Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 09:31

21
بهمن
مراقبت از گوش‌ها (1)

مراقبت از  گوش‌ها (1)

مجراي گوش براي محافظت از گوش، جرم توليد مي‌كند و اين جرم كم‌كم راهي قسمت ابتدايي گوش شده و در حين شست‌وشو و حمام كردن شسته مي‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

وقتی كه بحث مراقبت از بدن به میان می‌آید، گوش‌ها چندان توجهی را به خود جلب نمی‌كنند؛ چرا كه نه نیازی به مسواك زدن دارند و نه لازم است مثل ناخن‌ها مرتباً تمیز و صاف شوند. تنها چیزی كه برای سلامت گوش‌ها لازم است، شست‌وشوی مرتب آنهاست. وقتی كه به حمام می‌روید، گوش‌های‌تان را با آب و صابون بشویید.

نكاتی راجع به جرم گوش

مجرای گوش برای محافظت از گوش، جرم تولید می‌كند و این جرم كم‌كم راهی قسمت ابتدایی گوش شده و در حین شست‌وشو و حمام كردن شسته می‌شود. شما می‌توانید برای پاكیزگی بیشتر گوش‌های‌تان قسمت ابتدایی آن را با یك پارچه تمیز كنید. یك ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: هرگز  چیزی كوچك‌تر از آرنج‌تان را به سمت گوش خود نبرید.

البته همه ضرب‌المثل‌های قدیمی صحیح نیستند؛ ولی در این مورد كاملاً صحیح است. ممكن است در حین پاك كردن اطراف گوش، به آن آسیب برسانید. توصیه می‌شود برای تمیز كردن گوش هرگز از گوش پاك‌كن استفاده نكنید؛ زیرا با این كار جرم گوش به عقب رانده می‌شود. از طرفی، ایجاد حساسیت در مجرای گوش با استفاده از گوش پاك‌كن، می‌تواند منجر به عفونت مجرای گوش شود. بدیهی است كه یك شیء تیز را هم هرگز نباید داخل گوش خود ببرید؛ چون ممكن است موجب خونریزی و آسیب‌دیدگی جدی گوش شود. اگر فكر می‌كنید كه گوش‌تان خیلی كثیف است و جرم زیادی دارد، می‌توانید از فرد دیگری برای تمیز كردن آن كمك بگیرید.

مراقبت از گوش به هنگام سوراخ كردن آن

بهترین مكان برای سوراخ كردن گوش همان نرمه گوش است. سوراخ كردن گوش از زمان‌های بسیار قدیم رایج بوده است؛ ولی با روش‌های سنتی. برای تمیز كردن اطراف سوراخ گوش نیز از محلول ضدعفونی‌كننده مخصوص گوش استفاده كنید. محلول را روی تكه پنبه‌ای بمالید و ناحیه بین گوش و گوشواره را تمیز كنید. چند بار در روز گوشواره را در گوش‌تان بچرخانید تا به زخم سوراخ گوش نچسبد. گوشواره را تا زمان مشخصی در گوش خود نگاه دارید (حداقل بین چهار تا شش هفته بعد از سوراخ كردن گوش)؛ وگرنه زخم تازه جوش می‌خورد و سوراخ ناپدید می‌شود.

اگر یك روز بعد از سوراخ كردن گوش‌تان قرمزی و تورم یا درد مشاهده كردید، احتمال دارد عفونت كرده باشد و باید به پزشك مراجعه كنید. این عفونت می‌تواند گسترده‌تر شود و در صورت عدم معالجه و درمان به بیماری منجر گردد.

چند نكته مخصوص شناگران

گاهی اوقات شنا كردن منجر به ایجاد شرایطی به نام «گوش شناگر» می‌شود. در این شرایط، لایه بیرونی گوش عفونت می‌كند. این مسأله با درد و تورم گوش همراه است و وقتی روی می‌دهد كه آب وارد مجرای گوش شود. این حالت می‌تواند به حساسیت پوست نیز منجر شود و ورود باكتر‌ی‌ها به پوست و ایجاد عفونت را آسان‌تر كند. اگر فكر می‌كنید كه درگیر شرایط «گوش شنوا» شده‌اید، بهتر است به پزشك مراجعه كنید. احتمالاً استفاده از قطره گوش می‌تواند به درمان‌ كمك كند. برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی بهتر است بعد از شنا كردن حتماً گوش‌های خود را خشك كنید و آب اضافی درون آن را بیرون بكشید؛ خصوصاً زمانی كه ورود آب به مجرای گوش‌تان را كاملاً حس می‌كنید. یك قطره الكل در اطراف گوش خود بمالید تا هرگونه رطوبتی را خشك كند...

 

 

براي خواندن بخش دوم- مراقبت از  گوش‌ها- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: مراقبت از گوش، گوش و حلق و بینی، جرم گوش، سوراخ کردن گوش، گوش درد کودکان تعداد بازديد: 2002 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز