Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:29

17
خرداد
غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو (1)

غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو (1)

داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، آنژین، ضربان نامنظم قلب و كلسترول بالا وجود دارد.

زیر نظر دكتر سعید حسینی؛  سارا نجاتی

 

 

 

داروها می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را درمان كنند اگرچه برای اطمینان از موثر بودن آنها بایستی به درستی مصرف شوند. بسیاری از داروها تركیبات موثری دارند كه می‌توانند از راه‌های مختلف با بدن انسان مداخله كنند. رژیم غذایی و شیوه زندگی اثرات قابل توجهی بر توانایی عملكردی داروها در بدن دارند.

غذاهای مشخص، نوشیدنی‌ها، كافئین و حتی سیگار می‌توانند با عملكرد داروها تداخل ایجاد كنند كه ممكن است اثرات دارو را كاهش دهند و یا اینكه اثرات جانبی خطرناكی را به دنبال داشته باشند. هنگامی كه دارو مصرف می‌كنید دقت كنید كه تمامی توصیه‌های پزشك‌تان را برای كسب حداكثر اثرات دارو با كمترین خطرات اجرا كنید.

تغییر در اثرات دارو در نتیجه تداخل با غذا و كافئین می‌تواند قابل توجه باشد اگرچه عوامل زیادی مانند دوز دارو، سن، وزن، جنس و سلامت كلی بر آن موثر است.

این مقاله اطلاعاتی درباره تداخل احتمالی بین بسیاری از داروهای رایج نسخه‌ای و غیرنسخه (OTC) با غذا و كافئین دارد. مطمئنا این مقاله نمی‌تواند جای توصیه‌‌های پزشك شما را بگیرد و چنانچه سوالی در این ارتباط دارید حتما از پزشك‌تان بپرسید.

آلرژی‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها برای تسكین یا پیشگیری از علائم سرماخوردگی، تب یونجه و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. آنها هیستامین را كه از سلول‌های بدن در پاسخ به مواد ایجادكننده آلرژی ترشح می‌شود غیرفعال می‌كنند. محصولات این دسته دارویی از نظر توانایی ایجاد خواب‌آلودگی و كسالت متفاوت می‌باشند.

مثال‌هایی از آنتی‌هیستامین

انواع بدون نسخه (OTC)

دیفن هیدرامین، برم فنیرامین، كلرفنیرامین،‌ كلماستین (Clemastin)

انواع نسخه‌ای:

لوراتادین، Cetirizine، fexofenadine

توصیه‌ها

برای افزایش اثر آنتی‌هیستامین‌ها بهتر است كه با معده خالی مصرف شوند.

آرتریت و درد

داروهای ضددرد غیرمخدر مانند استامینوفن برای درمان دردهای خفیف تا متوسط و تب استفاده می‌شوند.

توصیه‌ها

برای اثر سریع، دارو را با معده خالی مصرف كنید به علت اینكه غذا سرعت جذب استامینوفن در بدن را كاهش می‌دهد.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای NSAIDs باعث كاهش درد، تب و التهاب می‌شوند.

مثال‌هایی از داروهای NSAIDs:

آسپرین، ایبوپروفن، ناپروكسن.

توصیه‌ها

به علت اینكه این داروها باعث تحریك معده می‌شوند، بهتر است كه آنها را با غذا یا شیر مصرف كنید.

كورتیكواستروئیدها

این داروها برای بهبود مناطق ملتهب بدن استفاده می‌شوند. كورتیكواستروئیدها تورم و خارش را كاهش می‌دهند كه برای شرایط آلرژیك و روماتوئید تجویز می‌شوند.

مثال‌های آنها عبارتند از:

متیل پردنیزولون، پردنیزون، پردنیزولون، كورتیزون استات.

توصیه‌ها

برای كاهش ناراحتی معده، دارو با غذا یا شیر مصرف شود.

آسم

 متسع‌كننده‌های برونش برای درمان علائم آسم برنشیال، برونشیت مزمن و‌ آمفیزم تجویز می‌شوند. این داروها مسیر عبور هوا به ریه‌ها را باز می‌كنند و باعث بهبود تنفس مشكل و كوتاه می‌شوند.

داروهای این دسته عبارتند از:

تئوفیلین، آلبوترول، اپی نفرین.

توصیه‌ها

اثر غذاها بر داروی تئوفیلین بسیار گسترده می‌باشد. غذاهای چرب ممكن است مقدار تئوفیلین در بدن را افزایش دهد در حالی كه غذاهای پركربوهیدرات مقدار آن را كاهش می‌دهد و بایستی در این رابطه با پزشك خود مشورت كنید.

از مصرف همزمان این داروها با مقادیر زیاد غذاها و نوشیدنی‌های حاوی كافئین (مانند شكلات، كولاها، قهوه و چای) اجتناب كنید به علت اینكه هر دوی آنها سیستم اعصاب مركزی را تحریك می‌كنند.

بیماری‌های قلبی – عروقی

داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، آنژین، ضربان نامنظم قلب و كلسترول بالا وجود دارد. این داروها معمولا برای افزایش اثرشان به طور تركیبی استفاده می‌شوند.

دیورتیك‌ها

دیورتیك‌ها یا مدرها باعث دفع آب و یكسری از املاح مانند سدیم و كلر از بدن می‌شوند. انواع متفاوتی از دیورتیك‌ها وجود دارد. مثال‌های آنها عبارتند از: فورزماید، تریامترن.

توصیه‌ها

تریامترن با جلوگیری از دفع پتاسیم از كلیه‌ها باعث حفظ پتاسیم در بدن می‌شود كه برای جلوگیری از افزایش سطح پتاسیم در خون توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، پرتقال یا جایگزین‌های نمك حاوی پتاسیم همراه با این داروها خودداری شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آسم، داروها، كورتیكواستروئیدها، ناپروكسن، داروها و تغذیه، تاثیر دارو در تغذیه، عملكرد داروها، آلرژی‌ها، آنتی‌هیستامین، آرتریت و درد تعداد بازديد: 1068 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز