Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:56

4
فروردین
منصوره اتحادیه : اصلاح ساختاری پیش نیاز چالش های زنان

منصوره اتحادیه : اصلاح ساختاری پیش نیاز چالش های زنان

دکتر «منصوره اتحادیه» معتقد است ما زنان به دلیل اینکه باهم گفت‌وگو نداشته‌ایم همدیگر را نمی‌فهمیم؛ اگر می‌خواهیم صدای زنان شنیده شود، باید اجماع برای حل مسائل آن‌ها در جامعه به وجود آید. در این شرایط، نقد

به قلم : مهدی احمدی

 

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر «منصوره اتحادیه» معتقد است ما زنان به دلیل اینکه باهم گفت‌وگو نداشته‌ایم همدیگر را نمی‌فهمیم؛ اگر می‌خواهیم صدای زنان شنیده شود، باید اجماع برای حل مسائل آن‌ها در جامعه به وجود آید. در این شرایط، نقد و بررسی وضعیت زنان ایرانی و آسیب‌شناسی مدیریت مسائل زنان، از نگاه خود آن‌ها که در میدان‌های واقعی و مبارزه با مشکلات حضور دارند، برداشتی منطقی به دست می‌دهد و از مسئولان سطوح مختلف نظام هم انتظار می‌رود به این مطالبات و راه‌حل‌ها توجه کرده و آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

دفتر پژوهش ایرنا در این راستا، به گفت‌وگو با نخبگان زن وزنان موفق پرداخته و به تبیین روایت واقعی از زنان ایران، بیان مطالبات آنان و تجارب آن‌ها در رویارویی با مشکلات می‌پردازد. گفت‌وگو با دکتر «منصوره اتحادیه» استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران و مدیر نشر تاریخ ایران پیش روی شماست.

اتحادیه، به روایت واقعی از زبان زنان اشاره می‌کند و معتقد است: روایت واقعی بسیار قابل‌بحث و گفت‌وگوست زیرا هر فردی مشاهدات مخصوص به خود را دارد. پس اینکه روایت واقعی چیست و از زبان چه کسی بیان می‌شود، خود جای بحث دارد.

بیشتربخوانید:

زنان در دوران گذر مدرنیته مراقب فرهنگ باشند

 

 

وقتی می‌خواهیم روایت واقعی از زبان زنان داشته باشیم، باید به این مسئله توجه کنیم که هر فردی روایت خود را بیان می‌کند و این روایت از زبان آن فرد است و به شخصیت، سن، تحصیلات و ... بستگی دارد. بنابراین هر روایتی نوعی تفسیر شخصی است که از زبان هر فردی بیان می‌شود. پس من مسائل و مشکلات زنان را از زبان خودم بیان می‌کنم.

باید نصف یا یک‌سوم از نمایندگان مجلس کشور زنان باشند

مدیر نشر تاریخ ایران تأکید دارد، اگر یک دموکراسی واقعی برقرار باشد که در کمتر کشوری هم وجود دارد، باید نصف یا یک‌سوم از نمایندگان مجلس کشور زنان باشند.

ازنظر او، اگر ما می‌خواهیم نظرخواهی کنیم و ببینیم که زنان واقعاً چه نظر و ایده‌ای دارند، باید این اتفاق بیفتد. درصورتی‌که نه‌تنها در کشور ما بلکه در کمتر کشور این اتفاق افتاده است. به‌جز چند کشور حوزه اسکاندیناوی که یک حدنصابی میان زنان و مردان در مجلس وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی از زنان صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم مسائل و مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که آن‌ها شبیه هم نیستند، بلکه با زنانی از طبقه‌های مختلف، باسن‌های متفاوت، خواسته و طرز تفکرهای متفاوت و ... مواجهیم. پس نمی‌توانیم یک عده اندک را نماینده زنان بدانیم. بنابراین اگر می‌خواهیم صدای زنان شنیده شود، باید به همه این مسائل توجه کنیم.

در شرایطی به سر می‌بریم که زنان از هر طیف، شغل، طبقه و ... نمی‌توانند باهم صحبت کنند. اگر عده‌ای بی‌حجاب، عده‌ای باحجاب، عده‌ای متظاهر یا عده‌ای واقعی هستند؛ اما باهمه این‌ها ما همه زن هستیم و مسائل و مشکلات همه مایکی است کلید حل مشکلات زنان، گفت‌وگو است.

اتحادیه در خصوص حل مسائل و مشکلات زنان می‌گوید: در ابتدا ما زنان باید بتوانیم باهم گفت‌وگو داشته باشیم؛ یعنی در شرایطی به سر می‌بریم که زنان از هر طیف، شغل، طبقه و ... نمی‌توانند باهم صحبت کنند. اگر عده‌ای بی‌حجاب، عده‌ای باحجاب، عده‌ای متظاهر یا عده‌ای واقعی هستند؛ اما باهمه این‌ها ما همه زن هستیم و مسائل و مشکلات همه مایکی است، پس باید بتوانیم باهم گفت‌وگو کنیم اما این اتفاق عملی نشده است و برای همین هم ما زنان همدیگر را نمی‌فهمیم.

 بیشتربخوانید:

زنان حامل پیام های زیبایی‌شناسی و تغییر در شرایط سخت هستند ( قسمت اول)

 

 

 

متأسفانه این گفت‌وگو از اول انقلاب تا به امروز شکل نگرفته و نوعی جبهه‌گیری سیاسی ایجادشده است. اما هنوز می‌شود که این گفت‌وگو صورت گیرد زیرا زنان خواسته‌هایی دارند که مختص خودشان است؛ ایده آل آن است که علیه هم جبهه‌گیری نداشته باشند و این خواسته‌ها و مسائل را باهمدیگر حل کنند.

استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران به تجربه شخصی خود به‌عنوان یک استاد دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: در گروه تاریخ دانشگاه تهران که سال‌ها تدریس کردم به‌عنوان یک زن هیچ مشکلی نداشتم و در گروه تاریخ خیلی با احترام با ما چند نفر استاد زن برخورد می‌شد و هیچ تبعیضی به دلیل زن بودن، حس نکردم.

وی در ادامه می‌افزاید: البته در سطح جامعه این اتفاق نمی‌افتد؛ ما باید ببینیم چند رئیس دانشگاه در ایران زن هستند، چطور زنان می‌توانند استاد باشند اما نمی‌توانند رئیس دانشگاه شوند. زنان در ادارات ایران پیشرفت نمی‌کنند؛ تا یک حدی پیشرفت دارند اما بالاتر از آن نمی‌توانند پیشرفت اداری داشته باشند.

 این آقایان هستند که عقیده دارند که زنان نمی‌توانند چنین کارهایی انجام دهند. اگر یک زن قابلیت تدریس در دانشگاه دارد، پس حتماً قابلیت بر عهده داشتن ریاست دانشگاه هم دارد؛ بنابراین تبعیض در خصوص زنان اتفاق می‌افتد. من همیشه گفته‌ام در جامعه برای هر زنی که کار می‌کند، چند آقا در صف هستند که جایگاه او را اشغال کنند.

بیشتربخوانید:

علت اصلی خشونت فیزیکی مردان علیه زنان چیست؟

زنان و یک تأیید تشریفاتی

زن ، نبض خانواده و جامعه است ( قسمت اول )

 

 

 

 

زنان باید حرفشان را آزادانه بزنند

اتحادیه، بهترین راه برای حل مسائل و مشکلات زنان در جامعه را ایجاد گفت‌وگو میان زنان و مردان می‌داند و می‌گوید: مردان باید بپذیرند که با زنان برای حل مسائل گفت‌وگو داشته باشند؛ اینکه آن‌ها باید بخواهند که این مسائل حل شود. برای این کار هم ابتدا باید مسئله را شناخت و بعد به دنبال حل آن رفت زیرا هیچ مسئله‌ای نیست که قابل‌حل نباشد به‌شرط اینکه ما بخواهیم آن را حل کنیم.

البته باید زنان بتوانند آزادانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای حرفشان را بزنند. فکر می‌کنم همیشه برای مشکلات راه‌حل وجود دارد و می‌شود آن را حل کرد. در شرایط کنونی، جامعه ما نیازمند آشتی عمومی است.

هیچ مسئله‌ای نیست که قابل‌حل نباشد به‌شرط اینکه ما بخواهیم آن را حل کنیم. البته باید زنان بتوانند آزادانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای حرفشان را بزنندمدیر نشر تاریخ ایران معتقد است، برای ایجاد موفقیت در حوزه زنان باید پشتکار داشت و ناامید نشد: «من به‌شخصه در حوزه تخصصی خودم بسیار کارکردم و عقیده دارم فردی که تلاش کند بالاخره موفق خواهد شد. البته امکانات هم مؤثر است؛ برای من به‌شخصه این امکانات فراهم بود اما این امکانات مانع از این نبود که جلوی کار و تلاش من را بگیرد. فکر می‌کنم هر فردی که موفق است باکار کردن، این موفقیت را به دست آورده است».

 

 

برچسب ها: زنان، موفقیت، حجاب، کارآفرینی، جامعه، بد حجابی تعداد بازديد: 102 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز