای بدنش انعطاف‌پذیر  هستند، استعداد چاقی در این  فرد بیشتر است، كیفیت پوست بهتری دارد، موها انعطاف‌پذیرتر و نرم‌تر است و ممكن است حالت زیادی نگیرد و  ناخن‌ها نیز نرم‌تر است.

این انعطاف‌پذیری، حتی در روحیه این افراد هم خودش را نشان می‌دهد یعنی هم جسم و هم روان انعطاف‌پذیری دارند، به طوری كه با مشكلات راحت‌تر كنار می‌آیند، موضوعات را بهتر قبول می‌كنند و حالت یكدندگی و ثبات در عقیده را نیز كمتر  بروز می دهند. پس مفهوم تری در طب سنتی به معنی خیس بودن نیست. بعضی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها مزاجشان تر است یعنی با زیاده‌روی در مصرف آنها، در انسان تری ایجاد  می‌شود.

از جمله این مواد می‌توان به آب، كاهو، دوغ، ماست و کلا لبنیات، غذاهای رو به ترش و میوه‌هایی مثل مركبات (پرتقال، لیموترش و ...)، هندوانه و كلاً هر خوردنی و نوشیدنی كه خصوصیاتی مانند آب داشته باشد یعنی بی‌رنگ و بی‌بو و بی‌طعم و شكل‌پذیر باشد اشاره نمود. خشکی نیز در طب سنتی مفهومی در مقابل تری دارد یعنی ثبات، شکنندگی، انعطاف ناپذیری و حفظ حالت موجود.

مواد خشك نیز موادی هستند كه با خوردن زیاد یا استفاده موضعی از آنها، حالت خشكی در بدن ایجاد می‌شود، مثلاً پوست یا مخاط‌ها (مانند بینی، پلک و دهان) خشك  شده و با ضربه یا فشار مختصری ممکن است دچار ترک یا خونریزی شوند، موها ممكن است خشك و بد حالت گردند، و ممكن است  حالت یبوست و اشكال دفع در شخص ایجاد گردد.

روان این افراد (افراد خشك مزاج) هم به همین  طریق دچار یبوست و خشکی بوده، و معمولا روحیات و اعتقادات ثابت و بدون انعطاف پذیری دارند. بدن انسان‌ها هم مانند سایر اجزای هستی (گیاهان، بدن حیوانات، جمادات و مواد معدنی) دارای مزاج است. در واقع مفهوم مزاج، یك طیف است و هر جسمی كه در جهان هستی وجود دارد، از نظر میزان حرارت و رطوبت، در یك جایی از این طیف قراردارد، بنابراین مزاج یك مفهوم نسبی است.

مثلاً ‌مزاج یك فرد ممكن است نسبت به دیگری گرم‌تر، خشك تر، سردتر و یا رطوبی‌تر باشد. انسان‌ها هر مزاجی كه داشته باشند، بهترین حالت سلامتی برایشان وقتی است كه در مزاج خودشان متعادل باشند (چه گرم مزاج‌ها و چه سردمزاج‌ها). یكی از راه‌‌های اصلی حفظ تعادل مزاج، رعایت خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها متناسب با مزاج خود است و معنی اعتدال مزاج، سالم بودن عملكرد‌های جسمانی و روانی او  می‌باشد.

مثلاً اگر افراد گرم مزاج گرمی‌جات زیاد بخورند، از تعادل مزاج خارج  شده، اصطلاحاً  دچار گرمی و علائمی مانند تپش قلب، بی‌خوابی، یبوست، عصبانیت و پرخاشگری می‌شوند كه این به معنای سوء مزاج و درجاتی از بیماری است كه باید جلوی آن هرچه سریع‌تر گرفته شود و از مصرف زیاد گرمی‌جات پرهیز نماید. این اتفاق ممكن است برای تمام افراد با هر مزاجی  رخ دهد. اگر فردی با مزاج گرم و خشك در مصرف سردی‌جات (ماست، دوغ، كاهو و...) هم زیاده‌روی كند، دچار سردی می‌شود.

بنابراین هدف از این سلسله مقالات، شناخت مزاج افراد و مزاج خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های پیرامون ایشان می‌باشد كه به این ترتیب با مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب مزاج،  افراد می‌توانند در حداکثر سطح سلامتی زندگی نمایند.

خصوصیات افراد با مزاج گرم و تر (دموی مزاج‌ها)    

 افرادی  تنومند، هیكلی و عضلانی هستند (چاقی از جنس عضله).

  پایه رنگ پوست به قرمزی و سرخی  تمایل دارد.

 اعضای بدن،صورت و لب‌ها، اندام‌ها، انگشتان و پهنای قفسه سینه بزرگ  هستند (استخوان‌بندی درشتی دارند).

 پوست نرم و لطیفی دارند.

 احساس گرما ( با  لمس بدن ایشان توسط شخصی دیگر یا احساس درونی خود  فرد).

 عروق بزرگی دارند و از سطح پوست دست و پا به راحتی قابل رویت  هستند (وریدها یا همان سیاهرگ‌ها).

 نبض‌های قوی و پری دارند (شریان‌ها یا همان سرخرگ‌ها).

 افرادی بذله‌گو و با روحیه معمولا شاد و بشاش هستند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- خوب غذا بخوریم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: یبوست، غذاهای گرم، گرمی و سردی مزاج، مزاج چیست، علائم مزاج سرد، تری و خشکی مزاج، تری مزاج در طب سنتی، دموی مزاج‌ها تعداد بازديد: 824 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز