Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:00

24
فروردین
استرس پدر‌شدن (1)

استرس پدر‌شدن (1)

مسئولیت جدید، احساس مسئولیت پدر شدن یكی از عوامل اصلی استرس والدین است. مسئولیت و احساس توانایی در انجام وظایف، در پدر ایجاد استرس می‌كند و گریه مداوم كودك نیز به این استرس دامن می‌زند.

 تحریریه كودك سالم

 

 

 

پدر شدن واقعاً جذاب و دوست‌داشتنی است. در ماه‌های اولیه پس از تولد نوزاد، پدر و مادر جدید، در شرایط خاصی قرار می‌گیرند و برخلاف گذشته كه مرد فقط نان‌آور خانه بود و خانم خانه وظیفه رسیدگی به امور منزل را داشت، بیش از قبل درگیر زندگی می‌شوند و گاه استرس وارد شده بر مرد آنقدر زیاد است كه شاید توان مقابله با آن را نداشته باشد.

طبق آمار جدید، حدود 10 درصد از پدران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی می‌شوند!

 كاهش احساس پدر شدن

مسئولیت جدید، احساس مسئولیت پدر شدن یكی از عوامل اصلی استرس والدین است. مسئولیت و احساس توانایی در انجام وظایف، در پدر ایجاد استرس می‌كند و گریه مداوم كودك نیز به این استرس دامن می‌زند. اما چاره كار، ایجاد حس مسئولیت در خود از زمان آغاز بارداری خانم است.

از همان آغاز بارداری همسرتان، مسئولیت‌های كوچكی را در خانه بر عهده بگیرید؛ مثل شستن ظروف، كمك به همسر در آشپزی و نظافت خانه و ... به این ترتیب در زمان تولد كودك به انجام برخی از این كارها عادت كرده‌اید و همسر شما می‌تواند تمام وقت خود را به نگهداری از كودك اختصاص دهد. همچنین، در ماه‌های اولیه می‌توانید از یكی از اقوام خود بخواهید كه در كارهای منزل به شما كمك كند.

 برای غلبه براسترس پدر شدن

 - بازی با نوزاد

- مراقبت از نوزاد

- صحبت با دیگران در مورد استرس

- استفاده از تجربیات پدران قدیمی

 برنامه‌ریزی قبلی

آیا شما واقعاً برای آنچه كه در 9 ماه آینده می‌خواهید تجربه كنید، آمادگی دارید؟ آیا موقعیت حال حاضر خود را ارزیابی كرده‌اید؟ بهتر است یك چك لیست تهیه و وضعیت حال حاضر خود را بررسی و ارزیابی كنید كه آیا واقعاً برای تولد نوزاد و اضافه شدن یك عضو به خانواده خود آماده هستید؟

آیا رژیم غذایی شما مناسب است؟ هم مادر و هم پدر باید مراقب تغذیه خود باشند؛ چه در دوران بارداری و چه پس از تولد نوزاد. این مهم‌ترین تغییری است كه در زندگی شما رخ می‌دهد.

 رژیم غذایی متعادل

یك رژیم غذایی متعادل در هر سه وعده غذای روزانه، از شما و همسرتان در دوران بارداری و پس از آن محافظت می‌كند. زنان باردار و یا زنانی كه قصد باردار شدن دارند، باید روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف كنند. سه ماده اصلی برای یك‌ بارداری سالم شامل كلسیم، آهن و اسیدفولیك است.

مقادیر زیادی آب و شیر بنوشید. خوردن مركبات و آب میوه، آجیل، سبزیجات سبز تیره و نان‌های غنی شده و غلات را فراموش نكنید.

 مشكلات مالی

تولد نوزاد به معنای یك خرید كلی است. لباس، تهیه وسایل، هزینه بیمارستان و هزاران هزینه دیگر كه با تولد نوزاد پدر خانواده موظف است آنها را تأمین كند. به خصوص زمانی كه فقط مرد كار می‌كند، این موضوع می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. برای كاهش این تنش حتی قبل از بارداری برای آن برنامه‌ریزی كنید.

 مختل شدن خواب و بی‌خوابی‌های شبانه

در چند روز اول تولد نوزاد، دوری از این مشكل تقریباً غیرممكن است. بچه‌ها معمولاً در نیمه‌های شب دو یا سه بار از خواب بیدار می‌شوند و نیاز به شیر و یا تعویض پوشك دارند. این مشكل را می‌توانید با استخدام یك پرستار رفع كنید. اما اگر شرایط مالی شما اجازه نمی‌دهد، می‌توانید ساعت خواب را بین خود و همسرتان تقسیم كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- استرس پدر‌شدن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، مراقبت از نوزاد، پدر شدن، كاهش احساس پدر شدن، مسئولیت پدر شدن، غلبه براسترس پدر شدن تعداد بازديد: 872 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز