Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:34

13
مرداد
نقش ورزش در کاهش وزن

نقش ورزش در کاهش وزن

گرچه برای دستیابی به یك اندام موزون، تغذیه متعادل و متنوع لازم می‌باشد، ولی كافی نیست چرا كه تغذیه متعادل یك روی سكه بوده و روی دیگر این سكه تحرك و فعالیت بدنی منظم و مداوم می‌باشد.

شاید بهتر باشد به خاطرات و تجربه‌های شخصی خود رجوع كنید. آیا تاكنون برای شما اتفاق افتاده كه به علت عدم خروج به موقع از منزل جهت رسیدن به موقع سركار، كلاس درس، رسیدن به وسیله نقلیه‌ای كه چند لحظه دیگر از دسترس شما خارج خواهد شد، چند قدمی دویده و یا به سرعت قدم‌های خود افزوده باشید ولی به علت نداشتن سرعت لازم و كافی نه تنها مترو، اتوبوس و... را از دست داده‌اید، بلكه نفس در سینه‌تان گره خورده و صدای ضربان‌های شتابزده قلب خود را با گوش شنیده و درد ناشناخته‌ای در قفسه سینه احساس كرده و جهت به دست آوردن آرامش و تنفس راحت‌تر به گوش‌های خزیده باشید!

و یا برای استفاده از هوا و فضای دل‌انگیز هنگام گردش به راهپیمایی و كوهنوردی پرداخته‌اید ولی هنوز مدتی نگذشته كه برای تامین اكسیژن مورد نیاز با عجله نفس كشیده و رنگ رخسار كبود گردیده و ده‌ها مثال دیگر از این قبیل كه هشدار جدی در این زمینه است كه عملكرد قلب و ریه تحت تاثیر عوامل مختلف با مشكل مواجه شده است.

در این خصوص میتوان به این مطلب پی برد که تحرک بدنی باید در برنامه روزانه حتما گنجانیده شود.

نكات قابل توجه جهت ورزش با هدف کاهش وزن

1- در افراد بالای 35 سال، بهتر است قبل از شروع تمرینات ورزشی، تست ورزش انجام گیرد.

2- بهترین شدت ورزش، سطحی از فعالیت ورزشی است كه ضربان قلب را به 80-70 درصد حداكثر ضربان قلب برساند.

3- انجام ورزش‌های استقامتی و آیروبیك Aerobic (هوازی) با كاهش ذخایر گلیكوژن، استفاده از ذخایر چربی را برای سوخت افزایش می‌دهد.

4- در شروع هرگونه فعالیت ورزشی، توده عضلانی افزایش می‌یابد و تغییری در وزن بدن روی نمیدهد و تقریبا 2 ماه طول میكشد تا ذخایر چربی به عنوان یك منبع سوخت در طی ورزش مورد استفاده قرار گیرند.

5- توصیه ورزشی متخصصان در زمینه كاهش وزن با فعالیت‌های ورزشی: فعالیت ورزشی سبك تا متوسط به مدت 30 دقیقه در تمامی روزهای هفته می‌باشد.

6- برخلاف آنچه تصور می‌شود، ورزش باعث كوچك شدن قسمت‌های خاصی از بدن نمی‌شود؛ بلكه چربی از قسمت‌هایی از بدن كه ذخایر بیشتری از چربی دارند، سوخته می‌شود.


7- اغلب افرادی كه هم اندازه هستند در طی یك ساعت پیاده‌روی با سرعت معمولی 300-250 كیلوكالری انرژی مصرف می‌كنند ولی در حال استراحت تقریبا 60=60×1 كیلوكالری انرژی به ازای هر ساعت مصرف می‌نمایند. بدین ترتیب ملاحظه میشود كه بین مقدار انرژی مصرفی در پیادهروی و حالت استراحت 240=60-300 كیلوكالری اختلاف میباشد.

8- جهت كاهش وزن از ورزش‌های هوازی بهره ببرید مثل پیادهروی، دویدن، شنا، دوچرخه ثابت و...

9- یوگا از جمله فعالیت‌هایی میباشد كه هم ذهن فرد را جهت كاهش وزن آماده میكند و هم در درمان مشكلات هورمونی بسیار سودمند میباشد.

10- افراد چاق برای به حركت درآوردن وزن سنگین خود به مقدار انرژی بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.

11- ورزش میتواند سرگرمی مناسبی برای افراد كم تحرك بوده و از وسوسه شدن آنها برای نشستن در یك جا و مصرف زیاد غذا جلوگیری كند.

12- ورزش در افراد چاق به احتمال زیاد موجب كاهش اشتها میشود.

13- بعد از فعالیت ورزشی ممكن است میزان متابولیسم پایه برای چندین ساعت افزایش یابد.

14- هنگامی كه فعالیت ورزشی بعد از صرف غذا انجام میشود، اثر ویژه گرمازایی غذا افزایش یافته و در نتیجه انرژی كمتری برای بدن باقی می‌ماند.

15- در افراد سالمند و یا خیلی چاق توصیه میشود به ازای هر10-5 دقیقه فعالیت ورزشی یك دقیقه استراحت داشته باشند.

16- متابولیسم پایه افرادی كه به صورت منظم ورزش می‌كنند حتی در زمان استراحت و خواب از اشخاص كم تحرك بیشتر می‌باشد و در مجموع مانع از تجمع چربی در بافت‌ها می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، ورزش و کاهش وزن، کاهش وزن سالم، راه های کنترل وزن، فعالیت بدنی و کاهش وزن، فعالیت ورزشی و وزن، ورزش و وزن ایده آل تعداد بازديد: 1078 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز