Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:56

21
بهمن
مراقبت از گوش‌ها (2)

مراقبت از  گوش‌ها (2)

از آنجا كه گوش با بینی و حلق در ارتباط است، ویروس‌ها و میكروب‌هایی كه ایجاد عفونت می‌كنند، می‌توانند از این راه وارد گوش شوند.

 

گرما و سرما

حالا كه می‌دانید چگونه باید از گوش‌های خود در آب محافظت كنید، لازم است این نكته را نیز بدانید كه باید هنگام قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، یك كلاه بر سر داشته باشید و یا لااقل مقداری كرم ضدآفتاب اطراف گوش‌های‌تان بمالید تا از سوختگی آن جلوگیری شود. در زمستان نیز گوش‌های‌تان را خوب بپوشانید. هوای سرد موجب سرمازدگی گوش‌ها می‌شود و در صورت وجود عفونت، آن را تشدید می‌كند. بسیاری از بیماری‌ها مثل بی‌خوابی، كم‌خوابی، سردرد، عصبانیت، سرگیجه، كم‌هوشی، بیهوشی، خروج مایع از گوش و ... ممكن است ریشه در گوش انسان داشته باشد كه عوامل متعددی مثل سرما آن را تشدید می‌كند.

گوش‌درد در كودكان

بیش از 70 درصد كودكان در دو سال اول زندگی‌شان به عفونت‌های گوش دچار می‌شوند. از آنجا كه گوش با بینی و حلق در ارتباط است، ویروس‌ها و میكروب‌هایی كه ایجاد عفونت می‌كنند، می‌توانند از این راه وارد گوش شوند. در كودكان زیر سه سال كه از شیر مادر تغذیه نمی‌كنند، كودكانی كه نقص ایمنی مادرزادی دارند، كودكانی كه لوزه سوم آدنوئید دارند، كودكانی كه پدر و مادر سیگاری دارند و كودكانی كه اوقات زیادی را در مهدكودك سپری می‌كنند، عفونت گوش شایع‌تر است. اما علت این مساله چیست و چرا كودكان بیش از بزرگسالان به گوش درد و عفونت‌های گوش دچار می‌شوند؟

در كودكان مجرایی كه بینی را به گوش متصل می‌كند، كوتاه‌تر است، بنابراین میكروب‌ها راحت‌تر وارد گوش می‌شوند. در ضمن، میزان گاماگلوبین (ماده موثر در ایمن‌سازی بدن) در كودكان كمتر از بزرگسالان است. كودكانی كه گروه خونی B و A و یا O دارند، بیش از كودكان دیگر به گوش‌درد مبتلا می‌شوند.

گوش‌درد كودكان در فصل بهار و زمستان بیشتر بروز می‌كند. آبریزش بینی و یا وجود خلط با ترشح در ته گلوی كودك، زنگ خطری برای پیدایش گوش‌درد است. كودكانی كه به آلرژی مبتلا هستند نیز بیشتر دچار این حالت می‌شوند. در هر صورت، گوش‌درد كودكان از هر نوعی كه باشد (خفیف یا شدید) باید درمان شود.

در استخرها، به هنگام شنا كردن، گاهی اوقات احساس می‌شود كه آب در قسمتی از گوش گیر كرده كه علت آن جرم گوش است. در این حالت بهتر است از یك سشوار برای خشك كردن گوش خود استفاده كنید. سشوار را در فاصله 20 سانتی‌متری گوش خود بگیرید تا هر رطوبتی در گوش‌تان برطرف شود. دستكاری كردن گوش باعث عفونت و درد شدید آن خواهد شد.

 

 

براي خواندن بخش اول- مراقبت از  گوش‌ها- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: عفونت‌های گوش، محافظت از گوش، سرمازدگی گوش‌، گوش و بيني، مجراي گوش تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز