Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:22

24
بهمن
تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (2)

تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (2)

دردهای استخوان و مفاصل به‌علت پوكی استخوان یا آرتروز از دیگر مشكلات شایع افراد سالمند است كه می‌تواند در خرید مواد غذایی و ‌آماده‌سازی و طبخ غذا اختلال ایجاد نماید.

 

گروه سالمند معمولاً انگیزه‌ای جهت برخورداری از تغذیه سالم و صحیح ندارند، بنابراین تلاشی در جهت تغییر برنامه غذایی خود و اصلاح آن نمی‌كنند.

عدم توانایی در خرید، آماده‌سازی و طبخ مواد غذایی نیز از دیگر دلایل امتناع آنان از تنظیم برنامه غذایی صحیح و متنوع برای خود می‌باشد.

گروه سالمند به‌علت مشكلات جسمی و روحی و عمدتاً به‌دلیل ترس از ناتوانی معمولاً از داروهای مختلف استفاده می‌كنند كه این امر خطر تداخل دارو و غذا را ممكن است برای آنان فراهم كند.

 تغییرات در تركیب بدن

كاهش توده عضلانی بدن: بعد از اتمام دوران رشد، در هر دهه از عمر حدود 3-2 درصد توده عضلانی كاهش می‌یابد.

افزایش توده چربی: متناسب با كاهش توده عضلانی، توده چربی در بدن افزایش پیدا می‌كند.

كاهش انرژی پایه: انرژی پایه، مقدار انرژی است كه صرف انجام اعمال حیاتی داخلی بدن می‌شود. در سنین بالا، انرژی پایه كاهش می‌یابد و یكی از دلایل افزایش وزن در سنین میانسالی و سالمندی مسأله پایین آمدن انرژی پایه است كه در طول زندگی حدود 20-15 درصد كاهش می‌یابد.

 كاهش حواس پنج‌گانه

كاهش حواس پنج‌گانه می‌تواند بر الگوی غذایی، وضعیت روحی، تحرك و فعالیت جسمی شخص سالمند تأثیرگذار باشد.

تغییرات گوارشی

در دوران سالمندی عارضه شایعی كه معمولاً مبتلا به این گروه سنی می‌شود، اختلالات گوارشی از قبیل نفخ و سنگینی دستگاه گوارش، خوب هضم نشدن غذا، یبوست یا اسهال و عوارضی از این قبیل می‌باشد. این عوارض می‌توانند تغییرات نامطلوب گسترده‌ای در برنامه غذایی و فرم تغذیه آنان ایجاد نمایند.

افزایش فشار خون و چربی‌های نامطلوب خون و اختلالات قلبی- عروقی

یكی دیگر از عوارض دوران سالمندی اختلالاتی است كه نهایتاً به مشكلات قلبی- عروقی منجر می‌شود. افزایش چربی‌های نامطلوب خون و فشار خون از عوارض شایع این دوران است كه البته بیشتر به‌علت تغذیه نامناسب و پرخوری و نیز شیوه غلط زندگی بروز می‌نماید و متأسفانه پیامد آن، اثرات ناگوار و خطرناك بر قلب و عروق است.

اختلالات دهان و دندان

یكی از مشكلات مهم سالمندان مسأله اختلالات دندانی در آنان است كه اثرات گسترده‌ای بر انتخاب غذایی آنان به‌جا می‌گذارد و تنوع الگوی غذایی آنان را محدود می‌كند.

 چاقی

یكی از مهم‌ترین اختلالات دوران سالمندی افزایش وزن و چاقی است كه عمدتاً به‌علت تغذیه غلط و استفاده از مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای، و پركالری ایجاد می‌شود.

 اختلالات استخوانی و مفاصل

دردهای استخوان و مفاصل به‌علت پوكی استخوان یا آرتروز از دیگر مشكلات شایع افراد سالمند است كه می‌تواند در خرید مواد غذایی و ‌آماده‌سازی و طبخ غذا اختلال ایجاد نماید.

 اختلالات روحی و عصبی

بی‌حوصلگی، آسیب‌پذیری روحی، افسردگی و سایر عوارض عصبی معمولاً در دوران سالمندی شخص را تهدید می‌نمایند كه تأثیر زیادی بر تغذیه فرد به‌جای می‌گذارند.

 كاهش قدرت ایمنی

 با افزایش سن به‌طور معمول قدرت ایمنی شخص كاهش می‌یابد كه این امر ارتباط زیادی با تغذیه دارد. نظر به اینكه افراد سالمند از مواد غذایی موثر در قدرت ایمنی بدن، به میزان كافی استفاده نمی‌كنند، لذا با شروع دوران میانسالی و سالمندی مقاومت خود را در برابر بیماری‌ها به میزان قابل توجهی از دست داده و آسیب‌پذیر و آماده ابتلا به عفونت‌ها و امراض مختلف می‌شوند.

 

 

براي خواندن بخش اول- تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: تغییرات گوارشی سالمندان، اختلالات دهان و دندان سالمندان، چاقی در سالمندان، دوران میانسالی، افسردگي در سالمندان تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز