Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 19:54

4
اردیبهشت
استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت (2)

استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت (2)

بازی‌های ویدیویی باید برای نشان دادن سختی، میزان سختی زبان و دیگر مواردی كه ممكن است برای كودكان نامناسب باشد، رده‌بندی سنی داشته باشند.

 

اگر چیزی وجود دارد كه شما آن را تایید نمی‌كنید، تلویزیون را خاموش كنید و این فرصت را غنیمت بشمارید تا از كودك‌تان سوالاتی بپرسید كه ذهنش را ارتقا می‌بخشد؛ مثل: فكر می‌كنی درست بود كه این مردان به جنگ رفتند؟ آنها چه كار دیگری می‌توانستند انجام دهند؟ شما چه كردی؟ یا در مورد عملكرد این جوانان در مهمانی چه فكر می‌كنی؟

آیا فكر می‌كنی آنچه كه انجام دادند، اشتباه بود؟ شما می‌توانید از تلویزیون برای توضیح مسائل پیچیده و نشان دادن احساسات‌تان در مورد موضوعات دشوار (مثل عشق، دارو، دخانیات، كار، رفتار، زندگی خانوادگی و ...) استفاده كنید. به كودك بیاموزید تا در مورد آنچه در تلویزیون می‌بنید، سوال كند و یاد بگیرد. برای ندیدن تلویزیون راه‌حل‌های جالب پیدا كنید.

اگر كودك شما می‌خواهد تلویزیون تماشا كند، ولی شما از او می‌خواهید كه آن را خاموش كند، راه‌های دیگری مثل بازی قایم باشك، بازی‌های بیرون از منزل، مطالعه و ... را پیشنهاد كنید. بدون وجود تلویزیون لذت‌های زیادی خواهید برد؛ پس آن را خاموش كنید و از بودن با كودك‌تان لذت ببرید.

 امنیت اینترنت

سعی كنید یاد بگیرید كه چگونه برنامه‌های نامناسب را قفل كنید. كامپیوتر را در یك مكان عمومی و در جایی قرار دهید كه بتوانید كودك را ببینید و روی او نظارت داشته باشید. از گذاشتن كامپیوتر در اتاق خواب كودك خودداری كنید. یك آدرس پست الكترونیك برای كودكان كوچك‌تر راه‌اندازی كنید. از این راه می‌توانید كنترل كنید كه چه كسی برای آنها پیغام می‌فرستد امنیت شبكه اینترنت را به كودكان خود بیاموزید.

قوانین را برای كودكان توضیح دهید تا در هنگام استفاده از اینترنت از آنها پیروی كنند؛ مثلا اینكه هیچ گاه اطلاعات شخصی خود، مثل آدرس، شماره تلفن یا نام مدرسه و محل زندگی را فاش نكنند. سایت‌های مورد علاقه كودك خود را علامتگذاری كنید؛ به این ترتیب كودك به راحتی به سایت‌ها دسترسی خواهد داشت و كمتر می‌تواند از روی سایت كپی بردارد كه خود می‌تواند منجر به دسترسی به محتوای یك سایت نامناسب شود.

برای آنلاین بودن وقت بگذارید و به كودكان خود رفتار صحیح آنلاین بودن را بیاموزید. كودكان را در استفاده از چت مراقبت كنید. آگاه باشید كه ارسال پیام از طریق چت، آدرس پست الكترونیكی كودك را برای دیگران فاش خواهد كرد. حفاظت‌های آنلاین مكان‌های دیگر را بررسی كنید. چگونگی حفاظت آنلاین را در مدرسه، مكان‌هایی كه كودك پس از مدرسه در آن حضور دارد، منزل دوستان یا هر مكانی كه بدون نظارت شما به كامپیوتر دسترسی دارد، بررسی كنید.

بازی‌های كامپیوتری دو نفره

به گروه‌های سنی توجه كنید. بازی‌های ویدیویی باید برای نشان دادن سختی، میزان سختی زبان و دیگر مواردی كه ممكن است برای كودكان نامناسب باشد، رده‌بندی سنی داشته باشند. رده‌بندی یك بازی نشان می‌دهد كه مثلا آن بازی مناسب كودكان سه ساله و بزرگ‌تر است یا سختی و محتوای آن فقط برای بزرگسالان مناسب می‌باشد.

بازی‌ها را قبلا بازبینی كنید. حتی با وجود رده‌بندی سنی، باز هم سعی كنید بازی‌ها را قبلاً ببینید یا قبل از اینكه به كودكان اجازه بازی دهید، خودتان آنها را بازی كنید. ممكن است گروه‌بندی سنی با آنچه شما احساس می‌كنید برای كودك‌تان مناسب است، همخوانی نداشته باشد. به كودكان كمك كنید دورنمای بازی‌ها را درك كنند. مراقب تاثیر بازی‌ها بر روی كودكان باشید.

اگر آنها پس از انجام یك بازی خاص پرخاشگری بیشتری می‌كنند، در مورد آن بازی با آنها صحبت كنید تا بفهمند شرایط سخت و جنگی بازی كه در تصور آنهاست، با آنچه در دنیای واقعی رخ می‌دهد، كاملاً تفاوت دارد. این به كودكان كمك می‌كند تا از شخصیت‌های پرخاشگر بازی تاثیر بپذیرند و اثرات منفی احتمالی بازی‌های ویدیویی كاهش یابد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: راه حل ندیدن تلویزیون، امنیت اینترنت، تماشای تلویزیون، زمان دیدن تلویزیون، کامپیوتر، استفاده از اینترنت در کودکان، حفاظت‌های آنلاین، بازی‌های كامپیوتری تعداد بازديد: 588 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز