Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 09:33

17
خرداد
مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی (2)

مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی (2)

پیكنوژنول (pycnogenol) عصاره پوست یك نوع كاج دریایی فرانسوی (pinus pinaster) است كه حاوی تركیبات فنولی مونومری و فلاونوئیدهای متراكم است.

 

N-acetyl-4-cysteaminyl phonol 4درصد در پایه امولسیون روغن در آب دو بار در روز و به مدت بیش از 6 ماه استفاده شد. در 8 بیمار بهبودی قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت و در یك بیمار تقریبا ضایعات به‌طوركامل برطرف شدند. در بررسی با میكروسكوپ نوری مشخص شد كه در افرادی كه تحت درمان با N-acetyl-4-cysteaminyl  phenol قرار گرفته‌اند كاهش چشمگیر در رنگدانه‌های ملانین در اپیدرم رخ داده است.

در هیچ یك از بیماران عوارض جانبی مثل التهاب موضعی مشاهده نشد. در یكی از بیماران پس از ترك درمان، بازگشت ملاسما مشاهده شد. 52 یك كارآزمایی بالینی تصادفی كنترل شده به مدت 40 هفته روی 30 بیمار تایلندی كه 23 نفر از آنان مطالعه را به پایان بردند، صورت گرفت. در این مطالعه مشخص شد كه بین ایزوترتینوئین 05/0 درصد موضعی و دارونما در درمان ملاسما تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

تالیدومید

تالیدومید به عنوان مشتق پایدار naphtoic acid تكثیر و تمایز سلول‌ها را كنترل می‌كند و به نحو چشمگیری دارای اثر ضدالتهاب است. در گزارش ابتدایی یك كارآزمایی بالینی ترتینوئین 05/0 درصد و ‌آداپالن 1/0 درصد از نظر اثربخشی و پذیرش از سوی بیمار مورد مقایسه قرار گرفتند در این مطالعه تفاوت آماری معنی‌داری از نظر اثربخشی مشاهده نشد.

عوارض جانبی در گروه ترتینوئین بیشتر مشاهده شدند. مطالعات اخیر نشان داده‌‌‌اند كه تركیبات خاص یا فلاونوئیدهای ریشه شیرین‌بیان مثل glabrene و isoliquiritigenin دارای اثر مهاری تیروزیناز بوده و بنابراین می‌توانند به عنوان عوامل روشن‌كننده پوست استفاده شوند.

Liquirtin

 Liquirtin تركیب فلاونوئیدی است كه در عصاره شیرین‌بیان یافت می‌شود و به صورت كرم 2 درصد در دسترس است. این فرآورده با دو مكانیسم مختلف (از طریق پخش كردن ملانین و زدودن ملانین از درم و پاك كردن لك‌های اپیدرم) می‌تواند سبب دپیگمانتاسیون شود:.

در یك مطالعه كه بر نیمی از پوست صورت 20 زن مبتلا به ملاسما ایدیوپاتیك صورت گرفت اثربخشی Liquirtin ارزیابی شد. 80 درصد بیماران پاسخ عالی به درمان دادند و 20 درصد افراد مورد ‌آزمون التهاب خفیف (اریتم و احساس سوزش خفیف) رخ داد. رژیم پیشنهادی g/day 1 برای 4 هفته است.

كرم PMG- VC

PMG- VC یك مشق پایدار ویتامین ‍C است كه تولید ملانین را سركوب می‌كند. در یك مطالعه كرم vc-PMG 10درصد به صورت دوبار در روز بر پوست 34 بیمار مبتلا به اختلالات رنگدانه‌ای پوست مثل كلوآسما، كك‌مك در سن بالا، nevus of ota، ephelides به كار گرفته شد و در 55 درصد افراد تحت درمان بهبودی حاصل شد بنابراین پیشنهاد می‌شود كه این تركیب می‌تواند در كاهش هایپرپیگمانتاسیون موثر باشد.

درمان خوراكی

 پیكنوژنول (pycnogenol) عصاره پوست یك نوع كاج دریایی فرانسوی (pinus pinaster) است كه حاوی تركیبات فنولی مونومری و فلاونوئیدهای متراكم است. این تركیب دارای هر دو خصوصیات آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی می‌باشد. تابش UV سبب تولید گونه‌های واكنش‌پذیر اكسیژن شده و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممكن است سبب اریتم و التهاب شود كه خود منجر به بروز ملاسما می‌شود.

در یك كارآزمایی باز 30 روزه بر 30 زن مشخص شد كه تجویز خوراكی 3 بار در روز پیكنوژنول( mg 25 )شدت متوسط رنگدانه‌ها و مساحت ضایعات را كاهش می‌دهد. عوارض جانبی یا واكنش‌های نامناسب طی دوره درمان دیده نشد. دارو به خوبی تحمل شد و بر اساس ارزیابی‌های بیوشیمیایی و معیارهای هماتولوژی مشخص شد كه مصرف سیستمیك این دارو سالم بوده و خطری دربر ندارد.

در یك مطالعه باز كوچك بر 12 زن ژاپنی مبتلا به كلوآسمای صورت (ملاسما) اثر تجویز خوراكی عصاره دانه‌های انگور برای مدت 6 ماه مورد ارزیابی قرار گرفت. درمان به مدت 2 ماه متوقف شد. سپس 11 بیمار از 12 فرد شركت‌كننده در مطالعه درمان را برای 5 ماه دیگر ادامه دادند.

بهبودی یا بهبودی خفیف در 6 ماه اول درمان در 10 نفر از 12 زن بیمار (83 درصد) و در 5 ماهه دوم در 6 بیمار از 11 مورد (54 درصد) مشاهده شد. شاخص ملانین 6 ماه پس از آغاز درمان و همچنین در پایان مطالعه به‌طور معنی‌داری كاهش یافت. قبل از اینكه درمان‌های فوق‌الذكر به‌عنوان گزینه‌هایی برای درمان توصیه شوند باید مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگ و به صورت كور شده بر آنها انجام گیرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مهار ملاسما با فرآوردهای دارویی و بهداشتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فلاونوئیدها، درمان ملاسما، امولسیون، تالیدومید، بیماری ملاسما، بیماری ملاسما چیست، پیشگیری از ملاسما تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز