Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:32

4
اردیبهشت
استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت (1)

استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت (1)

اتاقی را كه در آن تلویزیون قرار دارد، با تفریحات دیگری غیر از تلویزیون (كتاب‌ها، مجلات كودك، اسباب‌بازی، پازل، تخت‌های بازی و ...) مجهز كنید تا كودكان تشویق شوند كاری غیر از تماشای تلویزیون انجام دهند.

 تحریریه كودك سالم

 

 

 

شكی نیست كه تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و اینترنت می‌توانند منابع عالی آموزش و تفریح برای كودكان باشند؛ اما استفاده طولانی مدت از آنها اثرات جانبی ناسالمی به دنبال خواهد داشت. از این‌رو كنترل و محدود كردن كودك در زمان استفاده از این وسایل عاقلانه‌تر است.

كودكان زیر دو سال نباید تلویزیون تماشا كنند و كودكان بزرگ‌تر از دو سال نیز فقط 1 تا 2 ساعت می‌توانند برنامه‌های با كیفیت را ببینند. كودكان باید فعالیت‌های آزاد مختلفی مثل مطالعه، بازی با دوستان و ورزش داشته باشند كه همه اینها به داشتن جسم و روانی سالم كمك می‌كند. در اینجا چند روش كاربردی وجود دارد كه زمان آزاد كودكان را پربارتر می‌سازد:

 ساعت تماشای تلویزیون را محدود كنید

اتاقی را كه در آن تلویزیون قرار دارد، با تفریحات دیگری غیر از تلویزیون (كتاب‌ها، مجلات كودك، اسباب‌بازی، پازل، تخت‌های بازی و ...) مجهز كنید تا كودكان تشویق شوند كاری غیر از تماشای تلویزیون انجام دهند. تلویزیون را خارج از اتاق خواب كودك قرار دهید. هنگام غذا خوردن آن را خاموش كنید.

هنگامی كه كودك تكالیف مدرسه‌اش را انجام می‌دهد، به او اجازه تماشای تلویزیون ندهید. تلویزیون را به نوعی امتیاز كه كودك آن‌را كسب می‌كند، تبدیل كنید؛ نه حقی كه مالك آن هستند. به آنها بگویید فقط پس از انجام كارهای روزمره و كامل كردن تكالیف‌شان اجازه تماشای تلویزیون دارند.

یك ممنوعیت آخر هفته‌ای را لحاظ كنید. تكالیف مدرسه، فعالیت‌های ورزشی و مشغله‌های شغلی در طی هفته داشتن وقت آزاد را برای خانواده مشكل می‌كند. فیلم‌های آخر هفته را ضبط كنید و زمان تماشای تلویزیون را برای آخر هفته قرار دهید بنابراین در طول هفته وقت بیشتری برای با هم بودن اعضای خانواده، خوردن غذا، بازی كردن فعالیت‌های فیزیكی و مطالعه خواهید داشت. یك الگوی خوب باشید.

زمان تماشای تلویزیون خودتان را هم محدود كنید. فهرست برنامه‌های تلویزیون و آگهی برنامه‌ها را بررسی كنید و به دنبال برنامه‌ای باشید كه خانواده با هم بتوانند آن را تماشا كنند (مثلاً برنامه‌هایی كه مناسب‌اند و خیلی پیچیده نیستند و ارزش‌های خانوادگی را بالا می‌برند). برنامه‌هایی را انتخاب كنید كه علایق را در تفریحات و یادگیری را در آموزش (مطالعه، علم و ...) پرورش دهند. برنامه‌ها را از قبل ببینید و از مناسب بودن آنها قبل از اینكه كودك‌تان آنها را تماشا كند، اطمینان حاصل كنید.

امروزه گروه‌بندی سنین برای برخی برنامه‌های تلویزیونی رواج پیدا كرده و معمولاً در فهرست برنامه‌های تلویزیون و روزنامه‌ها وجود دارد و در برخی برنامه‌های تلویزیونی در 15 ثانیه اول نمایش داده می‌شود. در برخی موارد می‌توانید از برنامه اسكرین (غربالگری) استفاده كنید. بسیاری از تلویزیون‌های جدید و استاندارد این امكان را دارند كه آن‌ دسته از برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیون را كه نمی‌خواهید كودك‌تان تماشا كنند، قفل‌گذاری كنید.

با فهرست برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه و توافق كل خانواده همراه شوید. فهرست برنامه‌ها را در منزل در یك مكان قابل دید (مثلا روی یخچال) قرار دهید تا هر كس بداند چه برنامه‌ای مناسب دیدن است و چه زمانی پخش می‌شود و هنگامی كه برنامه دلخواه به پایان رسید، به‌جای اینكه كانال‌های تلویزیون را برای تماشای چیز دیگری تغییر دهید، آن را خاموش كنید.

 با كودك‌تان تلویزیون تماشا كنید

اگر برای تماشای همه برنامه پای تلویزیون نمی‌نشینید، دست كم چند دقیقه اول را برای بررسی تن صدا و مناسب بودن برنامه ببینید و سپس برنامه را در حین پخش كنترل كنید. با كودكان در مورد آنچه در تلویزیون می‌بینید، صحبت و عقاید و ارزش‌های خود را مطرح كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- استفاده سالم از تلویزیون و اینترنت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تماشای تلویزیون در کودکان، تلویزیون، اینترنت، بازی های ویدیویی، استفاده صحیح کودکان از اینترنت، ساعت تماشای تلویزیون، زمان تماشای تلویزیون تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز