Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:42

3
اسفند
خواص ادويه‌ها (1)

خواص ادويه‌ها (1)

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینكه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند، حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه عوامل تخریب‌كننده سلول‌ها (رادیكال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

قسمتی از گیاه معطر كه می‌تواند شامل میوه‌، دانه یا ریشه هر گیاه باشد  ادویه نامیده می‌شود.امروزه ادویه‌های نقاط مختلف جهان در تمامی سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. . و به صورت خرد یا پوره شده برای عطر و طعم خوراك‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینكه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند، حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه عوامل تخریب‌كننده سلول‌ها (رادیكال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد.

پودر كاری 
كاری، ادویه‌ای است كه معمولاً از آن در آشپزی هند استفاده می‌شود، ولی امروزه اكثر كشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی كه نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می‌كنند.

پودر كاری اگرچه به صورت یك ادویه مجزا فروخته می‌شود، ولی تركیبات آن در كشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به طور كلی می‌توان گفت: مخلوطی است از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز، عنصر اصلی پودر كاری در تمام كشورها زردچوبه است كه موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده آن می‌شود.

پودر كاری به دلیل وجود كوركومین كه عامل ضدالتهاب و یك آنتی‌اكسیدان قوی است، موجب كاهش التهاب مفاصل می‌شود. حتی ممكن است این عنصر ژن ناقل سرطان پستان را غیرفعال كند و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را كاهش دهد. كوركومین تأثیر مثبت و چشمگیری در درمان سرطان لوزالمعده دارد.

گروهی از پژوهشگران معتقدند كه كوركومین می‌تواند با سرطان پوست نیز مبارزه و ملانوم سلول‌های سرطانی پوست را تخریب كند. به نظر می‌رسد كه آلزایمر ناشی از پروتئین مغز باشد و كوركومین موجود در پودر كاری از آلزایمر پیشگیری می‌كند. كاری، حافظه را بهبود می‌بخشد.

 

در تحقیقی مشخص شد مردان مسنی كه پودر كاری را در رژیم غذایی روزانه خود داشتند، به نسبت سایرین در آزمون حافظه موفق‌تر عمل كردند. كاری به درمان بیماری‌های مقاربتی، همچون سوزاك و كلامیدیا كمك می‌كنند و مجدداً باید ذكر كنم كه این خاصیت نیز ناشی از كوركومین موجود در آن است.

همچنین خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد و از سلول‌ها در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه كاری كلسترول را پایین می‌آورد و از انعقاد خون جلوگیری می‌كند. این ادویه تورم و درد ناشی از آن را نیز كاهش می‌دهد.

وانیل
انیل یكی از ادویه‌جات گرانقیمت است كه به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. محبوبیت این ادو یه به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن است كه عطری خفیف و معطر دارد. عطر دلپذیر و طعم وانیل آن را به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل كرده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از آن برای شیرین كردن و طعم دادن به قهوه، ماست، بستنی، نوشابه‌ها، كیك‌ها و مواد غذایی پخته‌شده، استفاده می‌كنند. این ادویه در علم آروماتراپی نیز طرفداران خاص خود را دارد. در طب معاصر از آن برای درمان تب و تقویت میل جنسی استفاده می‌شود و از آنجایی كه دارای خواص آنتی‌اكسیدانی است، با رادیكال‌های آزاد بدن مبارزه می‌كند. از دیگر خواص این ادویه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -خواص ادويه‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، ادویه، گیاه درمانی، خواص سماق، خواص درمانی ادویه ها، خواص پودر کاری، خواص وانیل تعداد بازديد: 1101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز