Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:24

3
اسفند
خواص ادويه‌ها (2)

خواص ادويه‌ها (2)

سال‌هاست از سماق به عنوان یك روش درمانی طبیعی برای درمان مشكلات تنفسی و قفسه سینه، مانند برونشیت و گرفتگی قفسه سینه و سرفه استفاده می‌شود. این گیاه حاوی مقادیر امگا 3 است.

تقویت پوست در برابر خشكی و ترك‌خوردگی 

جلوگیری از پوسیدگی دندان 

درمان درد و زخم معده 

كمك به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ 

كمك به كاهش وزن و سروتونین

كاهش اضطراب و افسردگی و استرس

تنظیم قاعدگی 

كمك به درمان زخم 

پیشگیری از انواع سرطان، به خصوص كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه 

بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پاركینسون 

توقف تغییر شكل سلول‌های خونی 

پیشگیری از كم شدن حافظه 

تحریك ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه (تستوسترون و استروژن)

جلوگیری از آلرژی

درمان سینوس و سرفه

كاهش التهاب ناشی از تشنج و طب  

درمان التهاب و بیش‌فعالی و فعالیت زیاد سیستم‌های مختلف بدن، از جمله گردش خون، تنفس، گوارش و اعصاب

سماق

سماق درختچه‌ای كوچك و كوهستانی است. میوه آن به رنگ قرمز قهوه‌ای است كه پس از كوبیدن آن به عنوان ادویه استفاده می‌شود. گیاه سماق، اغلب در مناطق مدیترانه و جنوب ایتالیا و آسیای شرقی یافت می‌شود. در طب قدیم و سنتی از آن در درمان بسیاری از انواع بیماری‌‌ها استفاده می‌كردند.

امروزه مطالعات نشان می‌دهد كه سماق خاصیت ضدمیكروبی دارد و به همین دلیل از آن در پیشگیری و درمان دیابت استفاده می‌شود. سماق همچنین خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد. در یك مطالعه مقداری سماق را داخل آب نوشیدنی حیوانات ریختند و پس از مدتی متوجه شدند كبد و جگر آنها، به نسبت سایر حیوانات سالم‌تر است.

سال‌هاست از سماق به عنوان یك روش درمانی طبیعی برای درمان مشكلات تنفسی و قفسه سینه، مانند برونشیت و گرفتگی قفسه سینه و سرفه استفاده می‌شود. این گیاه حاوی مقادیر امگا 3 است و اسید دوكوزاهگزانوییك را در بافت سلول‌های قلب، كلیه و مغز افزایش می‌دهد.

گروهی معتقدند در سماق نیز این خاصیت وجود دارد و در حال بررسی آن هستند. این گیاه می‌تواند در درمان اختلالات گوارشی شایع، از جمله ناراحتی معده، بازگشت اسید به مری و یبوست و اجابت مزاج مؤثر باشد. پژوهشگران بر این باورند كه سماق خاصیت ضدمیكروبی و آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی دارد و به رفع بیماری‌های التهابی همچون آرتریت، روماتوئید و بیماری پوستی كمك می‌كند.

اگرچه به منظور جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه بهتر است قبل از مصرف آن به عنوان دارو با پزشك خود مشورت كنید. برای درمان دندان درد مفید است و لثه‌ها را تقویت و محكم می‌كند. خون را تصفیه و مواد زائد را از بدن دفع می‌كند. سماق مدر (ادرارآور) است و اشتها را تحریك می‌كند.

كمپرس زخم با سماق در درمان  التیام زخم، ترك و سوختگی مؤثر است و پایین‌آورنده تب می‌باشد. با تمام این خواص بهتر است بدون مشورت با پزشك از مصرف بی‌رویه آن خودداری شود، زیرا ممكن است موجب التهاب، قرمزی و خارش پوست گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول -خواص ادويه‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، ادویه، گیاه درمانی، خواص درمانی ادویه ها، خواص پودر کاری، خواص وانیل، خواص سماق تعداد بازديد: 980 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز