Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:36

2
اسفند
استفاده از V.D.Uدر مخاطرات چشمی (2)

استفاده از V.D.Uدر مخاطرات چشمی (2)

عواملی چون خستگی عمومی، وضعیت بد جسمانی، استفاده از داروها- مستعد به میگرن و فتونوپی از عوامل فیزیولوژیك هستند كه در ایجاد آستنوپی موثرند.

 

كمپانی‌های مختلف برای استفاده از كاركنانی كه با V.D.U سر و كار دارند  عینك‌های رنگی طراحی كردند. هدف از طراحی این عینك‌ها: كاهش آستنوپی با كم كردن خیرگی ناشی از منابع نور سقف، پنجره‌ها یا صفحه V.D.U است و نیز ادعا شده است كه این عینك‌ها كنتراست حروف و ارقام روی صفحه را افزایش می‌دهند برای مثال كمپانی American optical سه نوع رنگ متفاوت تولید كرده كه این رنگ‌ها به میزان 60 درصد سبب كاهش انعكاس‌های درونی لنز شده و اكثرا اشعه‌های UV نور محیط را جذب می‌كند.

لنز قرمز magenta برای مشاهده V.D.Uهای با فسفر سبز، لنز خاكستری برای VDU سیاه و سفید، لنزهای آبی برای رنگ كهربایی طراحی شده‌اند.شركت Rodenstoch نیز لنزی برای كار با VDU طراحی كرده كه خیرگی را كم می‌كند. قسمت فوقانی لنز سبزرنگ است كه نور مزاحم انعكاسی یا مستقیم را جذب می‌كند. (رنگ سبز به میزان 60 درصد قابلیت جذب دارد)

فاكتورهای فردی

عواملی چون خستگی عمومی، وضعیت بد جسمانی، استفاده از داروها- مستعد به میگرن و فتونوپی از عوامل فیزیولوژیك هستند كه در ایجاد آستنوپی موثرند. پارامترهای روانشناختی مثل شخصیت اضطرابی میزان تنش و انگیزه و علاقه به كار عاملی‌اند كه می‌توانند با خستگی چشم در ارتباط باشند ولی عوامل فیزیكی محیط كار و حرفه فردی از عوامل اصلی‌اند.

اپراتورهای تازه‌كار V.D.U به علت نیاز بیش از فعالیت سیستم بینائی، بیشتر از علائم آستنوپی شاكی‌اند البته پس از آشنای و صحیح بودن طراحی محل كار، این علائم كاهش می‌یابد.طراحی محل كار: روشنایی (Lighting) خیرگی (glure)، سوسو زدن، كنتراست رنگ، طراحی حروف و ارقام است؛ طراحی باید به گونه‌ای باشد كه عوامل مقابل در حد مطلوب باشد.

میزان روشنایی

میزان روشنایی كافی برای عملكرد الزامی است. روشنایی زیاد در زمانی كه حروف تیره در زمینه روشن قرار داشته باشند باعث خواناتر شدن متن می‌گردد.Optimum روشنایی وقتی است كه خوانا بودن حروف و ارقام روی صفحه را تامین كند كه طبق استاندارد CIBSE میزان روشنایی زمینه را 500-300 لوكس توصیه می‌كند.

حد پایین‌تر (300) برای كارهای صفحه نمایشگر و حد بالاتر (500) برای متون نوشتاری كاربرد دارد. جهت اپراتورهای مسن‌تر VDU كه روشنایی بیشتری نیاز دارند می‌توان از نورپردازی موضعی كمك گرفت روشنایی باید طوری طراحی شود كه خیرگی مستقیم و انعكاسی به حداقل برسد.

شایع بودن شكایت ناشی از مشكلات گردن و پشت می‌تواند به علت طراحی غلط محل كار با VDU باشد برای رفع مشكل فوق بایستی: صفحه نمایشگر اپراتور باید بین cm 60-35 (حداكثر cm 70) باشد در شرایط ایده‌آل چشم‌ها هنگام نگاه به صفحه VDU باید 20-15 درجه پایین‌تر از خط افق باشد. صفحه نمایشگر باید عمود بر خط نگاه اپراتور باشد و امكان چرخش جانبی آن باشد. صفحه كلید باید عمود بر خط نگاه اپراتور باشد و امكان چرخش جانبی آن باشد.

صفحه كلید (Keyboord) باید طوری باشد كه دست‌های فرد در محل آرنج زاویه 90 درجه را تشكیل دهد و مچ دست‌ها كمی خم باشد. صفحه كلید نباید از لبه میز فاصله زیادی داشته باشد.

وضعیت نشستن

ارتفاع باید به‌گونه‌ای باشد كه هنگام قرارگیری پا روی زمین زانوها در وضعیت 90 درجه قرار گیرند. در این وضعیت معمولا ارتفاع نشیمن‌گاه بین cm 52- 34 است و نیز بین زانو و میز فاصله مناسب وجود داشته باشد.

میز كار و تحریر

توصیه می‌شود كه سطح میز كار حداقل cm 180 × 120 بوده و دارای پوشش مات باشد تا از ایجاد انكعاس مزاحم جلوگیری شود.

انعكاس دیوار: 50- 30 درصد

انعكاس كف: 20- 30 درصد

انعكاس سقف: 80- 60 درصد

شرایط محیطی

دكوراسیون دفتر كار باید از نظر بینایی آرامش‌بخش بوده و ایجاد خیرگی نكند. اگر سطوح دیوار سقف با كف انعكاس زیاد داشته باشد سبب خیرگی می‌شوند و از طرفی انعكاس خیلی كم باعث تاریك و دلگیر شدن می‌شود به همین دلیل در سطح‌های بزرگ باید از رنگ‌های ملایم یا خاكستری كه انعكاس متوسط و كنتراست كم دارند استفاده شود.

وسایل پر سروصدا باید صداگیری شود،‌ سیستم تهویه باید مناسب باشد، بسیاری از اپراتورها از خستگی و خشكی چشم شاكی‌اند كه علت اصلی آن كاهش میزان پلك زدن در اثر تمركز روی كار و شرایط خشك دفتر كار است. بنابراین تهویه مناسب و رطوبت كافی برای جلوگیری از مشكلات فوق لازم است اما در این زمینه تهویه آن چنان نقش بسزایی ندارد.

 

برچسب ها: خستگی چشم، عینك‌های رنگی، آستنوپی، لنز قرمز، فتونوپی، سوسو زدن، نورپردازی موضعی، خیرگی مستقیم تعداد بازديد: 1789 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز