Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 13:43

16
مرداد
تغذیه کودکان ورزشکار در تابستان

تغذیه کودکان ورزشکار در تابستان

والدین کودکانی که ورزش می‌کنند باید توجه نمایند که کودک آنها علاوه بر یک رژیم غذای متنوع باید وعده‌های غذایی قبل، طی و بعد از ورزش را نیز به طور مناسبی استفاده نماید.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

نحوه تغذیه کودکانی که در تابستان ورزش می‌کنند

با افزایش زمان فراغت کودکان در فصل تابستان، بسیاری از آنها علاقه به انجام روزانه انواع ورزش‌ها دارند که با توجه به گرمای بالای اواسط تابستان رعایت برخی نکات مهم تغذیه در جهت تامین انرژی و مواد مغذی کودکان فعال و ورزشکار ضروری می‌باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی کودکان ورزشکار مشخص شده که نسبت دریافت منابع انرژی زای کربوهیدرات، پروتئین و چربی در آنها 75 درصد، 5 درصد و 20 درصد می‌باشد.

در واقع کودکان به کربوهیدرات به عنوان منبع سریع انرژی برای عضلات در حین فعالیت ورزشی نیاز بیشتری نسبت به افراد بالغ دارند. بنابراین طبیعتا دریافت این ماده مغذی در رژیم غذایی کودکان ورزشکار باید بالاتر باشد.

از سوی دیگر دریافت منابع چربی به خاطر تامین ویتامین‌های محلول در چربی و امگا 3 و 6 برای بدن کودکان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. البته کودکان طبیعتا ممکن است از نظر حجم مصرفی، پروتئین کمتری نسبت به بزرگسالان استفاده نمایند، اما این به معنی کم اهمیت بودن این ماده مغذی برای بدن کودک نمی‌باشد.

والدین کودکانی که ورزش می‌کنند باید توجه نمایند که کودک آنها علاوه بر یک رژیم غذای متنوع باید  وعده‌های غذایی قبل، طی و بعد از ورزش را نیز به طور مناسبی استفاده نماید.

وعده غذایی قبل از ورزش برای کودک

وابسته به زمان انجام ورزش توسط کودک، نوع و تنوع مواد غذایی می‌تواند متفاوت باشد، اما ترکیب اصلی این وعده غذایی باید بر مبنای ترکیبات کربوهیدراته مانند ماست یونانی، میوه، سالاد میوه، ساندویچ نان و پنیر، ساندویچ کره بادام‌زمینی، آجیل شیرین و یا شیر باشد.

به علاوه این که توصیه متخصصان تغذیه آن است که حجم مصرفی مواد کربوهیدراته در وعده اصلی غذایی یک کودک ورزشکار باید تا حدی بیشتر از کودکان دیگر باشد.

به همین دلیل مصرف پاستا، ماست، سالاد در وعده غذایی اصلی قبل از ورزش توصیه می‌گردد.

وعده غذایی بعد از ورزش برای کودک

بعد از ورزش ضروری است که بافت‌های بدن کودک از نظر مواد مغذی بازسازی شوند که در این زمینه دریافت دو ماده مغذی کربوهیدراته و پروتئینی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند.

به همین منظور مصرف میوه و دانه‌های روغنی مانند بادام، بادام هندی و یا ساندویچ مرغ یا ساندویچ کره بادام‌زمینی یا ساندویچ پنیر با نوشیدنی‌هایی مانند شیر یا آب میوه طبیعی توصیه می‌گردند.

تامین آب بدن کودک در طی ورزش

یکی از مسائل بسیار مهم برای کودکانی که ورزش می‌کنند، جایگزینی مناسب تعریق در بدن آنها با مصرف مقادیر کافی آب می‌باشد.

از آنجایی که ممکن است توجه کودکان به مصرف آب در طی ورزش کم باشد. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه آن است که کودکان ورزشکار در تابستان در هر دو ساعت فعالیت ورزشی حداقل 2 لیوان آب بنوشند.

علاوه بر این که نوشیدنی‌های ورزشی بدون گاز و یا آب میوه‌های طبیعی رقیق شده نیز از جمله نوشیدنی‌های مناسب مصرف برای کودک در طی ورزش می‌باشند.

در ضمن برای آبگیری مناسب بدن کودکان فعال ورزشکار توصیه می‌شود که هر 15 دقیقه یکبار کودک چند جرعه آب بنوشد.

توصیه مهم به والدین کودکان ورزشکار

اطمینان از این که کودک ورزشکار در تابستان از یک رژیم غذایی متنوع و مناسب استفاده می‌نماید به طوری که وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های آن بر پایه و تاکید بر منابع کربوهیدراته در درجه اول و منابع پروتینی در وعده بعد از ورزش در درجه دوم باشد، می‌تواند سلامت کودک در حین فعالیت ورزشی را تضمین نماید.

علاوه بر این که در تابستان ضروری است که کودک ورزشکار نسبت به سایر اوقات سال مایعات و آب بیشتری بنوشد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه ورزشی، تغذیه ورزشکار، تغذیه کودک ورزشکار، تغذیه قبل از ورزش، تغذیه بعد از ورزش، میان وعده ورزشی، تغذیه در گرما، میان وعده غذایی کودکان ورزشکار، تغذیه کودک ورزشکار در تابستان تعداد بازديد: 1363 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز