Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 14:29

17
خرداد
مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی (1)

مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی (1)

ایزوپروپیل كاتكول (4-IPC) یك تركیب فنولی است كه كاربرد آن به‌طور اختصاصی سیت ملانوسیت‌ها را به دنبال دارد بنابراین از طریق اختلال در عملكرد ملانوسیت‌ها سبب كاهش رنگدانه‌های پوستی می‌شود.

دكتر امیرهوشنگ احسانی؛ متخصص پوست و مو؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

 

 

كوجیك اسید

كاربرد كوجیك اسید برای درمان ملاسما مورد تایید قرار نگرفته است و هیچ RCT كه اثر این دارو را با دارونما یا هر داروی دیگری كه به‌طور معمول برای ملاسما به كار می‌رود، مورد مقایسه قرار داده باشد ،در دسترس نیست. از آنجا كه كوجیك اسید و HQ هر دو مهاركننده تیروزینار هستند باید انتظار داشت كه كاربرد همزمان این دو دارو اثر درمانی را افزایش دهد.

بنابراین در كسانی كه به HQ و GA پاسخ نداده‌اند ممكن است افزودن كوجیك اسید به رژیم درمانی آنها موثر باشد. دو مطالعه كوجیك اسید در تركیب با سایر داروها برای درمان هایپرپیگمانتاسیون صورت به كار رفته است. در یك مطالعه تصادفی كه روی نیمی از صورت 39 بیمار مبتلا به هایپرپیگمانتاسیون صورت گرفت.

مشخص شد كه 51 درصد بیماران به كوجیك اسید 2 درصد و GA 5 درصد كه بر پوست یك طرف صورتشان به كار رفته بود و HQ 2 درصد و GA 5 درصد در سمت دیگر صورتشان، پاسخ یكسانی نشان دادند. 28 درصد بیماران با كوجیك اسید و 21 درصد آنان نیز با HQ پاسخ درمانی بهتری نشان دادند، بنابراین احتمالا در ملاسما كوجیك اسید و HQ 2 درصد به یك اندازه موثرند.

همه بیماران در ابتدا مقداری سوزش و پوسته‌ریزی را تجربه كردند اما به نظر می‌رسد كه اثر تحریكی كوجیك اسید بیشتر باشد. در یك مطالعه دوسویه كور مقایسه ای بر پوست نیمه چپ و راست صورت 40 زن صورت گرفت. در 60 درصد بیمارانی كه كوجیك اسید و HQ 2 درصد و GA 10 درصد استفاده كرده بودند و 5/47 درصد بیمارانی كه HQ و GA به تنهایی استفاده كرده بودند، ضایعات ملاسما برطرف شد.

اگرچه افزودن كوجیك اسید ملاسما را بدتر نكرده بود، 45 درصد بیماران در دو سوی صورتشان كاهش ضایعات ملاسما را به یك اندازه تجربه كردند اما هیچ‌یك از فرمولاسیون‌ها به‌طور كامل ضایعات را برطرف نكرد. به‌علاوه اگرچه در بیان روش‌های مطالعه ذكرشده كه در تجزیه وتحلیل داده‌ها از آزمون غیرپارامتری Wilcaxons rank sum برای نمونه‌های دوتایی استفاده شده است اما در بخش اعلام نتایج مقایسه P value گزارش نشده و به معنی‌دار بودن تفاوت‌ها بین گروه‌ها اشاره‌ای نشده است.

عوارض جانبی بدون در نظر گرفتن محتوای كوجیك اسید دیده شد و همه بیماران دچار قرمزی و سوزش پوست و پوسته‌ریزی خفیف شدند.

ایزوپروپیل كاتكول

ایزوپروپیل كاتكول (4-IPC) یك تركیب فنولی است كه كاربرد آن به‌طور اختصاصی سیت ملانوسیت‌ها را به دنبال دارد بنابراین از طریق اختلال در عملكرد ملانوسیت‌ها سبب كاهش رنگدانه‌های پوستی می‌شود. مكانیسم عمل احتمالی این تركیب مهار رقابتی است به این ترتیب كه 4-IPC به‌عنوان سوبسترای آنزیم تیروزیناز عمل می‌كند.

در یك مطالعه بر روی 68 بیمار با اختلالات رنگدانه‌ای مختلف كه 54 نفر از آنها مبتلا به ملاسما بودند بیماران تحت درمان با (4-IPC) 1 درصد و 3 درصد قرار گرفتند. 51 درمان با (IPC )3 درصد موثرتر از 1 درصد بوده و سریع‌تر و به‌طور مشهودی سبب كاهش رنگدانه‌های پوستی شد اما غلظت بالاتر سبب بروز تحریك و عوارض جانبی بیشتر می‌شود.

پاسخ درمانی به 4-IPC خوب ارزیابی شد و در 42 نفر از 54 نفر بیمار بهبودی حاصل شد اما خیلی از بیماران به ویژه كسانی كه از فرمولاسیون 3 درصد استفاده كرده بودند، دچار قرمزی پوست و پوسته‌ریزی شدند. با آزمون پچ تست مشخص شد كه 4 بیمار به این ماده آلرژی تماسی دارند.

در یك بیمار تحت درمان با IPC پس از 5 ماه در نواحی كه دارو مصرف شده بود دپیگمانتاسیون confetti-like مشاهده شد. پس از این مطالعه كه روی IPC در 1976 صورت گرفته تاكنون هیچ مطالعه‌ای بر روی این دارو نشده است و این درمان برای ملاسما توصیه نمی‌شود.

N-acetyl-4-cysteaminyl phenol

N-acetyl-4-cysteaminyl phenol تركیبی است كه به‌طور ویژه بر ملانوسیت‌ها كه به‌صورت فعال ملانین را سنتز می‌كنند اثر كرده و آنها را غیرفعال می‌كند. 52 و 53 در یك مطالعه مقیاس كوچك كه بر روی 12 بیمار صورت گرفت...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ملاسما، درمان ملاسما، كوجیك اسید، تیروزینار، درمان هایپرپیگمانتاسیون، ‌ ایزوپروپیل كاتكول، ملانوسیت‌ها تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز