Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:51

6
آذر
با خواص بی نظیر عسل بیشتر آشنا شوید

با خواص بی نظیر عسل بیشتر آشنا شوید

از دوران باستان، عسل به عنوان ماده غذایی مفید و دارویی موثر مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده دارای مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی مفید است و فایده های بی شماری روی سلامتی انسان دارد.

عسل، جایگزین خوبی برای شکر تصفیه شده است که کالری خالص است.از دوران باستان، عسل به عنوان ماده غذایی مفید و دارویی موثر مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده دارای مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی مفید است و فایده های بی شماری روی سلامتی انسان دارد. عسل، جایگزین خوبی برای شکر تصفیه شده است که کالری خالص است.

در این مقاله به 10 فایده عسل اشاره می کنیم.

عسل، گنجینه مواد مغذی

عسل مایعی شیرین و غلیظ است که زنبور عسل آن را تولید می کند. زنبورها قند را از گل های پر شهد محیط اطراف خود جمع آوری می کنند.

وقتی زنبور به کندو وارد می شود، شروع به هضم و فراوری شهدها و تولید عسل می کند. محصول نهایی این کار عسل است؛ ماده ای که به عنوان ذخیره غذایی برای زنبورها تولید می شود. بو، رنگ و طعم عسل بستگی به نوع گل هایی دارد که از آنها شهد برداشت می شود.

از لحاظ غذایی، 1 قاشق غذاخوری عسل -21 گرم- حاوی 64 کالری انرژی و 17 گرم قند -شامل فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکاروز- است. این ماده تقریبا بدون فیبر، چربی و پروتیین است.

عسل همچنین دارای مقدار اندکی ویتامین و مواد معدنی است -زیر 1٪ RDI – و اگر بخواهید این مواد معدنی را تنها از عسل تامین کنید، باید برای تامین ویتامین های مورد نیاز روزانه تان - RDIیا میزان توصیه شده روزانه- عسل زیادی مصرف کنید.

نقطه قوت عسل در ترکیبات زیست فعال –بیو اکتیو- و آنتی اکسیدان های آن است. انواع تیره تر عسل –در صورتی که رنگ آنها طبیعی باشد- نسبت به روشن ترها بیشتر دارای چنین ترکیباتی هستند.

عسل های با کیفیت، غنی از آنتی اکسیدان هستند

عسل با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم است که شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوییدها است.

دانشمندان بر این باورند که قرارگیری این مواد کنار هم به عسل قدرت آنتی اکسیدانی بالا داده است.

جالب است بدانید دو مطالعه نشان داده اند عسل گندم سیاه مقدار آنتی اکسیدان خون را هم افزایش می دهد.

آنتی اکسیدان ها به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و برخی انواع سرطان کمک می کنند. همچنین در سلامت چشم موثر است.

خطر مصرف عسل برای بیماران دیابتی از شکر کمتر است

نتایج تحقیقات در مورد عسل و دیابت مختلف است.

از یک سو عسل چندین عامل خطر بیماری قلبی را در مبتلایان به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. به عنوان مثال، کلسترول بد -LDL، تری گلیسیرید و التهاب را کم می کند و کلسترول خوب –HDL- را افزایش می دهد. از سوی دیگر برخی مطالعات نشان می دهند که عسل قند خون را افزایش می دهد – البته نه به اندازه شکر تصفیه شده.

اگرچه عسل در مبتلایان به دیابت، کمی بهتر از شکر تصفیه شده است، اما باید با احتیاط مصرف شود. در واقع، بهترین کار برای مبتلایان به دیابت، کاهش تمام مواد غذایی پر کربوهیدرات است.

همچنین در نظر داشته باشید که برخی از عسل ها با شربت مصنوعی مخلوط می شوند. که خود این موضوع قند خون را به شدت بالا می برد.

آنتی اکسیدان های عسل فشار خون را پایین می آورند

فشار خون عامل خطر مهمی برای بیماری قلبی محسوب می شود و عسل به کاهش این عامل کمک می کند. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که منجر به کاهش فشار خون می شود.

مطالعات روی موش ها و انسان ها نشان دهنده کاهش ملایم فشار خون افراد با مصرف عسل است.

عسل، کلسترول خون را کاهش می دهد

LDL بالا یک عامل خطر قوی برای بیماری های قلبی است.

این نوع کلسترول نقش مهمی در بروز آترواسکلروز و تجمع چربی در شریان ها دارد که به حمله قلبی و سکته مغزی منجر می شود.

جالب است بدانید، مطالعات متعدد نشان می دهد که عسل در کاهش سطح کلسترول موثر است. این ماده کلسترول کل و کلسترول بد را کاهش می دهد و کلسترول خوب-  HDL - را بالا می برد.

مطالعه ای روی 55 بیمار، نتایج مصرف عسل را با شکر مقایسه کرده است و دریافته است که عسل باعث کاهش 5.8٪ LDL و 3.3٪ کلسترول HDL می شود. همچنین  کاهش وزن 1.3درصدی به همراه خواهد داشت.

عسل، تری گلیسرید را کاهش می دهد

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است که با مقاومت انسولینی مرتبط است. مقاومت انسولینی عامل اصلی دیابت نوع 2 است.

میزان تری گلیسیرید در رژیم غذایی پر قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، افزایش می یابد.

جالب است بدانید مطالعات متعددی نشان داده اند عادت مصرف منظم عسل منجر به کاهش تری گلیسیرید می شود، به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه مقایسه ای بین عسل و شکر نشان می دهد در میان مصرف کنندگان عسل، میزان تری گلیسیرید تا 11-19 درصد کاهش یافته است.

آنتی اکسیدان های موجود در عسل اثر مثبتی روی قلب دارند

باز هم می گوییم که عسل منبع غنی فنل و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی است. بسیاری از این موارد به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کنند.

بسیاری از این ترکیبات باعث گشاد شدن شریان ها در قلب می شوند و جریان خون را به قلب افزایش می دهند. همچنین از تشکیل لخته خون پیشگیری می کنند. لخته های خونی به حملات قلبی و سکته مغزی منجر می شوند.

علاوه بر این، مطالعه ای روی موش ها نشان می دهد که عسل قلب را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

همه این شواهد بر اساس گفته هاست و هنوز هیچ مطالعات انسانی بلندمدتی روی عسل و اثر آن بر سلامت قلب انجام نشده است. اگر خواستید بر این نتایج تکیه کنید این احتمال را هم در نظر بگیرید که ممکن است نتیجه این تحقیقات تغییر کند.

عسل، باعث تسکین سوختگی و بهبود زخم می شود

درمان موضعی زخم ها و سوختگی ها با عسل از مصر باستان به کار گرفته می شد و هنوز هم رایج است.

یک مطالعه مروری روی 26 پژوهش در مورد اثر مراقبتی عسل روی زخم، بیشترین ثاتیر عسل را در درمان سوختگی ها و جراحات بعد از عمل می داند.

عسل، درمانی موثر برای زخم پای دیابتی هم هست که گاهی منجر به قطع عضو می شود.

مطالعه ای نشان می دهد بهبود زخم با عسل درمانی به 3/43٪ می رسد. در مطالعه دیگری، عسل درمانی موضعی منجر به بهبود 97٪ از زخم های دیابتی شده است.

محققان بر این باورند که شفابخشی عسل از اثرات ضد باکتری و ضد التهابی آن و همچنین توانایی آن برای تغذیه بافت ها می آید.

علاوه بر این، عسل برای درمان سایر بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس و تبخال استفاده می شود. در این رابطه اثر «عسل مانوکا» در درمان سوختگی به ویژه از همه بیشتر است.

عسل، سرفه و گلودرد را تسکین می دهد

سرفه یک مشکل رایج در کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی فوقانی است. این عفونت ها بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین آنها تاثیر می گذارد.

با این حال، داروهای عمده سرفه همیشه موثر نیستند و خالی از عوارض جانبی هم نیستند. جالب است بدانید که عسل انتخاب خوبی در درمان این عارضه است و شواهد نشان می دهد که تاثیر عمده ای روی تسکین سرفه دارد./

مطالعه ای نشان می دهد عسل بهتر از مجموع دو داروی معمول سرفه عمل می کند.

مطالعه دیگری  نشان می دهد اثر عسل در کاهش سرفه و بهبود خواب بیش از داروهای سرفه است.

با این حال، به دلیل خطر بوتولیسم، هرگز نباید عسل به کودکان زیر یک سال داده شود.

این ماده همچنین در تسکین گلو درد هم موثر است. اگر سرماخوردگی دارید، یک قاشق غذاخوری عسل را امتحان کنید، عسل درمان موثری برای گلودرد محسوب می شود. سعی کنید آن را به همراه لیمو به چای گرم اضافه کنید.

عسل، خوردنی خوشمزه ولی سرشار از کالری و قند

عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای قند و شکر است.

اطمینان حاصل کنید که نوع با کیفیت آن را انتخاب می کنید، زیرا برخی از عسل ها که کیفیت پایین تری دارند ممکن است با شربت مخلوط شده باشند.

در نظر داشته باشید که عسل باید فقط در حد اعتدال مصرف شود، زیرا کالری و قند زیادی دارد.

به نقل از «هلث لاین»، اگر بخواهید عسل را با یک شیرین کننده دیگر –شکر، شربت ذرت پر فروکتوز- مقایسه کنید، قطعا عسل برنده می شود و بهتر است آن را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که عسل، همچنان یک ماده شیرین و پرکالری است و باید در مصرف آن دقت کنید.

 

 منبع: بهپو

برچسب ها: عسل، دیابت، خواص عسل، تسکین درد، کلسترول بالا، انواع عسل، عسل طبیعی، کاهش چربی خون، گلودرد، بهبود زخم، سرفه، عسل در طب سنتی، تری گلیسرید، راه های شناخت عسل طبیعی، آنتی اکسیدان موجود در عسل، بهبود عملکرد قلب، عسل جایگزین قند تعداد بازديد: 773 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز