Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:08

31
مرداد
همه چیز درباره افسردگی (1)

همه چیز درباره افسردگی (1)

بخش اول- هریك ازما دوستان، آشنایان و وابستگان عزیزی داریم كه ممكن است ازافسردگی رنج ببرد.هركس به نوعی تلاش می‌كند تا از افسردگی رهایی یابد.بعضی ازاین تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

هریك ازما دوستان، آشنایان و وابستگان عزیزی داریم كه ممكن است ازافسردگی رنج ببرد.هركس به نوعی تلاش می‌كند تا از افسردگی رهایی یابد.بعضی ازاین تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است ولی عمدتاً به راه حل‌هایی كه در جامعه مرسوم شده و ریشه درسنتهای اجتماعی دارد پناه می‌برند.

تنها و گاهی اوقات از كمك حرفه ای روانپزشكان و روانشناسان بهره‌مند می‌شوند.تلا ش در جهت رفع افسردگی،خود یكی از راههای اساسی درمان و پیشگیری از شدت بیماری و عوارض آن است چه زیبا سروده است فریدون مشیری شاعر:گر نكوبی شیشه غم را به سنگ - هفت رنگ اش می‌شود هفتاد رنگ.

برای افسرده نبودن كافی نیست كه مشكلی نداشته باشیم بلكه باید شوروشوقی درسر باشد؛ باید دلیلی برای زندگی داشت.باید عشق ورزید تا افسرده نبود، پاد زهرافسردگی این نیست كه خیالی درسرنداشته باشیم بلكه آن است كه موضوعی سالم و مناسب برای دوست داشتن و شوری سازنده و مفید در سر داشته باشیم.

ما منكر مشكلات و حوادث غم انگیز نیستیم اما آنچه به حوادث معنای مایوس كننده می‌دهد بیش از خود حوادث تعبیر و تفسیر ماست. قدرت تعقل و توانایی سازگاری آسان در برابر مشكلات لا یتناهی است. توانایی اندیشه بشر و قدرت چاره جویی او خیلی بیش از آن است كه قوی ترین حوادث تلخ هم بتواند او را برای همیشه افسرده نگهدارد. افسرده در زندگی روزمره معمولابه شخصی گفته می‌شود كه غمگین و حالتی ناشاد داردكه در تعریف روانشناسانه شخص افسرده كسی است كه غمگین و ناراحت می‌باشد.

افسردگی یكی از شایع ترین بیماریهای نوع بشر است وعلانم مختلفی دارد مانند علایم جسمانی كه موجب مراجعه به پزشك می شود. حدود 6در صد از افراد جامعه مبتلا به افسردگی هستند. احتمال اینكه هر كسی در طول عمر خود به افسردگی دچار شود به طور متوسط 15درصد است كه ازاین 15درصد تعداد خانم‌های افسرده بیشتر از آقایان است.

افسردگی موجب افت عملكرد شغلی،تحصیلی،اجتماعی و خانوادگی می‌شود.احساس غم و اندوه گذرا به دنبال فقدان عزیزان یا شكست در یك تجربه معمول زندگی كه با خود ملامتگری را به همراه ندارد و یا بطور قابل توجه نمی‌باشد یك اتفاق بسیار معمول روانی است و نام بیماری بر آن اطلاق نمی‌شود و اگر به خوبی و سازنده با آن برخورد شود می‌تواند به رشد و تعالی انسان نیز كمك كند.افسردگی اساسی یك اصطلاح تشخیصی است كه دلالت بر وجود علایم بارز افسردگی می‌كند كه موجب افت قابل توجه در عملكرد شغلی یا اجتماعی شخص شده است.

علایم

علامت اصلی افسردگی اساسی یك دوره حداقل دو هفته ای است كه در طی آن فرد افسرده علاقه و احساس لذت را تقریبآ در همه فعالیت‌ها از دست می‌دهد در كودكان و نوجوانان نیز به همین منوال است.فرد افسرده چهار علامت را تجربه می‌كند كه عبارتند از: تغییردر اشتها یا وزن،خواب و فعالیت روانی- حركتی، كاهش انرژی، احساس بی ا رزشی یا گناه، دشواری در اندیشیدن، تمركز و یا تصمیم گیری با افكار تكرار شونده مرگ یا اندیشه پردازی،طرح و اقدام برای خودكشی.

برای به حساب آوردن یك دوره افسردگی اساسی یك علامت باید نسبت به دوره قبل بدتر شده باشد یا یك علامت اخیراً بوجود آمده باشد. علایم برای بیشتر ساعات روز تقریبآ هر روز برای حداقل دو هفته پیوسته ادامه دارد. در بعضی افراد این دوره افسردگی حالت خفیف تری دارد و ممكن است فرد كاركردهای ظاهراً طبیعی داشته باشد اما نیازمند تلاش فزاینده بسیار زیاد است.

در بعضی افراد كه از احساس بی میلی شكوه می‌كنند،هیچ گونه احساسی ندارند یا ا حساس مضطرب بودن می‌كنند وجود یك خلق افسرده را می‌توان از حالت چهره طرز رفتارشان استنباط كرد.بعضی افراد بر شكایت جسمی‌به جای گزارش احساس غمگینی تاكید می‌كنند.

بیشتر افراد افزایش تحریك مثل خشم مستمر، تمایل به پاسخ دادن به وقایع به صورت طغیان، خشم یا سرزنش دیگران و یا احساس غلو یافته ناكامی‌بر سر موضوعات جزیی را گزارش می دهند. در كودكان و نوجوانان با از دست دادن علاقه یا احساس لذت تقریباًهمیشه تا حدی وجود دارد.

اعضای خانواده غالباً متوجه كناره‌گیری اجتماعی و عدم علاقه به فعالیت‌های لذت بخش قبلی بیمار می‌شوند ( مثلاً كسی كه قبلاً عاشق بازی گلف بود دیگر بازی نمی‌كند،كودكی كه از بازی فوتبال لذت می‌برد بهانه‌هایی می‌آورد كه بازی نكند). در بعضی افراد علاقه و یا میل جنسی نسبت به گذشته كاهش قابل توجهی پیدا می‌كند.

اشتها معمولاً كاهش می‌یابد و بیشتر افراد احساس می‌كنند برای خوردن باید به خود فشار بیاورند دیگر افراد به ویژه آنهایی كه با مراكز سرپایی سروكار دارند ممكن است افزایش اشتها پیدا كرده و غذاهای خاصی را دوست داشته باشند (مثلآ: شیرینی‌ها یا دیگر كربوهیدراتها ) تغییر اشتها در هر جهت ممكن است كاهش یا افزایش قابل توجه وزن را در پی داشته باشد در كودكان ناتوانی در به دست آوردن وزن موردانتظار ممكن است ذكر شود.

افراد نوعاًدچار بیخوابی در اواسط شب هستند (یعنی مشكلاتی در به خواب رفتن نیز وجود دارد كه خوابشان به صورت دوره‌های دراز مدت در شب یا افزایش خواب در روز است) گاهی ا وقات دلیلی كه افراد به خاطر آن در صدد درمان برمی آیند خواب آشفته است. - تغییرات روانی- حركتی شامل بی قراری (مثلاً ناتوانی در نشستن، قدم زدن،فشار دادن دست یا فشار دادن یا مالش پوست، البسه و دیگر اشیا )یا تاخیر ( مثلاً تفكر و حركات بدنی كند،افزایش مكثها قبل از جواب دادن) است.

بی قراری یا تاخیر روانی – حركتی باید به حدی برسد كه توسط دیگران قابل مشاهده بوده و صرفاً نشان دهنده احساسات ذهنی نباشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم- همه چیز درباره افسردگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی، پیشگیری از افسردگی، درمان افسردگی، بیماری افسردگی، علایم افسردگی، رهایی از افسردگی، راه های درمان افسردگی تعداد بازديد: 916 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز