Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 20:51

3
تیر
بچه ها و مراقبت های بهداشتی در دستشویی

بچه ها و مراقبت های بهداشتی در دستشویی

پزشکان از مناطقی همچون رویه صندلی توالت‌فرنگی، دستگیره در دستشویی‌ها و پوشش رول دستمال توالت‌ها، به‌عنوان مناطقی آلوده به انواع نورو ویروس‌ها تا سالمونلاها یاد کرده‌اند.

نیکی پاک‌بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

اگر تبلیغ‌های تلویزیونی برای فروش محصولات شستشو دهنده سرویس‌های بهداشتی را دیده باشید، اکثر مواقع، موجودات ریز عجیب و غریب در حال فرار از دست اسپری‌های پاکیزه‌کننده می‌باشند.

اما واقعا آنها چه هستند و به چه شکلی می‌باشند؟

همانطور که شما هم می‌دانید، عوامل آلوده‌کننده و بیماری‌زای بسیاری در کمین بدن شما و به‌خصوص سلامت کودکان‌تان هستند.

این موجودات میکروسکوپی در خیلی از اماکن و از جمله دستشویی‌ها، توالت، حمام و حتی جاهایی که فکرش را نمی‌کنیم به‌خوبی منتشر شده‌اند.

بچه‌ها به دلیل حس بازیگوشی که دارند، وقتی وارد این مکان‌ها می‌شوند، دست‌ها و لباس‌های خود را به در، دیوار، کف و ... آلوده می‌کنند.

این مساله وقتی حادتر می‌شود که مراکز عمومی باشند و میلیون‌ها عامل بیماری‌زا در کمین این کودکان!

پزشکان از مناطقی همچون رویه صندلی توالت‌فرنگی، دستگیره در دستشویی‌ها و پوشش رول دستمال توالت‌ها، به‌عنوان مناطقی آلوده به انواع نورو ویروس‌ها تا سالمونلاها یاد کرده‌اند.

نوشتار امروز ما سعی بر این دارد تا شما را با بخشی از این موارد و راه حل‌های سلامت آنها آشنا نماید.

1- میکروب‌های دستگاه گوارش مانند نورو ویروس‌ها

نورو ویروس‌ها می‌توانند از طریق مدفوع و استفراغ و همچنین مواد غذایی، آب یا سطوح آلوده منتقل شوند.

آلودگی ممکن است در دست، صندلی توالت یا در سطوح دیگری که فرد آلوده آن را لمس کرده است، باقی بماند.

نورو ویروس‌ها می‌توانند به‌سرعت از مکانی که تمایل به ماندن در آن را ندارند، به جایی که عوامل رشد و تکثیر آنها فراهم است، منتقل شوند.

بنابراین بهترین روش آموزش است. برای بچه‌ها الگوی عملی خوبی باشید و از کودکی علاوه بر آموزش‌های تئوری و گفتاری، پاکیزگی را در کردار به آنها بیاموزید.

2- پاتوژن‌های باکتری‌های انتروکوک

موجوداتی موجود در روده هستند که بعضی اوقات باعث بیماری می‌شوند. این موارد شامل ای.‌کولای و مواردی مانند سالمونلا هستند.

آنها می‌توانند توسط مواد غذایی آلوده، مدفوع و استفراغ گسترش یابند. به کودکان از همان بچگی آموزش دهید حتما حتما بعد از دستشویی رفتن دست خود را با صابون بشویند.

3- پاتوژن‌های پوست

اگر یک پاتوژن پوست با پوست زخمی یا پوست آسیب‌دیده اشخاصی که دارای بیماری پوستی مانند اگزما هستند تماس داشته باشد، می‌تواند عفونت‌های سپتیک محلی ایجاد کند یا حتی در مواردی وارد جریان خون شود.

پس پاکیزه نگه داشتن و رعایت اصول ایمنی برای بچه‌ها خیلی خیلی مهم است. همراه داشتن دستمال‌های ضد عفونی‌کننده برای زمان‌هایی که کودکان به اماکن عمومی می‌روند، همیشه لازم است.

به آنها آموزش دهید به‌خصوص زمان‌هایی که جراحت باز یا زخمی بر روی پوست خود دارند پاکیزگی را بیشتر رعایت نمایند.

4- قارچ‌های پوستی

 مانند قارچ‌های پای ورزشکارها که می‌توانند از طریق فردی به فرد دیگر با راه رفتن پا برهنه در حمام یا استخر منتقل شوند.

به گفته کارشناسان، دوش‌ها، زیر دوشی‌های آنها و کف سالن‌های استخرها مکانی عالی برای گسترش این قارچ‌ها هستند.

متخصصان همچنین توصیه می‌کنند جوراب را در یک سبد مشترک با لباس‌های جمعی قرار ندهید، زیرا ممکن است قارچ‌های احتمالی موجود در خود را به سطح وسیع‌تری از لباس‌ها و به‌خصوص لباس کودکان گسترش دهند.

حوله‌‌ها نیز هرگز نباید به اشتراک گذاشته شوند. در مکان‌های عمومی هرگز از حوله‌های آن مراکز استفاده نکنید، زیرا ممکن است خوب ضد عفونی نشده باشند.

این مساله در خصوص کودکان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، زیرا ممکن است این عوامل بیماری‌زا از بزرگسالان به آنها منتقل شود.

یکی از بهترین کارها جداسازی سبد لباس چرک‌های بچه‌ها از بزرگسالان است.  نکته دیگر همانگونه که به آن اشاره شد این است که کودکان، حتما از دمپایی‌های شخصی خودشان در استخرها استفاده نمایند.

5- ویروس‌های تنفسی

مانند عوامل بیماری‌زایی که مسئول سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند.

در هر سرفه و عطسه کردن از بینی، تعداد زیادی از آنها در دستشویی‌ها بر روی دستگیره شیرآلات قرار می‌گیرند و نفر بعدی با لمس این مکان‌ها در معرض ابتلا به آنها قرار می‌گیرد.

کودکان معمولا حساس‌تر هستند. پس برای جلوگیری از انتشار ساده‌تر از این طریق حتما شیر‌ها را مرتب ضد عفونی کنید و به بچه‌ها هم بیاموزید که چگونه موارد ایمنی را در هنگام خروج یا ورود به این مکان‌ها رعایت نمایند.

قارچ‌هایی که در اطراف دوش حمام و پرده حمام یافت می‌شوند به خوبی می‌توانند باعث تشدید آلرژی‌ها و آسم شوند.

برخی از این قارچ‌ها قابل مشاهده با چشم نیستند. مرتب پنجره دستشویی حمام را باز بگذارید تا رطوبت آنها کمتر شود و از رشد این عوامل جلوگیری بعمل آید. از اسپری‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

فراموش نکنید

به‌خصوص در منازلی که بچه‌ها آلرژی دارند، این موارد را بیشتر رعایت نمایید.

این اطلاعات ناراحت کننده و ترسناک به‌نظر می‌رسند، اما اگر به‌خوبی محیط‌هایی که نام برده شد را تمیز و ضد عفونی نمایید می‌توانید از شر این عوامل رهایی یابید.

بهداشت یعنی همین:

تمیز کردن موثر و بستن راه‌های انتقال این عوامل آلوده کننده

نکته مهم

تا سال‌ها پیش صحبت از بردن مجلات و کتاب‌ها به دستشویی‌ها بود. حال بحث بردن موبایل‌ها و تبلت‌ها است.

بعضی افراد حتی به توالت هم که می‌روند موبایل‌های‌شان را همراه خود می‌برند و این یعنی انتقال میکروب‌های بسیار از توالت به درون منزل.

این مساله به‌خصوص در مورد بچه‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد. کودکان معمولا برای اینکه از دید والدین دور بمانند، تبلت‌ها و گوشی‌های‌شان را به دستشویی می‌برند.

تحقیقات نشان داده است که از هر پنج نفر که گوشی همراه خود را به دستشویی می‌برند یک نفر آن را به زمین می‌اندازد و این یعنی فاجعه در انتقال میکروب.

روش‌های مختلف تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی منازل

حال با توجه به اهمیت فراوان مطالب ذکر شده، نکاتی مهم را یادآوری می‌کنیم که اجرای آن کمک بسیاری به سلامت نه تنها کودکان بلکه همه اعضای خانواده می‌نماید.

هفته‌ای یکبار کل سطوح صاف را تمیز کنید.

ماهی یک بار تمیز‌کاری اساسی به‌خصوص برای مناطق با شکاف‌های عمیق و گوشه کنارهای سطوح انجام دهید.

هر روز صندلی توالت فرنگی را ضد عفونی کنید.

از تمیز‌کننده‌ها و ضد عفونی‌کننده‌ها برای هر بار سیفون کشیدن در داخل توالت فرنگی استفاده نمایید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، سلامت کودک، مراقبت های بهداشتی در دستشویی، کودک و دستشویی، نورو ویروس، باکتری‌های انتروکوک، پاتوژن های پوست، قارچ های پوستی، ویروس های تنفسی، کودک و سرویس بهداشتی تعداد بازديد: 701 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز