Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 06:38

31
مرداد
همه چیز درباره افسردگی (2)

همه چیز درباره افسردگی (2)

بخش دوم- هریك ازما دوستان، آشنایان و وابستگان عزیزی داریم كه ممكن است ازافسردگی رنج ببرد.هركس به نوعی تلاش می‌كند تا از افسردگی رهایی یابد.بعضی ازاین تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است.

 

كاهش انرژی، فرسودگی و خستگی مفرط شایع هستند. یك شخص ممكن است خستگی مداوم را بدون كار بدنی گزارش دهد. حتی به نظر می‌رسد كه انجام كوچكترین وظایف نیازمند تلاش اساسی است. میزان كار آمدی در تكالیفی كه انجام می‌شود ممكن است كاهش یابد.مثلاً فردی شكایت می‌كند كه نظافت و لباس پوشیدن در صبح خسته كننده است و دو برابر زمان معمول طول می‌كشد.

احساس بی ارزش بودن یا گناه همراه با ارزیابی منفی غیر واقعی از ارزش خود یا اشتغال و نشخوار ذهنی همراه با گناه در مورد نقاط ضعف كوچك گذشته ممكن است وجود داشته باشد.

چنین افراد اغلب وقایع روزمره رفتاری یا جزیی را به عنوان شاهدی برای نقایص شخصی مورد سوء تعبیر قرار می‌دهند و یك احساس مسوولیت اغراق آمیز برای وقایع نامساعد دارند. برای مثال یك معامله گر ممكن است دچار اشتغال ذهنی همراه با سرزنش خود به خاطر شكست در فروش شود.

حتی وقتی كه بازار عموماً راكد است و دیگر معامله گران نیز تقریبآ نتوانسته اند فروشی داشته باشند احساس بی ارزش بودن یا گناه ممكن است تا حدی هذیانی باشد. (مثلآ فردی كه اعتقاد دارد شخصاً مسوول فقر دنیا است و خودرا به خاطر بیمار بودن یا شكست در بر آورده ساختن مسوولیتهای شغلی یا بین شخصی به عنوان نتیجه ای از افسردگی سرزنش می كند) و اگر جنبه هذیانی نداشته باشد برای برآورده ساختن این ملاك كافی به نظر نمی‌رسد.

بسیاری از افراد آسیب در توانایی تفكر و اشكال در تمركز حواس یا تصمیم گیری را گزارش می‌دهند. آنان به آسانی دچار حواس پرتی می‌شوند و یا از مشكلات حافظه شكایت می‌كنند. آنهایی كه از نظر ذهنی خواستار كسب و كار یا تحصیلات هستند اغلب نمی‌توانند كاركرد مناسب حتی در زمانی كه مشكلات تمركز خفیفی دارند داشته باشند.

در كودكان افت ناگهانی در نمرات درسی ممكن است انعكاس تمركز ضعیف باشد و یا با نشانه‌های اولیه زوال عقل اشتباه شود. وقتی كه دوره افسردگی اساسی به گونه موفقیت آمیزی درمان می‌شود مشكلات حافظه ای اغلب كاملاً كاهش می‌یابند. با وجود این در بعضی افراد به ویژه اشخاص سالمند دوره افسردگی اساسی ممكن است تظاهر اولیه زوال عقل برگشت ناپذیر باشد.غالباً افكار مرگ و اندیشه پردازی در مورد خود كشی یا اقدام به خودكشی وجود دارد. دامنه این افكار از این اعتقاد كه آنان كه مرده اند آسوده ترند تا افكار گذرا اما تكرار شونده در مورد عمل خودكشی و برنامه‌ریزیهای حساب شده برای چگونگی انجام خودكشی امتداد دارد. فراوانی شدت و درجه مهلك بودن این افكار كاملاً متغیر است.

افرادی كه احتمال كمتری برای انجام خود كشی دارند ممكن است افكار گذرا (یك تا دو دقیقه و تكرار شونده یك یا دو بار در هر هفته )را گزارش دهند. افرادی كه به احتمال زیادی خودكشی می‌كنند ممكن است ابزارهایی (مثلاً طناب یا یك اسلحه )برای استفاده در عمل خودكشی تهیه نموده و مكان و زمان خاص را هنگامی‌كه تنها هستند به گونه ای تعیین كرده باشند كه بتوانند مرتكب خودكشی شوند.

گر چه این رفتارها از نظر آماری با اقدامات خودكشی همراه اند و امكان دارد در شناسایی یك گروه در معرض خطر بالا مفید باشد اما بسیاری از مطالعات نشان داده اند كه امكان پیش بینی دقیق مكان یا زمانی كه یك فرد خاص مبتلا به افسردگی سعی می‌كند خودكشی كند وجود ندارد.

انگیزه خودكشی ممكن است شامل تمایل به تسلیم شدن در مقابل موانع بر طرف نشدنی و یا اشتیاق شدید برای خاتمه دادن به یك حالت هیجانی به شدت دردناك كه توسط شخص ادراك می‌شود باشد. تشخیص دوره افسردگی در صورتی كه علایم واجد ملاك‌های یك دوره آمیخته باشد داده نمی‌شود.

اگر آسیب شدید باشد شخص ممكن است كار كرد خود را در زمینه‌های اجتماعی یا شغلی از دست دهد در موارد افراطی شخص ممكن است قادر به انجام حداقل مراقبت از خود (مثلاً تغذیه یا لباس پوشیدن)نباشد و یا حداقل بهداشت شخصی را داشته باشد.  اگر علایم افسردگی ظرف دو ماه بعد از فقدان فرد مورد علاقه شروع شوند و بیش از این دو ماه ادامه نیابند.

عمومآ به عنوان نتیجه داغدیدگی به حساب می‌آیند مگر اینكه مشتمل بر اشتغال ذهنی بیمار گونه همراه با احساس بی ارزشی، اندیشه پردازی در مورد خودكشی، علایم روان پریشانه و یا تاخیر روانی - حركتی باشد.

علائم و اختلالات همراه

علائم و اختلالات روانی همراه افراد مبتلا به دوره افسردگی غالباً با گریان بودن، تحریك پذیر بودن، حزن،نشخوار ذهنی داشتن، مضطرب بودن، وحشت زدگی و نگرانی شدید در مورد سلامت جسمانی و شكایت از درد (مثلاً: سر درد یا درد مفاصل شكم و یا دیگر اعضای بدن) شناخته می‌شود در طی دوره افسردگی بعضی افراد حمله‌های وحشت دارند به صورت الگویی رخ می‌دهد در كودكان اضطراب جدایی ممكن است روی دهد.

بعضی افراد داشتن مشكلاتی در روابط صمیمی، رضایت كم از تعاملات اجتماعی یا مشكلاتی در كار كرد جنسی (مثلاً فقدان اوج لذت جنسی در زنان و یا اختلال كاركرد نعوظی در مردان همراه است )مشكلات زناشویی (مثلاً:طلاق)،مسایل شغلی (مثلاً, از دست دادن شغل ) مسایل تحصیلی (مثلاً: فرار از مدرسه شكست در مدرسه ) الكل یا دیگر مواد قابل سوءمصرف و افزایش استفاده از خدمات پزشكی ممكن است و جود داشته باشد.

وخیم ترین پیامد دوره افسردگی احساس اقدام یا انجام خودكشی است خطر خودكشی به ویژه برای افراد دارای علایم افسردگی سابقه اقدام خودكشی به سابقه خانوادگی انجام خودكشی و یا استفاده همزمان از مواد بالاست.افزایش میزان مرگ زودرس ناشی از حالات طبی عمومی‌نیز ممكن است وجود داشته باشد.

 

 

 برای خواندن بخش اول- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم - همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زوال عقل، خستگی مفرط، خستگی مداوم، احساس بی ارزشی، احساس مسئولیت، انعکاس تمرکز، دوره افسردگی تعداد بازديد: 624 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز